[AR] Diervriendelijke hindernis???, Wat vinden jullie...?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kyaral

Diervriendelijke hindernis???, Wat vinden jullie...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 21:35

Afbeelding
Ik was wel benieuwd naar jullie mening.
Nu hebben wij over ruim 2 weken een marathonwedstrijd waar deze hindernis onderdeel van uitmaakt.
Persoonlijk vind ik de hindernis gevaarlijk voor zowel paard als mens.
Zoals iedereen weet gaat het soms best hard tijdens de marathon en is een stuurfout snel gemaakt.
Wat nou als een paard doorschiet en op die punten terecht komt of bijvoorbeeld met zijn voet tussen die paaltjes doorgaat of erger dwars door een paaltje heen, in mijn ogen zijn de gevolgen dan niet te overzien. Daarbij wat als tijdens een stuurfout de wagen in onbalans komt en menner of groom valt en tegen of op de paaltjes valt. Door de wagen kunnen de paaltjes makkelijk breken en als je als groom dan een paar kapotte paaltjes mee pakt ben je niet blij.

Nu mijn vraag aan jullie:
Is deze hindernis daadwerkelijk gevaarlijk of zie ik hele grote beren op de weg en moet ik me niet zo aanstellen....????

MelanieB

Re: Diervriendelijke hindernis???, Wat vinden jullie...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:46

Oef, nee dit vind ik ook echt not done als hindernis..
Teveel gevaren..

Gok niet dat die wedstrijd officieel is? Want er zitten eisen aan hindernissen en gok niet dat dit mag..

Kyaral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 21:53

Het gaat in dit geval wel om een hindernis die in een officiele wedstrijd staat.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:54

ai, die ziet er niet fijn uit.. ik kan niet begrijpen dat zoiets wordt goedgekeurd.

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:55

Pfoe dat vind ik ook wel eng :brr: Die punten bovenop de paaltjes, tussen de paaltjes past van alles tussen, ga zo maar door. Als je er met volle vaart tegenaan rijdt knapt zo'n paaltje misschien wel. Ik vind het niet helemaal veilig denk ik -O-

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:59

ik vind hem er ook gevaarlijk uit zien.... kun je het niet aankaarten?

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:59

Ik zie allemaal spiesen, zou hier zelf absoluut niet vrolijk van worden als ik hier met paard doorheen moest! Bah bah bah kan niet geloven dat iemand met gezond verstand dit heeft goedgekeurd als hindernis.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:00

Kyaral schreef:
Het gaat in dit geval wel om een hindernis die in een officiele wedstrijd staat.

En om welke wedstrijd gaat dit?
Kan het voorleggen aan een kennis die mij soms les geeft, die is technisch afgevaardigde, kijken wat hij ervan vind.

Kyaral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 09:18

Het gaat om de wedstrijd die over 2 weken gereden wordt in Hellendoorn.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:21

En jij denkt dat een vereniging met een bult ervaring, goede parcoursbouwer, goed team van juryleden enz het beter weten dan iedereen hier op bokt
Heb je de hindernis al live gezien, met letters en welke route je moet rijden
Mocht je het dan eng vinden is er nog zoiets als een briefing, ipv hier op bokt gelijk weer zwartmakerij te doen

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:26

Echwel schreef:
En jij denkt dat een vereniging met een bult ervaring, goede parcoursbouwer, goed team van juryleden enz het beter weten dan iedereen hier op bokt
Mocht je het dan eng vinden is er nog zoiets als een briefing, ipv hier op bokt gelijk weer zwartmakerij te doen

Wat een aparte reactie? TS vraagt alleen maar om de mening van bokt. Er word nergens gesuggereerd dat bokt het beter weet...

Ook ik vind dit een gevaarlijke hindernis!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:28

Benader de vereniging ipv hier zo negatief te doen.
Je gooit nu namelijk de wedstrijd in een negatief daglicht.

Je kunt beter eerst een vragen hoe en wat.

Voor t zelfde zijn het hokjes voor de geitjes voor de knuffelhoek! Weet jij veel...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:33

Dan nog is iedere hindernis zo gevaarlijk als je hem zelf rijdt..
Maar voor TS ben ik blij dat ze een bodyprotector om mag :)

Beren op de weg zien voordat je zelf gekeken hebt is simpel.... maar de voorbeelden die TS aanhaalt hoor je niet te doen in een hindernis

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:34

ik ben het eigenlijk wel met echwel eens.. de wedstrijd in hellendoorn heeft een bult aan ervaring en als de mensen daar denken dat het kan zal dat ook wel zo zijn.. ik denk zelfs dat het overgrote deel van de menners er niet eens over nadenkt wat er zou kunnen gebeuren.

ts denkt vooral in wat als dit wat als dat... dat doen de meeste menners echt niet hoor .. wij doen zelf dit jaar niet mee in hellendoorn, maar denk toch dat de meeste menners geen vragen gaan stellen bij de briefing over de opzet van deze hindernis.

