[AR] Paar vraagjes over mennen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Paar vraagjes over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 18:04

Het leek me onnodig om voor iedere vraag een apart topic te maken.

Een van mijn verzorgpaarden heeft "vroegah"(12 jaar geleden) voor de kar gestaan, en mennen lijkt mij ook wel wat. Ze wordt over 2 of 3 jaar van mij, en ik mag haar nu al als eigen beschouwen, daarom lijkt mij een menkar, mocht het ons beide bevallen, geen domme investering.

Maaaar voordat dat zover is had ik een paar vragen :

Dat het handig/nodig is om begeleiding te hebben van een ervaren menner is mij duidelijk, maar ik vraag mij af of een of ander men diploma nodig is om te mogen mennen? Gewoon recreatief?

Daarnaast zou ik haar eens iets willen laten slepen als afwisseling, om te zien of ze het mennen überhaupt leuk zou vinden. Hoe pak ik dat het beste aan? Qua tuigage en wat laat ik haar slepen?

Daarnaast natuurlijk de bekende vraag: wat voor bedrag moet ik in mijn achterhoofd houden om dit allemaal te realiseren?

Nala

Re: Paar vraagjes over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 18:10

Oh, en mocht het op een ander (sub)gedeelte thuis horen, hoop ik dat de modjes het even willen verplaatsen!

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 18:14

In het nederland heb je geen diploma of iets nodig om te mennen. Je kunt wel het koetsiersbewijs halen, het is niet verplicht maar wel een fijne start. Ik heb het zelf niet gedaan, maar wel menlessen gehad (en nog steeds).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 18:20

Ik zou je zeker aanraden om menlessen te nemen (is ook in zuid limburg! kijk maar even in de euh faq oid van dit fora) Verder is goed tuig en een goede menwagen heel belangrijk. Kijk alsjeblieft niet eens naar die wagentjes van een paar honderd euro, de meeste goede wagens zitten al snel boven de 1000 euro (2e hands) en tuig kijk dan naar een ideal of zilco tuig zijn beide zeer goede kwaliteit. Kun je tussen de 200 en 300 tweedehands krijgen :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 18:47

Poeh, 2 à 300 Euro is wel veel om eens te proberen of het überhaupt bevalt. Zijn er ook andere mogelijkheden om haar eens iets te laten slepen, zonder meteen een heel tuig oid?

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 18:50

Misschien zelf eerst wat menlessen nemen? Weet jij iig al of het je wat lijkt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 06:44

Wat hierboven wordt gezegt! Maar ik zou persoonlijk niet gaan lopen aanrommelen met Zelf slepen als je geen menervaring hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 07:49

mijn tuig had ik voor 165 nieuw, was wel voor een mini maar het tuig is heel mooi en stevig! dus er zijn wel goedkopere opties. je moet even goed internet afstruinen en als je de kans hebt het tuig in het echt bekijken en dan zie je snel genoeg of het prut is of niet :D goedkoper leer moet je wel iets meer invetten maar het is gewoon een prima tuig. het kan indd niet tippen aan merken zoals IDEAL maar dan is het nog niet een per defenitie slecht tuig.
wat ik gebruikte om te slepen was een oude autoband. zorg wel dat er een velg in zit anders heeft hij amper wat te trekken. wat wel heel belangrijk is is dat je voor het slepen een zweng gebruikt!!
qua menwagens, ja die zijn duur.. maar voor een start met mennen kan je naar mijn mening wel een wagentje kopen van een paar honderd euro. ik heb er ook eentje en je merkt echt dat er veel te wensen over is, maar hij rijd prima en na een aantal jaar kun je altijd nog kijken of je hem tweedehands kwijt kunt en dan kun je naar een kwaliteits wagentje kijken maar dan weet je wel hoe het mennen jullie afgaat! succes met je paardje

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 09:06