[AR] Werken op het land. Geschikt tuig.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Minx2000

Werken op het land. Geschikt tuig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 12:16

Over een paar maanden wil ik met mijn tinker aangespannen op het land gaan werken. Op het moment heeft hij een normaal tuig waar hij de bak mee aan sleept. Het is de bedoeling dat hij volgend jaar mee gaat helpen op het land. Voorheen werd dit altijd gedaan met een belg met een op maat gemaakt gareel/haam. Helaas leeft zij niet meer. Omdat het altijd wel met veel plezier gedaan werd, willen we dit blijven doen.

Ik heb al veel gelezen over verschillende tuigen. Ik twijfel nog enorm tussen een frans gareel en een anatomisch gevormd borsttuig. Hij moet aardig wat gewicht kunnen hebben en niet belemmert worden in zijn bewegen. De werkzaamheden verschillen tussen weideslepen, bomen slepen, strowagens verplaatsen en stukjes ploegen. Met een normaal tuig lijkt mij dit geen optie. Naar mijn idee kunnen die de druk niet genoeg verdelen en zijn ze misschien niet sterk genoeg?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, ideeën en tips. :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:04

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 20:45

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:46

Ik gebruik mijn paard ook voor het werk ( :-) eeeh,... het slepen van de bak dan). Ik gebruik daarvoor een boerentuig die ik gelukkig mag lenen/gebruiken van de stalhouder.
Met de cursus boomslepen werd er wel gezegd dat dit tuig daarvoor het beste geschikt is. Het is in een stuk en je hebt geen schoftje nodig.
Misschien dat je ergens eentje kunt vinden op marktplaats o.i.d.