Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MarliesV schreef:Je pony is duidelijk scheef. Waar dit zit in haar lijf en hoe je dit kan trainen kan je alleen bepalen door eerst de scheefheid te vinden.
Schouder/nek/rug/kaak, het kan op meerdere plekken zitten. Rechtrichten is een prima methode om dit op te lossen. Kijk maar eens op de site van Marijke de Jong, waarschijnlijk zal je daar veel herkenning vinden.
Het beste is natuurlijk om les te nemen van iemand die je in het rechtrichten kan begeleiden. Heb je daar de mogeltijkheid voor?
Gem schreef:MarliesV schreef:Een meninstructeur hoeft geen verstand te hebben van rechtrichten.
Net als je bij Anky geen les in springen gaat volgen zeg maar.
Wat zeg je nou ???
MarliesV schreef:Een meninstructeur hoeft geen verstand te hebben van rechtrichten.
Net als je bij Anky geen les in springen gaat volgen zeg maar.
Gericht iemand zoeken die je in dit probleem kan begeleiden en de kunde heeft om je hier les in te geven is veel beter. Hoe meer je rommelt hoe slechter het vaak wordt.
Van alleen rechtuit rijden ga je geen recht paard krijgen. Net als dat je van alleen longeren geen rond paard krijgt![]()
Als je tegen dit soort problemen aanloopt is het beste om hier goede instructie bij te halen die je stap voor stap de problemen door kan loodsen.
Iemand die zelf goed kan mennen hoeft niet goed te kunnen lesgeven.
MarliesV schreef:Even mijn vorige post verduidelijken.
Een goede meninstructeur kan hier natuurlijk mee helpen.
Wat ik lees in andere topics haal ik niet uit dat deze er verstand van heeft qua recht richten. Anders was de TS ook niet tegen deze problemen aan gelopen.
Daarom mijn advies om iemand te zoeken die dit wel heeft.
Misschien niet handig omschreven van mij maar het was om de TS wat duidelijk te maken, niet om alle instructie over 1 kam te scheren
Shenavallie schreef:Voordat je allerlei hulpmiddelen aan dit beestje hangt, zou ik eerst uitsluiten wat door oorzaak is van dit scheeflopen. Ooit een paard in training gehad die dat ook deed en die had een rugprobleem. Mijn advies is dan ook om het beestje eerst te laten onderzoeken voordat je allerlei dingen van het diertje gaat vragen waarmee je het probleem misschien wel erger maakt. Zomaar hulpmiddelen zonder ervaring zou ik er ook zéker niet aanhangen. Ook hier is mijn advies om iemand erbij te halen die deskundig is in het longeren met hulpmiddelen en die jou de fijne kneepjes kan bijbrengen. Kan het honderd keer om een Shetlander gaan, maar ook dat is een dier met gevoel.
mabelbohms schreef:Shenavallie schreef:Voordat je allerlei hulpmiddelen aan dit beestje hangt, zou ik eerst uitsluiten wat door oorzaak is van dit scheeflopen. Ooit een paard in training gehad die dat ook deed en die had een rugprobleem. Mijn advies is dan ook om het beestje eerst te laten onderzoeken voordat je allerlei dingen van het diertje gaat vragen waarmee je het probleem misschien wel erger maakt. Zomaar hulpmiddelen zonder ervaring zou ik er ook zéker niet aanhangen. Ook hier is mijn advies om iemand erbij te halen die deskundig is in het longeren met hulpmiddelen en die jou de fijne kneepjes kan bijbrengen. Kan het honderd keer om een Shetlander gaan, maar ook dat is een dier met gevoel.
Als ik met een bijzetteugel zou gaan werken ga ik zoiezo eerst uitzoeken hoe dit moet en iemand met ervaring vragen want dit ga ik uiteraard niet zelf proberen als ik niet precies weet hoe het werkt![]()
Maar als ze echt scheef blijft lopen lijkt het me ook beter haar even na te laten kijken idd.