Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Gem schreef:Oud topic, ik weet het..... maar omwille van enkele vragen / onzekerheden in dit topic, hengel ik hem toch ff op. Soms is mijn stapel oude Mensport'en zo nuttig....
Over het stuk snijden van tuig in geval van paniek werd (in Mensport 9 / 2004, maar zoveel zal het tuig tussentijds niet veranderd zijn) door een tuigenmaker het volgende aangeraden:
".... Strengen zijn tegenwoordig allemaal met nylon versterkt, dus daar hoef je niet aan te beginnen....
Je begint bij de stoten van de halsriem. Die zijn vrijwel altijd van enkel leer en niet versterkt. Als je die aan één kant doorsnijdt kan het borststuk vallen. Tenminste, als de strengen buiten de buitensingel lopen. Anders moet de riem waar de lichtogen aan vast zitten ook doorgesneden worden.
Als laatste snij je de broek los. Dat doe je door de lendenriem die over het kruis loopt door te snijden. Ook deze is meestal van enkel leer gemaakt.
Belangrijk is dat je in de paniek altijd vanaf het paard naar buiten snijdt!"
[ Afbeelding ]
Pluttersput schreef:Een keer gehad met een enkelspan in een sloot geland. Pony pastte er goed in, sulky stond ook onder water. Pony bleef gelukkig rustig, dus alles uitgespannen, losgemaakt, omhoog getrokken en weer ingespannen.
Moet wel zeggen dat ik nu alles op snelsluiting heb staan. Zowel de broek als de strengen. Dus bij mij is het nog een kwestie van buitensingel losmaken en gaan. Bij de een heb ik veiligheidslichtogen op de schoft, dus als ik die lostrek staat hij, als de andere sluitingen ook los zijn, helemaal los
MarjaR schreef:Ik krijg de veiligheidslichtogen van mijn Zilco tuig toch moeilijk los zonder eerst de buitensingel los te maken. En ik vraag me ook wel eens af hoe dat in een panieksituatie zou gaan.
Maar misschien doe ik mijn buitensingel gewoon te strak?
Citaat:En ook hier zit de broek met een veiligheidsclipje vast aan het schoftje