[AR] OP de weg?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Deni11

OP de weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 13:48

Hallo,

Een kennis van mij is laatst bekeurt omdat ze aangespannen reed maar niet op de weg. Ze heeft een grote pony + wagen dus ik snap het wel.

Nou men ik met een shetje voor de sulky (cavalettie ding) maar moet ik dan ook op de weg? Dat is toch veelste gevaarlijk?

Maar kan ik dan wel bekeurd worden als ik dan dus op t fietspad rijd?

Dennis

Re: OP de weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:54

Je mag niet op het fietspad met een aanspanning (ook onder het zadel niet). Maar in veel gevallen zou ik daar wel voor kiezen voor de veiligheid.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:56

Theoretisch is het zeer eenvoudig: met een paard ben je een bestuurder en hoor je dus op de weg. Maakt niet uit of je er op zit, ment of ernaast loopt.
In de praktijk is het wat minder simpel. Je bent toch een stuk langzamer dan ander verkeer en bijv veel 80km wegen zijn daardoor best gevaarlijk om met je paard op te rijden. Je kan altijd een bekeuring krijgen, maar de meeste agenten zullen het door de vingers zien als je op een fietspad rijdt als dat veiliger is. Maar ja, je kan dus een bekeuring krijgen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:14

Met een aanspanning op het fietspad belemmer je de mensen die daar thuishoren...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:16

Laat ze me maar vekeuren, maar als ik t fietspad veiliger vind, dan pak ik t fietspad..

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:18

Hier rijden de aangespannen combinaties ook gewoon op het fietspad hoor, en ik heb nog nooit iemand horen klagen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:19

nine1987 schreef:
Laat ze me maar vekeuren, maar als ik t fietspad veiliger vind, dan pak ik t fietspad..

Maar met een aanspanning ben je sowieso te breed voor het fietspad.
Dan kan er niemand meer langs.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Qimm schreef:
Met een aanspanning op het fietspad belemmer je de mensen die daar thuishoren...

Niet per definitie. Ik mende ook wel eens op het fietspad, was ook geen heel klein karretje. Maar de weg ernaast was echt te gevaarlijk door alle idioten die veel te hard willen rijden en geen geduld hadden voor een aanspanning. Best wel wat autos, relatief rustig fietspad.
Omdat ik daar dus illegaal reed, zorgde ik ervoor dat ik zowel voor me als achter me de boel in de gaten hield en dus aan de kant was als er mensen langs fietsten. Lukt natuurlijk alleen op een relatief rustig pad, maar even om aan te geven dat je geen belemmering hoeft te zijn.

Felicxa

Qimm schreef:

Op de weg belemmer je ook verkeer, je gaat toch een stuk langzamer dan auto's en andere voertuigen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:25

Is het ook niet zo dat je niet op een 80km weg mag omdat je de minimumsnelheid niet haalt/kan halen? Al heb ik geen id wat de minimumsnelheid is. Maar 10km/h op een 80km weg is idd niet veilig.

Ik denk dat het belangrijk is dat je naar de situatie kijkt. Ga niet expres op een fietspad naast een 80km weg rijden als er genoeg landweggetjes/boswegen als alternatief zijn. Kan het echt niet anders (bij bruggen, afgelegen stukken etc), dan toch voor de veiligheid het fietspad pakken.

Op het moment dat je aangehouden wordt door de politie zoek je eerst een veilig plekje op om je pony te laten halthouden. Tegen de politie blijf je rustig en vriendelijk. Leg ze rustig uit waarom je op die bepaalde weg moet zijn (ik ben onderweg naar huis, moet daarvoor over de brug/deze weg) en leg ze uit dat je op het fietspad rijd ivm de veiligheid van jezelf en andere weggebruikers. Kans is groot dat ze je dan gewoon laten gaan.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:26

Finliox schreef:
Qimm schreef:

Op de weg belemmer je ook verkeer, je gaat toch een stuk langzamer dan auto's en andere voertuigen.

Ik had blokkeren willen zeggen.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:42

Qimm schreef:
Finliox schreef:

Ik had blokkeren willen zeggen.

Hetzelfde verhaal. :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:45

mirriezz schreef:
Is het ook niet zo dat je niet op een 80km weg mag omdat je de minimumsnelheid niet haalt/kan halen? Al heb ik geen id wat de minimumsnelheid is. Maar 10km/h op een 80km weg is idd niet veilig.

Nee, dat telt alleen voor autowegen en snelwegen. Daar moet je zo uit mn hoofd minimaal 50 en 60 kunnen rijden. Anders kan een invalidewagentje op het platteland ook nergens meer heen!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:53

Zwerte schreef:
mirriezz schreef:

Nee, dat telt alleen voor autowegen en snelwegen. Daar moet je zo uit mn hoofd minimaal 50 en 60 kunnen rijden. Anders kan een invalidewagentje op het platteland ook nergens meer heen!

Ja, maar een brommer mag wel op een 50-weg, maar niet op een 80-weg (dan wel vaak weer op het brom/fietspad), vandaar mijn vermoeden.
Een invalidenwagentje/brommobiel die max 45km/h mag, mag dan wel weer op de 80-weg op de weg, dat is waar.
Hmm... t is echt zo'n randgeval wel. En dan ben ik nog van mening dat als je kunt verklaren dat het veiliger is zo, en je daarvoor gekozen hebt, dat politie daar vaak in meegaat.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:02

Finliox schreef:
Qimm schreef:

Dat dus.. En dan is t kiezen tussem twee kwaden.. En ik kies dan de veiligste plek op de weg.. En dit is (waar ik woon) meestal het fietspad.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:42

mirriezz schreef:
Ja, maar een brommer mag wel op een 50-weg, maar niet op een 80-weg (dan wel vaak weer op het brom/fietspad), vandaar mijn vermoeden.
Een invalidenwagentje/brommobiel die max 45km/h mag, mag dan wel weer op de 80-weg op de weg, dat is waar.
Hmm... t is echt zo'n randgeval wel. En dan ben ik nog van mening dat als je kunt verklaren dat het veiliger is zo, en je daarvoor gekozen hebt, dat politie daar vaak in meegaat.

