[AR] Beginnen met mennen, maar hoe/wat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Minoes

Beginnen met mennen, maar hoe/wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 02:16

Hoi!

Ik heb sinds 3 weken een nmprs pony. Hij heet Teun en is nu 3 jaar oud. Zijn stokmaat is ongeveer 1.05m.
Nu heb ik een paar vragen!

Ik wil hem graag gaan beleren.

We zijn nu bezig met wandelen, en tijdens het wandelen overgangen maken met daarbij de bijbehorende commando's. Zodat hij die leert kennen.

Hoe kan ik het verder gaan oppakken?

Pony laten wennen aan het bitje/hoofdstel en daarna beginnen met longeren lijkt mij een tweede stap.

Ik hoor voor de volgende stappen graag jullie tips! (Ik wil het zo rustig en vriendelijk mogelijk opbouwen)

Nu het tweede:

Wat is het beste voor hem, een sulky? Of toch een 4 wielige (marathon) wagen?
De bedoeling is om met max. 2 personen te mennen, maar wel stukken door het bos. (Natuurlijk op niet te zware paden)

Voor en nadelen en jullie ervaringen zijn meer dan welkom!

Ik doe dit overigens samen met mijn moeder

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 02:27

hoi ik zeg toch eerst de basis beginselen van het longeren en als dat goed gaat pas verder gaan met beleren voor mennen. je moet ook nog hem leren kennen met bit. en vraag er desnoods iemand bij zodat je het goed doet.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 02:32

franka75 schreef:
hoi ik zeg toch eerst de basis beginselen van het longeren en als dat goed gaat pas verder gaan met beleren voor mennen. je moet ook nog hem leren kennen met bit. en vraag er desnoods iemand bij zodat je het goed doet.

Jaa dat sowieso! Ik wil ook absoluut niks overhaast doen.
Wil nog lang van deze pony genieten, dus verprutsen zou heel erg stom zijn.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 02:58

Groen en groen maakt bont en blauw. Deze kreet hoor je vaker bij het beleren onder zadel, maar geldt evengoed voor mennen.
Er gebeuren vaker nare ongelukken met mennen dan men zich realiseert.
De grondbeginselen van gehoorzaamheid kun je oppakken, maar vraag hulp van een ervaren menner voordat je gaat inspannen.
Misschien is er een menvereniging in de buurt?
Veel veilige, plezierige kilometers toegewenst.

Susanne

Re: Beginnen met mennen, maar hoe/wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 07:42

Wat je nu doet is een goed begin. Wandelen, longeren en dubbele lijnen vormen een goede basis en zo leert hij meteen wat commando's. Maar daarna zou ik hem wegbrengen naar een professional of vragen of een ervaren menner je thuis wil helpen. Niet zelf aanmodderen, is mijn advies.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:06

Ik zou eerst zelf een mencursus gaan volgen. Is leuk, erg leerzaam en je kunt er met alle vragen terecht. Daarna zou ik de eigen pony pas gaan (of laten) beleren.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:08

Jk heb het strontgeluk gehad dat ik een stalgenootje heb die al jaren paarden voor de kar beleert.. Zij heeft mij dus heel goed kunnen helpen.. Maar ik zou inderdaad wel hulp vragen..

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 10:08

Mijn moeder heeft al jaren een men bewijs, dus helemaal groen is geen waar. Mijn pension houder heeft ook veel ervaring met mennen, dus misschien kan ik daar ook hulp aan vragen.

Ik zou nog wel graag advies hebben over de keuze van de wagen!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:11

Een vierwieler is wel veel stabieler, maar je moet heel erg op t gewicht letten..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:14

Een pony van 1.05 moet je niet met een vierwieler en 2 mensen door het bos willen hebben. Ik zou voor een goede HCA sulky gaan. Geen Cavaletti. Die van mij is namelijk door midden gebroken!!!!

