Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:Als iemand niet kan paardrijden, vind je dan dat-ie een paard zadelmak kan maken?
Waarom zou dan iemand die niet kan mennen een paard kunnen beleren voor de wagen?
En iemand die wél kan paardrijden, kan ook nog niet 1-2-3 een paard zadelmak maken, dus zelfs al kán TS mennen, dan nog is beleren een wel een stapje verder.
Bottom line: als je op bokt moet vragen hoe je moet beginnen een paard voor de kar te beleren, dan ben je er niet aan toe omdat zelf te doen.
arno8 schreef:Ik geloof dat je heel veel dingen on the go en met vallen en opstaan zelf kunt leren en dat dat nog de beste en leukste manier is ook, maar bij mennen wordt het in je eentje echt te gevaarlijk. Zelfs ervaren menners gaan eigenlijk nooit in hun eentje op pad.
Maar goed, sommigen hier lijken al ongeveer woedend op de TS terwijl die nog niet eens heeft gezegd van plan te zijn dit alleen te gaan doen. Mocht je dat van plan zijn: niet doen. Veel situaties bij de training kunnen helemaal verkeerd/dodelijk aflopen terwijl dat met zijn tweeën niet meer zou zijn als: "oh, houd jij hem even in? Dan til ik even z'n achterbeen op om de streng weer naar de buitenkant te brengen."
Begin met het zoeken van hulp van een ervaren menner die al meerdere paarden heeft beleerd als je je paard niet wil wegbrengen. Hij of zij kan je adviseren bij de aanschaf van tuig. Koop ook paniekhaken zodat je je paard vliegensvlug los kunt krijgen als het mis gaat. Ook paniekhaken voor de broek. En oefen in het zo snel mogelijk los krijgen van het tuig. En zorg dat je altijd een broodmes voorhanden hebt om het tuig door te snijden mocht dat nodig zijn.
Daarna is het je paard laten wennen aan het tuig: soort van longeren maar dan met tuig om (zonder koets of iets uiteraard), als dat goed gaat expres de strengen tussen de benen laten komen en zorgen dat je paard dat 'normaal' vindt. Uiteindelijk kun je dan een oude band achter je paard hangen en kijken hoe hij daarop reageert. Als dat goed gaat (longeren etc.) kun je op de band gaan staan.
Maar dat alles dus onder goede begeleiding. Ik heb ook wel gekke dingen met mijn paard gedaan en zonder hulp, maar dit is iets wat je niet zonder hulp moet willen.
MaricoGraphy schreef:Daarvoor kun je de zoekfunctie gebruiken. Genoeg tooics.
[AR] FAQ: veelgestelde vragen op AR, LEES DIT EERST!