Mendurance, een relatief onbekende tak van de mensport. Voorheen ondergebracht bij de endurancevereniging maar sinds 2014 bij het mennen (KNHS).
Al diverse jaren proberen wij (de diverse organisatoren) meer bekendheid te geven aan deze sport maar het wil nog niet echt lukken. Het aantal wedstrijden blijft daardoor beperkt en er komen relatief weinig nieuwe deelnemers bij. Sinds dit jaar heeft de KNHS nog maar 1 startpas voor het mennen, dus iedereen met een startpas mennen kan in de klasse 1 starten (of impuls als je geen startpas hebt).
In het najaar hebben wij weer overleg met de KNHS en dan zal ook weer besproken worden wat er gedaan kan/moet worden om meer deelnemers/wedstrijden te krijgen want: Meer deelnemers = meer wedstrijden Meer wedstrijden = meer verenigingen die het willen organiseren (althans dat hopen we dan toch) Meer wedstrijden = minder reisafstand voor de deelnemers.
Aan wie kunnen we nu beter vragen hoe we dit aan kunnen pakken dan aan de menners zelf, vandaar ook dit topic en het vriendelijke verzoek om een reactie op onderstaande vragen: - ben je bekend met mendurance? - wat is je beeld van mendurance? - ben je al eens gestart op een mendurancewedstrijd, zo ja hoe vond je het en zo nee, wat houdt je tegen? - is er behoefte aan een algemene website met informatie over mendurance?
Alvast bedankt voor de moeite. Ik ben heel erg benieuwd naar de reacties.
Ik heb het overwogen (en doe dat nog steeds) om eens te starten. Maar met alleen een reglement door gelezen te hebben op wedstrijd te vertrekken vind ik lastig. Ik wil van te voren graag weten hoe, wat, waar en waarom. Zeker omdat ik er toch wel een flink eind voor moet rijden wil ik wel voorbereid op pad gaan en vind het lastig om de juiste info te krijgen (of ben hier te onzeker in).
Ooit ga ik eens starten, hopelijk goed voorbereid. En het moet natuurlijk ook nog tussen de dressuur en vaardigheid wedstrijden in passen.
Moonlight17
Geplaatst: 23-06-15 12:30
- ben je bekend met mendurance? Ja redelijk, eerste mendurance wedstrijd is bekeken. - wat is je beeld van mendurance? Een lange rit over diverse wegen met wagen of sulky, waarbij snelheid en de gezondheid van de pony's/paarden van groot belang is. - ben je al eens gestart op een mendurancewedstrijd, zo ja hoe vond je het en zo nee, wat houdt je tegen? Nee, pony staat op rust en bij de andere ben ik groom en die beslist of we starten of niet. - is er behoefte aan een algemene website met informatie over mendurance? Ja, zou fijn zijn. Nu moet je er echt zelf achteraan om iets aan informatie te kunnen vinden. 1 plek is veel gemakkelijker.
Eilatan
Geplaatst: 23-06-15 13:39
- ben je bekend met mendurance? Een klein beetje.... Geen wedstrijd in het echt gezien, wel eea over gelezen - wat is je beeld van mendurance? Endurance maar dan aangespannen - ben je al eens gestart op een mendurancewedstrijd, zo ja hoe vond je het en zo nee, wat houdt je tegen?Geen geschikte pony, nog. De ene is nog maar net bij mij, moet eerst meer aan hem wennen en met korte pootjes is een klasse 1 algauw tever. De ander is dit jaar pas 3 geworden. - is er behoefte aan een algemene website met informatie over mendurance? Lijkt mij zeker een goede stap in de richting, informatie (wedstrijden, welke afstanden) is nu best lastig te vinden.