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 10:16

Licht karretje moet het hoe dan ook worden, is een sulky alleen niet slechter voor de rug? Heb zoiets wel eens gehoord

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:17

Als hij goed in balans is niet. :)

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 10:18

Oke bedankt! Maar door midden gebroken?? Dat is echt heel erg.. :wow:

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:20

Waar je moet je voeten op zit, dat bakje die draagbalken waren voor 85% doorgescheurd. :=

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:21

daisssx schreef:
Mijn moeder heeft al jaren een men bewijs, dus helemaal groen is geen waar. Mijn pension houder heeft ook veel ervaring met mennen, dus misschien kan ik daar ook hulp aan vragen.

Ik zou nog wel graag advies hebben over de keuze van de wagen!

Het hebben van een menbewijs geeft nog geen ervaring in het beleren. Het is fijn dat je moeder dat heeft zodat ze weet wat te doen, maar beleren? Dat is heel wat anders, je kunt het maar 1x goed doen. Laat hem beleren door iemand die dat al veel vaker met succes heeft gedaan, dat is voor jullie ook fijner en voor de pony ook. Geeft een goede basis waar jullie dan weer verder mee kunnen.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 10:22

Goed dat ik dat weet!
Zal me eens gaan oriënteren op een sulky.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 10:25

senna21 schreef:
Groen en groen maakt bont en blauw. Deze kreet hoor je vaker bij het beleren onder zadel, maar geldt evengoed voor mennen.
Er gebeuren vaker nare ongelukken met mennen dan men zich realiseert.
De grondbeginselen van gehoorzaamheid kun je oppakken, maar vraag hulp van een ervaren menner voordat je gaat inspannen.
Misschien is er een menvereniging in de buurt?
Veel veilige, plezierige kilometers toegewenst.

Er is inderdaad een men vereniging in de buurt! Kan misschien daar wel rond vragen

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:30

Ook eerst tuig een paar keer op en af doen en als hij eraan gewent is er met de leidsels achter gaan Lopen en met iemand Naast het hoofd hem leren sturen... na een tijd je iets laten slepen (heb ik ooit gehoort weet niet of ik het goed heb )

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:41

Herkenbaar topic dit, hier ook een 3jarige nmprs aan het beleren. Nu zitten we bij het droogmennen met zijn tuig (een ideal tuig, zeker een aanrader ) en is het allemaal op het gemak aangezien we nog geen lichte vierwieler of sulky hebben en er zeker geen haast achter zit. Nu op dat vlak hou ik gewoon verkoop website's in de gaten en zie wat ik tegenkom. Ook gewenning van de strengen is handig om al te doen zodat ze niet verschieten van een streng langs hun been.

Ben zelf van mening dat iedere kilometer die ze hebben gemaakt nog zonder de kar er achter ook een voordeel is :j . Ook al komen ze daardoor pas op hun 4de effectief voor de wagen, dat is zeker geen probleem. Ze zijn nog jong en moeten nog vele jaren vooruit :) .

Wat ik doe nu om extra conditie op te bouwen en de commando's is veel wandelen aan de hand en gaan fietsen met hem.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 10:52

@lori 'droogmennen' is zeker heel erg goed!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:02

Inderdaad, eerst lekker het vertrouwen en het verkeer bevestigen met wandelen en daarbij aan het halster longeren om stemcommando's te bevestigen. Dan rustig eens het tuig opleggen en daarna verder met wandelen aan de lange lijnen. Ook kun je je pony een balkje/band laten slepen zodat ze wennen aan het trekken. En misschien heb je ook wel iets aan dit topic:
[Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 11:08

Fennadev schreef:
Inderdaad, eerst lekker het vertrouwen en het verkeer bevestigen met wandelen en daarbij aan het halster longeren om stemcommando's te bevestigen. Dan rustig eens het tuig opleggen en daarna verder met wandelen aan de lange lijnen. Ook kun je je pony een balkje/band laten slepen zodat ze wennen aan het trekken. En misschien heb je ook wel iets aan dit topic:
[Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Bedankt! Hier kan ik zeker wat mee

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:29