[AR] Ineens een andere weg nemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yarrah

Ineens een andere weg nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 13:19

Misschien wel herkenbaar bij veel menners, maar nieuw voor mij.
Oz is een superbraaf paard, maar vanmorgen maakt hij het wel heel bont. Ik wou rechts en hij wou links. Onder het zadel heeft hij dat ook wel eens gedaan, maar dan heb je wel wat meer te zeggen. Nu vanaf de bok vind ik het toch een ander verhaal. Mijn groom heeft hem maar aan de leidsel linksom meegenomen tot dat we weer in de goede richting kwamen. En meteen goed voorwaarts gereden. (Potverdikke is hij nu helemaal!!! Grmbl).
Hoe lossen jullie zo'n situatie op?

Brainless

Re: Ineens een andere weg nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 13:30

Ik gebruik dan echt (goed) mijn zweep door deze aan de andere zijde tegen het schoftje en hals van het paard te tikken.

Gelukkig doet mijn Fjord dat niet meer, maar in het begin durfde ze dat nog wel eens te proberen.

Zorg wel voor een voldoende lange zweep, ik zie nl dat veel menners met een (te) korte zweep rondrijden.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 15:32

Inderdaad. Goed corrigeren er op. Desnoods stilzetten, groom af laten stappen en dezelfde kant weer op terugdraaien. Ik ben altijd in mijn eentje op de sulky, en mijn merrie heeft dat ook een keer of 2 geprobeerd. Heb d'r gewoon stil gezet en terug laten lopen. Hulpen bijgeven met de zweep, en de rest op de leidsels en stem :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 16:54

Hier geen discussie mogelijk. Eigen initiatief wordt niet op prijs gesteld.
wij zijn de baas. ~~}> voorwaarts oplossen en gaan.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 18:08

Inderdaad, precies wat janouk zegt.

Zweep begrenzen... Maar eigenlijk doen ze dat hier niet zo.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:14

Eens met voorgaande, maar wil hier nog wel wat aan toevoegen.
De Andalusiër waarbij ik groom had dat wel eens binnen een hindernis. Hij breekt dan uit naar links, wil de korte wendingen naar rechts niet meer maken. Tijdens een training in het voorjaar bij een internationaal menner, merkte hij dat de wagen teveel naloopt en de lamoenstokken, hoewel dicht aan de voorkant, te scherp waren. De Anda heeft veel buiging in de rechterstelling en blijft rechter in de linkerstelling. Daardoor werd hij steeds door het lamoen in zijn lijf geprikt bij scherpere bochten naar rechts en brak dus uit naar links. Inmiddels is dit voor het grootste gedeelte opgelost door andere lamoenstokken en het verstellen van de broek.
Oftewel, controleer je harnachement en wagen.
Laatst bijgewerkt door Gem op 02-08-15 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:18

Als ik enkelspan men met mijn ruin, haalt hij wel eens zo'n grap uit. Groom stapt dan af, corrigeert en zet 'm terug. Met dubbelspan daarentegen gaat zijn moeder stug door en "leidt" zij hem mee. Hij is een ettertje, maar z'n moeder blijft hem altijd corrigeren daarin.
Als ik alleen men (wat niet vaak voorkomt) is voor mij, zoals voorgaande al zeiden, de zweep langs de schoft leggen en af en toe zelf maar af springen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 13:15

Volgens mij heb je op de kar net zoveel te zeggen als onder het zadel, dankzij het lamoen misschien zelfs wel meer. De wending goed voorbereiden, je zweep gebruiken als buitenbeen en het kan eigenlijk niet fout gaan.
Onze eerste menpony deed het echter ook, maakte misbruik van onze onervarenheid en onzekerheid en die wist dan precies dat er dan wel iemand naar voren kwam om hem de goede kant op te zetten, stond ze dan gewoon op te wachten, dus daar niet te vaak gebruik van maken, eigenlijk moet je het alleen kunnen, dus niet laten sukkelen, voorwaarts rijden, voorbereiden (absoluut niet op het laatste moment omtrekken) en desnoods een flinke tik als hij ook maar denkt aan de verkeerde kant.
Hij zal het op de weg maar in zijn hoofd krijgen levensgevaarlijk, houd dat maar in je achterhoofd, daar word je misschien wel wat strenger door :).

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 10:43

Iedereen bedankt voor de ervaringen en oplossingen.
Gek genoeg doet hij het niet meer. Op het punt waar we links of rechts kunnen afslaan. Ik sluit hem nu beter op en geeft vroeg aan dat we links/rechts gaan. Tevens ondesteun ik nu met de zweep.