Gem
Geplaatst: 23-06-15 13:49
Mijn reactie weet je al, maar ter aanvulling: - als er één mendurancewedstrijd op een uur reizen zou liggen, zou ik wel minimaal één keer gaan starten. - als er meer mendurancewedstrijden binnen 1,5 - 2 uur en minimaal 1 binnen een uur zouden liggen, zou ik er wellicht ook voor gaan trainen. Dan zie ik deze wedstrijden en trainingen als een welkome aanvulling en afwisseling op de SGMW of D+V. - als er uitwisseling met Duitsland / België (Euregio) zou kunnen zijn, zou dat de motivatie nog meer vergroten - als de regelgeving mbt sulky's bij de categorie paarden vanaf klasse 2 verbeterd zou worden (m.i. klopt het niet dat 1 persoons-sulky's strijden tegen vierwielige marathonwagens met 2 personen), zou ik dat zien als een vooruitgang in de professionaliteit.
Ik denk dat mendurance het beste georganiseerd kan worden op een plek waar tegelijkertijd ook al een SGMW of eventueel D&V georganiseerd wordt. Dit omdat de wedstrijd in principe alleen uitgebreid hoeft te worden met een verlengd A traject en jury / vrijwilligers / groompunten. Start, finish, secretariaat, veterinair, parkeerterrein, vergunningen etc. zijn er al.
En verder iets doen aan het imago "veredelde buitenrit", maar ook dat weet TS al.
_Marjola
Geplaatst: 23-06-15 16:40
Ik ben niet bekend met de sport, maar ik hoop toch dat je iets met mijn antwoorden kunt. Ik heb ook niet echt online gespiekt n.a.v. je vragen. Dus je krijgt antwoorden van een leek.
- ben je bekend met mendurance? Ik ken het alleen van naam.
- wat is je beeld van mendurance? Het is in ieder geval een lange afstandsrit (als ik de vergelijking met ohz maak). Ik heb alleen geen idee hoe je prestatie gemeten wordt (dus wanneer je nu goed genoeg hebt gereden om bv. te promoveren/promotiepunten te behalen of simpel gezegd het doel wat je voor ogen hebt als deelnemer tijdens de wedstrijd). Daarnaast heb ik ook wel foto's gezien van menners die nog opdrachten moesten uitvoeren, maar ik weet niet zeker of dat nu echt bij de mendurance hoort of dat het een leuke aanvulling was van een organiserende vereniging.
- ben je al eens gestart op een mendurancewedstrijd, zo ja hoe vond je het en zo nee, wat houdt je tegen? Het is wel heel duidelijk dat ik het nooit gedaan heb. Ik heb ook nog nooit een wedstrijd gezien, behalve dan op foto's. De onwetendheid zorgt inderdaad voor een drempel. Daarnaast is het huidige aanbod nu niet echt om de hoek, dus daarom heb ik mij tot nu toe ook niet in de discipline verdiept. Als ik beter zou weten wat het inhoudt, kan ik ook de inschatting maken of mijn span geschikt is hiervoor en of ik er voor kan/wil trainen. Het kunnen is meer een persoonlijk ding en zit 'm vooral in de beperkingen om buitenritten te maken in mijn omgeving, waardoor ik nooit echt de lange afstanden kan trainen (behalve als ik mijn buitenrondje meerdere keren herhaal, maar dan train ik nog steeds op asfalt i.p.v. verschillende - en vooral zwaardere - ondergronden). Het willen zit in een combinatie van factoren: denk ik dat mijn span ervoor geschikt is, gaat het om een eendaagse wedstrijd, is de reisafstand te overzien etc. Ik denk niet dat ik m'n chauffeur zo gek krijgt om gelijk 100km enkele reis rijden om een nieuwe discipline te testen. Dat doe je toch eerst liever om de hoek.
Misschien is een combinatie zoals Gem voorstelt inderdaad wel een idee. Al moeten menners dan ook kiezen tussen de twee disciplines en dan is onbekend weer onbemind.
Verder vind ik het sulky verhaal van Gem ook nog een goed punt (ik weet niet of dat al voor pony's is opgesplitst, maar deelnemen met een sulky of vierwieler aan zo'n soort wedstrijd vind ik wel een verschil qua inspanning voor het paard). Verder kan ik inhoudelijk (nog) geen aandachtspunten melden.
