[AR] Menpaard te water: hoe handel je het best?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Menpaard te water: hoe handel je het best?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 23:47

Bij deze dus:
Hoe handel je het best als je met paard en wagen te water raakt?
Wat snijd je het eerst los en hoe?

Ik heb sinds kort een menpony en ben zelf nog in opleiding, ik heb alle tijd.
Nu zit ik te lezen, en de meningen verschillen nogal.
De strengen klinkt logisch, en deze hebben veligheidssluitingen, erg leuk maar hoe kom je daar dan veilig bij, en is dan de halsriem, singels en broekriem niet slimmer zoals ik ook voorbij zag komen?
De singels doorsnijden klinkt leuk, maar hoe doe je zoiets zonder je paard te verwonden?
Mijn tuig heeft ook veligheidslichtogen, maar toch vraag ik me af hoe je het beste je paard/pony los krijgt.
Zo makkelijk en soepel gaat dat ook niet los met in en uitspannen, maar dat zou ook weer link zijn met het mennen opzich.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken en wat jullie idee er over is.
Zelf zoek ik ook een heel goed mes, ik heb eurotech tuig van ideal en als ik die strengen zie kom je daar niet makkelijk door volgens mij.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:11

Even gekopieerd uit een ouder topic:

Gem schreef:
Oud topic, ik weet het..... maar omwille van enkele vragen / onzekerheden in dit topic, hengel ik hem toch ff op. Soms is mijn stapel oude Mensport'en zo nuttig... :) .

Over het stuk snijden van tuig in geval van paniek werd (in Mensport 9 / 2004, maar zoveel zal het tuig tussentijds niet veranderd zijn) door een tuigenmaker het volgende aangeraden:

".... Strengen zijn tegenwoordig allemaal met nylon versterkt, dus daar hoef je niet aan te beginnen....
Je begint bij de stoten van de halsriem. Die zijn vrijwel altijd van enkel leer en niet versterkt. Als je die aan één kant doorsnijdt kan het borststuk vallen. Tenminste, als de strengen buiten de buitensingel lopen. Anders moet de riem waar de lichtogen aan vast zitten ook doorgesneden worden.
Als laatste snij je de broek los. Dat doe je door de lendenriem die over het kruis loopt door te snijden. Ook deze is meestal van enkel leer gemaakt.
Belangrijk is dat je in de paniek altijd vanaf het paard naar buiten snijdt!"

[ Afbeelding ]

Napie

Re: Menpaard te water: hoe handel je het best?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:24

Ik heb drie keer moeten uitspannen met een span te water waarvan 1 keer mijn tweespan.Alle keren niet gesneden maar eigenlijk gewoon uitgespannen. In alle situatie bleef het paard rustig afwachten. In het geval van mijn tweespan lag zelfs 1 van de twee op zijn rug vast onder de langboom maar ook toen bleef hij rustig wachten en leek te begrijpen dat ik bezig was hem los te krijgen. Tegenwoordig heb ik veiligheidssluitingen ed. Alsnog zou ik niet de voorkeur hebben voor snijden. Dat gaat me simpelweg niet lukken met een goed stevig tuig. Zo veel mogelijk gespen los trekken is een mogelijkheid en soms kan het nodig zijn om het lamoen los te trekken van de kas als dat mogelijk is

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:23

mijn man heeft dit ook een keer gedaan. Bij zijn tuig zaten er sluitingen voor aan de borst (strengen bleven aan de wagen zitten) en de lichtogen losgemaakt. Pony bleef trouwens ook rustig staan.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:48

Een keer gehad met een enkelspan in een sloot geland. Pony pastte er goed in, sulky stond ook onder water. Pony bleef gelukkig rustig, dus alles uitgespannen, losgemaakt, omhoog getrokken en weer ingespannen.
Moet wel zeggen dat ik nu alles op snelsluiting heb staan. Zowel de broek als de strengen. Dus bij mij is het nog een kwestie van buitensingel losmaken en gaan. Bij de een heb ik veiligheidslichtogen op de schoft, dus als ik die lostrek staat hij, als de andere sluitingen ook los zijn, helemaal los :)