Jawel hoor als er geen fietspad/B-weg is, mogen brommers (net als fietsers) gewoon over de 80 km weg.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:45

officieel zal het dan niet mogen, maar voor de veiligheid van mijzelf, paardlief en andere weggebruikers (je zult een paard met ruiter door je voorruit krijgen) reed ik bij gevaarlijke wegen op het fietspad.

Maar eigenlijk iedereen deed dat bij ons in het dorp.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 21:57

En hier heb ik het specifiek over een kleine sulky cavalertie dus zoveel ruimte neemt die nou ook weer niet in. Ik ga ook vanaf nu gewoon voor de instelling: veiligheid en vriendelijkheid. Daar kom ik denk ik wel een heel eind mee.

Want met een shetje+sulkytje op de weg.... Nee bedankt veel te gevaarlijk

marlon2292

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:18

Is zo'n zelfde verhaal al niet een keer voor de rechter gekomen. En heeft de rechter de menner toen gelijk gegeven dat die op het fietspad mende voor de veiligheid van hem zelf en de medeweggebruikers?

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:26

Zwerte schreef:
Theoretisch is het zeer eenvoudig: met een paard ben je een bestuurder en hoor je dus op de weg. Maakt niet uit of je er op zit, ment of ernaast loopt.
In de praktijk is het wat minder simpel. Je bent toch een stuk langzamer dan ander verkeer en bijv veel 80km wegen zijn daardoor best gevaarlijk om met je paard op te rijden. Je kan altijd een bekeuring krijgen, maar de meeste agenten zullen het door de vingers zien als je op een fietspad rijdt als dat veiliger is. Maar ja, je kan dus een bekeuring krijgen.

Dit dus.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:15

Precies, als de politie in die betreffende provincie nog niet aan zijn quotum voor dat jaar zit, zullen ze bonnen uitschrijven waar het makkelijk te verdienen is. Hebben we hier een paar jaar geleden ook gehad: de makkelijkste prooien kregen belachelijke bekeuringen wegens "steppen" op je fiets in een wandelzone, rijpaarden / menpaarden op het fietspad, fiets- en scooterverlichting controleren op een middelbare school - route, veel extra mobiele flitsers etc. etc. Het lag er allemaal dik bovenop dat ze even bij moesten klussen.
Verder laten ze je als menner meestal wel met rust ;) .
Laatst bijgewerkt door Gem op 17-07-15 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:21

Officieel hoor je als aanspanning op de weg tussen de auto's, maar ook hier kies ik er toch liever voor om op het fietspad te rijden.
En zo breed dat je de hele boel blokkeerd ben je nou ook niet.
Misschien ben je 130 cm breed met een beetje normale wagen!
Fietsers en scooters kunnen je makkelijk voorbij.
Als je nu om half 8 rond Amsterdam centraal ment kan ik me er nog iets bij voorstellen dat je het fiets verkeer belemmerd en een bekeuring krijgt...

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 20:27

Gelukkig heb je hier gauw veel ruiter/menroutes :o en hoef ik nu ook amper echt de weg op wil ik uren het bos in rijden.
Maar hier in het dorp is het nog redelijk te doen om gewoon over de weg te gaan, meestal ben je daar wel op aangewezen. (fietspad is te smal voor een aanspanning en inhalende fietsers/of gewoon geen fietspad natuurlijk)
Maar buiten het dorp verkies ik liever de wegen met een fietspad ernaast zodat ik rustig over het fietspad kan rijden. Hier rijden ze allemaal gewoon veel te hard en ook gewoon langs de paarden heen.
Ik heb laatst op de weg met mijn aanspanning ook een akkefietje gehad met een auto die met een te hoge snelheid mij probeerde te passeren, dat ging niet echt op een smalle weg waar je amper kunt uitwijken vanwege om 2 meter een boom strak langs de weg.
Me pony is daarvan zo geschrokken dat ze direct in de stress raakte en omhoog kwam en staakte (terwijl er op dat moment om veiligheid iemand 'naast' liep, omdat ik wist dat ze daar gewoon veel te hard rijden) .
Het heeft me weken gekost om het vertrouwen in het tuig met passerende/tegemoet komende gemotoriseerd verkeer te herstellen en nog is ze daarin heel onzeker, dus ik vermijd die enorm drukke wegen en bouw het langzaam op met de rustige wegen.

Oke je hoort dan misschien niet thuis op het fietspad maar het is vaak wel vele malen veiliger.
Nu moet je natuurlijk wel heel goed rekening houden met de fietsers die daar meer recht van spreken hebben. Ik ga altijd netjes aan de kant en als het kan blijf ik wachten tot ze gepasseerd zijn, krijgt veelal complimenten van alle (vooral oudere) toeristen :') die heb je bij ons erg veel altijd op de fiets... die anwb echtparen :Y)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:30

Ik pak met mijn minishet toch echt het fietspad hoor anders moet ie de hele weg draven. Hier in de buurt zijn verder niet echt men/ruiter paden. Wel in een dorp verderop, maar zover ben ik nog nooit gegaan met hem. De aanspanning neemt net zoveel ruimte in als twee fietsers naast elkaar (het halve fietspad)