- is er behoefte aan een algemene website met informatie over mendurance? Een uitleg in Jip en Janneke taal naast het reglement lijkt mij niet verkeerd. Het reglement is vaak stugge materie en brengt een discipline niet tot leven. Op de website van de KNHS vond ik wel een schematisch overzicht van keuring, start, uitstappen etc. Maar dat illustreert de gehele wedstrijd niet zoals een Jip en Janneke uitleg en sfeerverslagen dat wel kunnen doen. Verder maakt dat overzicht mij ook nog niet duidelijk wat een "voldoende" prestatie is en of het nu de bedoeling is om met je pony constant tegen de 14km per uur te rijden zoals een wegtraject in de SMW (of juist niet?) omdat er staat dat de prestatie/uitslag op basis van snelheid gaat.
PS: je hebt mij in ieder geval wel nieuwsgierig gemaakt. Wie weet is het wat voor mijn pony als ik het dressuur wedstrijd rijden aan de wilgen hang.
1 keer geprobeerd en tot de conclusie gekomen dat het niet mijn ding is. Als ik buiten rijd geniet ik graag van de natuur en wil ik onderweg nog even kunnen stoppen en niet steeds op mijn horloge moeten kijken. Als ik wedstrijd rijd zoek ik wat meer spanning en sensatie. Ik had ook wel puur de pech dat ik die dag in storm, regen en hagel reed en het terrein loodzwaar werd voor mijn pony's. Organisatie was trouwens perfect, allemaal lieve en aardige mensen die je graag helpen.
Even over die sulky's, deze regel is er voor kleine pony's en er starten geen paarden met een sulky. Dat zijn allemaal marathon wagens of ander soort vierwielige wagens. En pony's en paarden is gescheiden van elkaar dus ook dan heb je daar geen last van. De enige sulky's die ik voorbij zie komen zijn de mensen met een Shetlander in de impuls of klasse 1.
Ik rij zelf nu met een tweewieler met tweespan Shetlanders in een hogere klasse omdat het anders vrij zwaar is voor ze. Maar moet ik heel hard mijn best doen om een pony van 1.48 cm te verslaan, dat gaat niet zomaar met een pony van 110 cm ook al is het met een tweewieler en tweespan. Ze hebben nou eenmaal kortere benen en je hebt ook rekening te houden met de hartslag en overige zaken m.b.t. de keuring. Dan kun je wel steeds sneller willen met je tweewieler maar er zit echt ergens een limiet aan de pony.
Wij zijn een aantal jaar geleden gestart met de impuls in Wateren. Dat viel niet mee want het is een pittig parcours. Maar we vonden het wel erg leuk om te doen, we hebben daarna de startkaart aangevraagd. Nu rijden we het een aantal jaren en ook in combinatie met andere wedstrijden voor de afwisseling. Ik vind het een hele leuke sport die zeker niet saai is. Het is niet alleen horloge kijken, je bent ook erg bezig met het verdelen van de krachten, de grenzen soms opzoeken, je concentratie trainen en constant nadenken of je wel op de goede weg bezig bent met je dieren. Dit merk je vanzelf wel als je hoger mag starten, dan is het geen veredelde buitenrit meer maar een serieuze sport om vijftig tot zeventig km rond te komen zonder problemen.
Ik hoop dat meer mensen het eens proberen en gewoon eens ies onbekend proberen. Je mag altijd een pb sturen voor meer informatie.