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:55

Zoek je een goed mes, kijk dan eens bij een winkel voor survivalartikelen / zwerfsport. Ik heb daar mijn ontzettend stevig,vlijmscherp mes vandaan, veel en veel sterker dan mijn vorige 'menmes'.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:00

Wij hebben gewoon alles los kunnen maken op de normale manier maar dan in de sloot. Paard kregen we ook de sloot uit en de kar later met de trekker. Paardrift bleef ook zeer rustig.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:05

Hier ook een keer in de sloot gelegen met de wagen. Wel een sloot waar ze maar tot haar borst in het water stond, ze zakte wel weg in de modder. We waren wel voordelig terecht gekomen, wagen stond er gewoon recht (en overeind) achter.

Ik heb ook 'gewoon' uitgespannen. Was wel erg blij met mijn veiligheidslichtogen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 08:12

Hier hebben we net als Maisie dat je strengen vooraan bij de borst los kunt trekken zodat pony los is maar strengen nog aan de wagen.
Verder zijn lichtogen zo los en broek zit vast met klipje bij schoft dus die los en naar achteren laten zakken/staartriem eraf en dan blijft broek wel aan de wagen zitten maar los van de pony.

Gelukkig nog nooit gebeurd en dat houden we graag zo...

Nikki6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:52

Wij hebben toen als eerste de buitensingel van het schoftje los gemaakt, helaas hadden we geen veiligheidslichtogen. En toen de strengen, ook vooraan bij de borst. Een broek hadden we niet. De pony stond ook gewoon, dus we hadden 'de tijd' om 'gewoon' uit te spannen.

Ik denk dat lossnijden je evenveel tijd zal kosten als uitspannen als je een goed tuig hebt.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:09

Ik krijg de veiligheidslichtogen van mijn Zilco tuig toch moeilijk los zonder eerst de buitensingel los te maken. En ik vraag me ook wel eens af hoe dat in een panieksituatie zou gaan.

Maar misschien doe ik mijn buitensingel gewoon te strak?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:14

Pluttersput schreef:
Een keer gehad met een enkelspan in een sloot geland. Pony pastte er goed in, sulky stond ook onder water. Pony bleef gelukkig rustig, dus alles uitgespannen, losgemaakt, omhoog getrokken en weer ingespannen.
Moet wel zeggen dat ik nu alles op snelsluiting heb staan. Zowel de broek als de strengen. Dus bij mij is het nog een kwestie van buitensingel losmaken en gaan. Bij de een heb ik veiligheidslichtogen op de schoft, dus als ik die lostrek staat hij, als de andere sluitingen ook los zijn, helemaal los :)

Hoe heb jij dan de broek met veiligheidssluitingen vastgemaakt? Dat wil ik ook wel!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:56

Ik heb van die marathon snelsluitingen gekocht, in de kleinste maat. Van deze:
https://www.minihorseshop.nl/marathon-snelsluiting.html
Maar dan dus een maat kleiner. Op verzoek hebben ze die voor me besteld. Gesp van de broek door het eind gedaan, en met de klip vastgezet aan de koets. Broek losmaken is nu dus echt een kwestie van sluiting opentrekken en los zijn ze ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 17:08

MarjaR schreef:
Ik krijg de veiligheidslichtogen van mijn Zilco tuig toch moeilijk los zonder eerst de buitensingel los te maken. En ik vraag me ook wel eens af hoe dat in een panieksituatie zou gaan.

Maar misschien doe ik mijn buitensingel gewoon te strak?

Dat vind ik met mijn ideal eurotech tuig dus ook.

Top de antwoorden trouwen, ook het stuk van de mensport! +:)+
Ik vond gister een mooi opinel mes bij de bouwmarkt, een vrij grote en zo op het oog loeischerp en makkelijk open te klappen.
Mes is dus in de pocket.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:28

Ik heb het een drietal weken geleden nog gehad :o Gelukkig goed afgelopen, maar op zo'n moment ben je toch wel blij als je makkelijk en snel kan uitspannen zonder snijden. Want je zou dan maar net hebben dat je mes mee in de sloot ligt, of dat je het tuig niet doorgesneden krijgt.

