Cap op tijdens mennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ananiem

Berichten: 91
Geregistreerd: 03-10-14

Cap op tijdens mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 18:45

Sorry voor nog een topic, maar ik heb verschillende topics over dit onderwerp gelezen, maar geen beantwoord duidelijk mijn vraag; Is het verplicht om een cap op te hebben tijdens het mennen (ook over de weg)?
Ik weet dat het wel veilig en handig is. ;)

biggirl

Berichten: 1378
Geregistreerd: 02-10-13
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Cap op tijdens mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:53

bij wedstrijden is het wel verplicht maar recreatief volgens mij niet .
wij doen het in ieder geval met buitenrit op de kar niet , of het moet al regenen of koud zijn is het wel lekker warm achter op de kar :D

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Cap op tijdens mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:59

ja altijd ik wil geen gescheurde hersenpan ;) je kan net zo goed verkeerd vallen van de bok!

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:01

Het is verplicht op wedstrijden en als je bij een manege/vereniging rijdt met een veiligheidscertificaat.
Maar het is verstandig om hem gewoon altijd op te hebben. Ik rij niet zonder.

roekes

Berichten: 755
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:10

Ik men altijd met cap en mijn passagiers mogen alleen maar mee als ze een cap opdoen. Heb hiervoor enkele extra. :-)

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Cap op tijdens mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:00

Voor zover ik weet is het alleen op wedstrijden verplicht een cap op te zetten. Daar zet ik hem dus ook op. Verder men ik eigenlijk altijd zonder. Het zit gewoon (nog) niet in mijn systeem om hem op te zetten.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Cap op tijdens mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:01

Ik rij altijd met, ook als het niet verplicht is.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:38

Ik nooit, tenzij het moet.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:41

Als je gewoon met je eigen paard op de weg rijdt is het niet verplicht, op KNHS wedstrijden en manege bedrijven met een veiligheidscertificaat is het wel verplicht, bij manege's waar een cap in de bak verplicht is zal hij dat 99 van de 100 keer ook op de weg verplicht zijn natuurlijk. Als je met het paard van een ander rijdt is het natuurlijk altijd aan de eigenaar of hij je zonder cap op de wagen laat (en soms heeft een verzekeraar daarbij nog wel een vinger in de pap als die ander bedrijfsmatig bezig is)

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Cap op tijdens mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 00:28

Op dressuur wedstrijden is het niet verplicht. Alleen tijdens vaardigheid en marathon.

Ik draag altijd een cap en met trainen ook altijd. Op les ben ik meestal de enige met cap.
Ieder mag het zelf bepalen natuurlijk tenzij het verplicht is.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Cap op tijdens mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 00:35

Zou hem altijd opzetten, verplicht of niet.
Ik mende met een Shetlander van de boer als hobby en moest altijd lachen om menners met Cap.
Totdat onze pony onverwachts ontspoorde en we op 2 auto's 4000 schade reden en op zijn kop kantelde.
Godzijdank met een sisser afgelopen maar het hielp me even op de juiste plaats zetten.
Ik zal nooit meer gaan mennen maar zelfs als Ik mee zou rijden zou ik hem nu opzetten.

_Margarita_

Berichten: 2333
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: Cap op tijdens mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 02:25

Het is niet verplicht. Ook ik rijd altijd met een cap.
(behalve met het authentiek ringsteken, dan heb ik een hoedje op)

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Cap op tijdens mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 06:07

Het is niet verplicht, maar mij zie je nooit zonder op de wagen zitten.

Paarden zijn nu eenmaal dieren, en mijn hersens zijn me iets te dierbaar. Ik ben echt de enige die een cap draagt op onze club, maar daar trek ik me niks van aan hoor!
Ondertussen is het echt een automatisme geworden, zonder cap voel ik me heel erg kaal :=

dejong_wever
Berichten: 1026
Geregistreerd: 04-06-13

Re: Cap op tijdens mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 07:07

Ik heb destijds in mijn schoolperiode het menbewijs gehaald en hier werd duidelijk aangegeven dat je met een hoofddeksel(pet of cap) op de bok moet zitten. Meen dat ik laatst in hun voorwaarden las dat het nu alleen nog cap is. Anders ben je ook niet verzekerd(bij de weg).

Ik men voor mijn eigen veiligheid ook altijd met cap. Ik heb immers niet meerdere hoofden op de plank liggen hier...