Gem
Geplaatst: 23-06-15 19:46
Volgens de discipline-reglementen mag je zowel met een paard als een pony met een 1-persoons-sulky starten. Dat er tot nu toe nog geen paard met sulky is gestart is dan toeval, want het mag dus wel. Opmerkelijk dat zich nog geen uitgekoerste dravers hebben gemeld.
tine10
Geplaatst: 23-06-15 20:59
- ben je bekend met mendurance? Een klein beetje. Jaren geleden een keer meegedaan met de pony van iemand anders. En in september ga ik helpen bij wedstrijd van onze vereniging - wat is je beeld van mendurance? Endurance maar dan aangespannen - ben je al eens gestart op een mendurancewedstrijd, zo ja hoe vond je het en zo nee, wat houdt je tegen? Ja dus, maar ik vond het doodeng, omdat een groot deel van de route langs kanalen loopt. Tijdens die wedstrijd was er ook een combinatie in het water beland. Er was op een deel namelijk ook een viswedstrijd. Er kwam iemand uit de bosjes, paard schrok en sprong zo het water in. Andere wedstrijden dan die bij onze vereniging zijn voor mij veel te ver weg. Dan heb ik ook nog wel een groomprobleem, want manlief houdt niet van mennen en zoonlief zal te jong zijn om te mogen groomen. - is er behoefte aan een algemene website met informatie over mendurance? ja, altijd handig. Ik heb destijds echt mijn info bij elkaar gesprokkeld.
@Barney/Gem bedankt voor de verduidelijking over de sulky's!
Over de dravers: misschien komt dat doordat de afstanden dan in verhouding heel lang zijn en de dravers meer op explosiviteit zijn getraind. In Alkmaar hebben ze altijd een speciaal nummer (ook gelijk de langste afstand) en dat is 4,5km. Een fractie van de afstanden die hier voorbijkomen.
Er heeft wel een draver meegedaan in Ysselsteyn, alleen was deze heel snel weer terug en zwaar boven de maximale snelheid gereden. Ik denk dat een uitgekoerste draver hier niet prettig te rijden is als je punten wilt behalen. In de klasse 0 en 1 heb je nou eenmaal te houden aan de maximale snelheden. Er doen wel dravers mee maar deze hebben niet gekoerst, er is een man die rijdt met een draver en zijn helaas onlangs overleden draver is een goede geweest in de Mendurance. Maar deze paarden zijn wel dravers maar geen dravers die ooit in de koersen hebben gelopen.
Klopt dat het in het reglement niet staat dat het alleen voor pony's is maar de paarden lopen tot nu toe allemaal met vierwielers. Er is wel een man geweest die met een grote maat pony en een tweewieler startte, helaas heeft deze man een hersenbloeding gehad en kan niet meer starten. Hij deed het ook prima in de Mendurance, was een hele goede deelnemer. De regel van de sulky's is erin gekomen om de deelnemers met een kleine pony ook de kans te geven om te kunnen starten. Helaas levert het alleen nog niet de gewenste grote toename van deelnemers op.
Mijn Shetlanders hebben vorig jaar in de laatste wedstrijd van het seizoen degene verslagen die normaal altijd eerste wordt en met een grote maat pony rijdt (E pony). Deze wedstrijd reden we met de vierwieler. Het is en blijft gewoon de uitdaging om zelf zo goed mogelijk rond te komen en de pony's goed over de streep te krijgen of dit nou met een tweewieler of vierwieler is. En als de omstandigheden dan goed bij elkaar komen dan kun je ook winnen met je Shetlander en een vierwieler. Alleen is dit niet iets wat ik van ze vraag in de klasse 3, de tweewieler gebruiken we hiervoor omdat het gewoon niet eerlijk is om ze 70 km te laten lopen op zwaar terrein en twee personen erop. Ik vind dat ze dan een te lange periode veel te zwaar moeten trekken. Ik ga zeker geen strijd aan met degene die meer ervaren is in deze klasse, dat vraagt om problemen bij de pony's.
tine10
Geplaatst: 23-06-15 22:09
Klopt Barney1978
nine1987
Geplaatst: 23-06-15 22:14
- ben je bekend met mendurance? Nee, eigenlijk helemaal niet - wat is je beeld van mendurance? Hetzelfde als endurance, maar dan aangespannen ben je al eens gestart op een mendurancewedstrijd, zo ja hoe vond je het en zo nee, wat houdt je tegen? Nee, de afstand houdt mij tegen, omdat ik twee keer zou moeten rijden met de trailer.. 1 keer met pony en een keer met kar.. - is er behoefte aan een algemene website met informatie over mendurance? Altijd leuk
Mendurance had nooit afgesplitst moeten worden van gewone endurance.... Zonde.