De lichtogen van mijn lederen Ideal tuig gingen makkelijk open, en de strengen hebben veiligheidssluitingen aan het borststuk zodat ze makkelijk los kunnen in noodgevallen. En ook hier zit de broek met een veiligheidsclipje vast aan het schoftje, als je die losklikt blijft je broek aan de wagen hangen maar is de pony wel los.
Vervolgens hebben we met z'n vieren de pony uit de sloot geholpen en de koets er met een heftruck uit gehesen. Er was niks kapot, dus we hebben weer ingespannen en zijn maar snel naar huis afgedropen (letterlijk dus :=)

Alles op veiligheidssluitingen is dus de boodschap! En laten we toch even de cap nog vermelden, want je weet nooit hoe je terechtkomt of hoe het paard reageert. En denk niet dat dit jou niet kan overkomen, want het was met mijn braafste en meest geroutineerde menpony dat dit gebeurd is :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:51

Mocht je ondanks veiligheidssluitngen enzo toch voor nood iets kapot willen kunnen maken, is een stevige kniptang dan niet handiger om mee te nemen dan een mes..?

Zo'n allesknipper:

Afbeelding

Daar kun je veel makkelijker en veel gerichter kracht mee zetten dan met een mes dat wegglijdt en een stuk gevaarlijker is met uitschieten ook :=

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:40

Dat is wel een goede ja! Maar dan moet hij wel behoorlijk scherp zijn om door het tuig heen te komen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:48

Citaat:
En ook hier zit de broek met een veiligheidsclipje vast aan het schoftje

Hier krijg ik even geen beeld bij. Waarom aan het schoftje? Heb je er een foto van? Of bedoel je dat de rugriem met een panieksluiting aan het schoftje zit? Maar dan heb je nog altijd dat de culeron om de staart zit. Die zal in paniek niet zo snel loslaten lijkt me.

Ik heb de volgende panieksluitingen: veiligheidslichtogen, panieksluitingen aan de strengen en aan de broekriemen, maar mijn broekriemen gaan wel om de strengen heen. Ik weet niet hoe dat in een panieksituatie in het water uit zou pakken, hoe snel je dat dan erdoor hebt.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:02

Bij Tentsi zit de snelsluiting tussen schoftje en broek zo als bij het rode cirkeltje:

Afbeelding
Ik heb niet echt een duidelijkere foto, maar het is zo'n zelfde clipje als waarmee je ook de broek aan het lamoen bevestigd.

Als we ooit te water gaan dan moet ik het clipje bij het rode cirkeltje, de strengen (aan de wagen) en de lichtogen bij de groene cirkels losmaken. De clipjes bij de gele cirkeltjes hoef ik in feite niet los te maken wanneer ik de broek ook al los heb gemaakt met het rode clipje.
Bij mijn nieuwe wagen moet ik de lichtogen trouwens écht losmaken, bij deze oude wagen kan ik het er eventueel nog afschuiven wanneer de strengen los zijn.
7 snelsluitingen dus in totaal

De staartriem glijdt vanzelf wel af. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem bij Tentsi eigenlijk nooit losmaak bij uitspannen, maar de broek losklik bij het schoftje en dan de hele handel over/achter haar kont naar beneden trek. Dat zal in het water dus ook wel kunnen denk ik.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:09

Goed topic, ik reageer enkel voor stipje.

Mijn strengen zijn 1 geheel met het borsttuig dus ik moet dat toch echt met de panieksluitingen aan de wagenkant los maken.

Rugriem heb ik ook met snelsluiting aan het schoftje dus ik denk ook dat dat mijn oplossing zou zijn en broek aan de wagen laat zitten (maar met panieksluitingen vastmaken vind ik nog wel beter eigenlijk). En ik heb veiligheidslichtogen aan het schoftje voor lamoen.
Ik denk dus ook dat alles 'normaal' losmaken hier, een stuk sneller is dan snijden/knippen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:23

Culeron moet ik hier bij alle drie echt los maken om af te krijgen, maar goed, zal voor de zekerheid daar ook nog panieksluitingen voor kopen. Heb natuurlijk weer 3 verschillende maten nodig ;-)

Edit: maar is dus niet snelsluiting tussen broek en schoftje maar tussen rugriem en schoftje :+ , vandaar mijn verwarring