Ananiem

Berichten: 91
Geregistreerd: 03-10-14

Re: Cap op tijdens mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 09:05

Heel erg bedankt voor alle reacties!!
Laatst was ik aan het mennen zonder cap en ineens lieten een paar mensen me stoppen om me te vertellen dat je verplicht met cap moet rijden, dat wilde ik even zeker weten vandaar dit topic. Maar misschien moet het ook maar eens in mijn systeem komen om een cap op te zetten... :P :D

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Cap op tijdens mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:37

Ik heb van dag 1 altijd met cap gemend. Een keer is het me ontvallen en ik voelde me toch een partij kaal :-). Ik had echt het gevoel dat ik een stukje veiligheid miste. Maar ik heb ook een aantal doodsmakken gemaakt en een keer was het maar goed dat ik een helm ophad.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:42

Even om wat dingen in perspectief te zetten, al die menners die met cap op de wagen zitten (verstandig, geen speld tussen te krijgen), hebben die ook een fietshelm op als ze op het stalen ros klimmen?



de laatste keer dat Rex_Rolfo probeerde de straat weg te koppen was namelijk op de tweewieler

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:07

Mijn stalen ros heeft geen eigen mening, gaat lang zo hard niet en springt niet ineens zomaar opzij of draait zich om, schrikt ook zelden van dingen :+ . Buiten het feit dat ik daar maar weinig op zit. ;)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:09

Rex_Rolfo schreef:
Even om wat dingen in perspectief te zetten, al die menners die met cap op de wagen zitten (verstandig, geen speld tussen te krijgen), hebben die ook een fietshelm op als ze op het stalen ros klimmen?



de laatste keer dat Rex_Rolfo probeerde de straat weg te koppen was namelijk op de tweewieler



Heb geen fiets :+

Ik heb altijd een cap op zodra ik op een wagen stap, als menner of als groom.
Iedereen die bij mij op de wagen stapt moet van mij ook een cap op.

Pony's kunnen zo verschrikkelijk onvoorspelbaar uit de hoek komen (Vooral die "die van mij doet nooit wat/is doodbraaf/zet nooit een stap verkeerd ponys)
Fiets daarintegen ism een stuk gehoorzamer en bomproofer

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:22

Rex_Rolfo schreef:
Even om wat dingen in perspectief te zetten, al die menners die met cap op de wagen zitten (verstandig, geen speld tussen te krijgen), hebben die ook een fietshelm op als ze op het stalen ros klimmen?



de laatste keer dat Rex_Rolfo probeerde de straat weg te koppen was namelijk op de tweewieler


Nee,... maar als een paard het op de heupen gaat dat zo hard dat ik daar niet tegen kan fietsen :-).
Daarnaast weet het overige verkeer wel hoe je met een fietser moet omgaan. Vele weten niet hoe je moet reageren op een aanspanning. Op een fiets heb ik in mijn 40+ jaren nog nooit een doodklap gemaakt. Oke,... ik ken weet het: "moet een kalf eerst verdrinken?"

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:31

Ik blijf de stelling "iedereen op de wagen moet een cap op" grappig vinden. Ik denk dat er weinig koets-trouwerijen meer zouden plaats vinden.

saddledancer

Berichten: 1418
Geregistreerd: 27-08-14
Woonplaats: London, uk

Re: Cap op tijdens mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:33

Volgens mij is het niet verplicht, (wel tijdens bepaalde wedstrijden, maar tijdens shows Dan weer niet)
maar ik doe t mooi wel als ik op de wagen ga, en als we marathon gaan trainen gaat er ook mooi nog een bodyprotector bij Om, heb vieze ongelukken zien gebeuren.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:36

Gem schreef:
Ik blijf de stelling "iedereen op de wagen moet een cap op" grappig vinden. Ik denk dat er weinig koets-trouwerijen meer zouden plaats vinden.


Tja :) ik rij geen trouwerijen :+

saddledancer

Berichten: 1418
Geregistreerd: 27-08-14
Woonplaats: London, uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:36

Rex_Rolfo schreef:
Even om wat dingen in perspectief te zetten, al die menners die met cap op de wagen zitten (verstandig, geen speld tussen te krijgen), hebben die ook een fietshelm op als ze op het stalen ros klimmen?



de laatste keer dat Rex_Rolfo probeerde de straat weg te koppen was namelijk op de tweewieler


ja, ik heb ook een helm op op de fiets, en waar ik woon is dat ook heel normaal, ik vind al die nederlanders met 5 kinderen op 1 fiets en Dan allemaal lekker zonder helmpjes ook maar helemaal niets :')

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:38

saddledancer schreef:
ja, ik heb ook een helm op op de fiets, en waar ik woon is dat ook heel normaal, ik vind al die nederlanders met 5 kinderen op 1 fiets en Dan allemaal lekker zonder helmpjes ook maar helemaal niets :')

Dus Nederlanders met 5 kinderen op 1 fiets mét helmpjes op vind jij wel okee?