Gem
Geplaatst: 23-06-15 22:23
Maar wat was dan de reden om het af te splitsen van de endurance? Omdat de endurance ruiters bang waren voor de reactie van hun paarden op wagens?
Arabesk
Geplaatst: 23-06-15 22:31
Gem schreef:
Maar wat was dan de reden om het af te splitsen van de endurance? Omdat de endurance ruiters bang waren voor de reactie van hun paarden op wagens?
Geen idee, het ging mis toen de der bij de KNHS ging. Maar het zou me niet verbazen...
confetti
Geplaatst: 23-06-15 22:46
ben je bekend met mendurance? ja, sinds vorig jaar juni - wat is je beeld van mendurance? endurance met de wagen ben je al eens gestart op een mendurancewedstrijd, zo ja hoe vond je het en zo nee, wat houdt je tegen? wij zijn nu 4 keer gestart. Het is eigenlijk begonnen voor mijn pony, die loopt ook klasse 4 SGWM en mocht wel wat meer body gebruiken. Door mendurance te gaan starten heeft hij idd meer bespiering gekregen. Zou een tip kunnen zijn voor meer SGWM rijders. - is er behoefte aan een algemene website met informatie over mendurance? Dat zou wel fijn zijn, een duidelijke website.
Volgens mij zit het grote probleem in de weinige aantal deelnemers, dat de menners gewoon niet weten wat mendurance inhoudt. Dat is erg jammer, want een groter deelnemersveld zou voor de organisaties wel fijn zijn.
Dank je wel voor de reacties tot nu toe. Er moet in elk geval een website komen, dat is wel duidelijk. Ik ga kijken of dat voor het einde van het jaar gerealiseerd kan worden.
Bluebontje
Geplaatst: 23-06-15 22:56
Ik ben bekend met mendurance en zou graag willen starten, ware het niet dat het hier weg niet te doen. Ik woon op Ameland, dus wordt een hele dure grap. Maar toch lijkt het me erg leuk om te doen.
loadihra
Geplaatst: 23-06-15 23:00
- ben je bekend met mendurance? Ja
- wat is je beeld van mendurance? Hetzelfde idee als endurance maar dan met de wagen
ben je al eens gestart op een mendurancewedstrijd, zo ja hoe vond je het en zo nee, wat houdt je tegen? Nee, want mijn pony is nog niet beleerd. Als hij beleerd is het wel mijn doel om hier voor te trainen.
- is er behoefte aan een algemene website met informatie over mendurance? Ja het lijkt me leuk om meer info te vinden
Endurance zie ik al als een veredelde buitenrit, maar dit ligt meer aan mijn gebrek aan wedstrijdambities.
Marlies1
Geplaatst: 23-06-15 23:47
- ben je bekend met mendurance? Ik weet dat het bestaat maar daar houdt het dan wel mee op. - wat is je beeld van mendurance? Het zelfde als endurance maar dan met een wagen. - ben je al eens gestart op een mendurancewedstrijd, zo ja hoe vond je het en zo nee, wat houdt je tegen? Nee, mijn paard en ik zijn nog te onervaren. Verder weet ik ook niet precies wat ik me er bij voor moet stellen en waar die wedstrijden dan gehouden worden. - is er behoefte aan een algemene website met informatie over mendurance? Ja, graag! Er is sowieso heel weinig informatie te vinden over mennen op het internet.
ben je bekend met mendurance? Nee ik hoor het nu voor het eerst - wat is je beeld van mendurance? Gewoon endurance met kar - ben je al eens gestart op een mendurancewedstrijd, zo ja hoe vond je het en zo nee, wat houdt je tegen? nee, omdat ik er geen goede pony voor heb - is er behoefte aan een algemene website met informatie over mendurance? van mij mag het is alleen niet noodzakelijk voor mij aangezien ik zulke dingen nooit lees