Kyaral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 09:36

De vereniging is benaderd en degene die daar over gaan (dus het ook bedacht en gebouwd hebben) vinden de hindernis volledig veilig en verantwoord.

@Echwel: Zoals je kan lezen staat in de openingspost geen naam, plaats of datum.
Dit bewust omdat ik dus niemand aan wil vallen, wil beledigen of wat je nog maar meer wilt denken.
Ik persoonlijk vind de hindernis not done en wilde daar de mening van jullie over hebben..
Ik vraag ook zie ik soms beren op de weg die er niet zijn....met andere woorden, iemand kan iets wel eng of gevaarlijk vinden ogen terwijl dat misschien achteraf best meevalt.
Een hindernis van 1.60 hoog vind ik ook eng en gevaarlijk om te springen, dit omdat mij het ontbreekt aan de ervaring en lef om dat te doen maar dat wil toch ook niet zeggen dat die hindernis daarom absoluut niet kan. Beetje offtopic misschien maar als vergelijk.
Laatst bijgewerkt door Kyaral op 28-05-15 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:37

Echwel schreef:

Inderdaad. Dat niet alleen, maar je zou ook kunnen overwegen om dus als je al van tevoren weet dat je deze hindernis niet heel fijn vind, deze hindernis iets rustiger aan te rijden. Ik heb meer wagens om zien klappen op minder gevaarlijke hindernissen door onzorgvuldig en roekeloos rijden...

En inderdaad, sowieso een bodyprotector op en met rust rijden.

Vanaf de foto lijkt het me lastig te beoordelen, daarvoor mag je parcours lopen toch?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:38

lanouska schreef:
ik ben het eigenlijk wel met echwel eens.. de wedstrijd in hellendoorn heeft een bult aan ervaring en als de mensen daar denken dat het kan zal dat ook wel zo zijn.. ik denk zelfs dat het overgrote deel van de menners er niet eens over nadenkt wat er zou kunnen gebeuren.

ts denkt vooral in wat als dit wat als dat... dat doen de meeste menners echt niet hoor .. wij doen zelf dit jaar niet mee in hellendoorn, maar denk toch dat de meeste menners geen vragen gaan stellen bij de briefing over de opzet van deze hindernis.

Bult ervaring of niet, dit is gewoon een gevaarlijke hindernis. Je zou bijna hopen dat er een paard gespiest word om te kunnen zeggen "Zie je nou wel, en waar is nu die ervaring?". Paarden kunnen soms raar uit de hoek komen met een reactie tot gevolg die niet altijd te voorspellen is.

Het zal maar je paard zijn die daarop een ongeluk krijgt, vind bovenstaande reacties dan ook belachelijk en TS haar goed recht. Snap dan ook niet dat dit goedgekeurd is als hindernis...

Ik persoonlijk zou hem niet rijden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:39

Ik ben geen kenner... maar al dat hout maakt wel goed visueel dat het paard er niet doorkan. Een dergelijke oplossing is soms beter dan alles open houden.

Verder zien de lichte latjes eruit als waaiboomhout dat zo breekt...
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 28-05-15 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:39

Wat zijn dit nu voor vreemde reacties van de dames Wikischrijvers Echwel en Jolliegirl? De TS heeft alle recht om vraagtekens te zetten bij deze hindernis zonder verweten te worden dat zij een clubje ( die van jullie soms?) zwart maakt of een wedstrijd in een negatief daglicht zet. Dat doet ze niet en ze stelt een m.i. terechte vraag.

Of een organisatie nu wel of geen ervaring heeft, ongelukken kunnen gebeuren en niet iedereen die meedoet is altijd even ervaren of dor de wol geverfd.
Kwalijk om zo te reageren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:41

Dit soort hekken bestaat uit rollen draad met daarin kastanje houten "paaltjes" (meer dikke stokken).
De paaltjes zijn niet heel sterk, zullen breken bij een sterkte belasting, dus een paard komt niet zo snel klem te zitten. Immers, voordat het dier klem zit, zal het paaltje breken. Bovendien is het behoorlijk flexibel omdat de "drager" van de constructie draad is en geen ijzeren buis. De punten bovenop zijn meestal stomp.
Marathon paarden zijn wel wat gewend toch?
En bij twijfel aan de parcoursbouwer vragen denk ik.

Edit: uiteraard heeft zij (en ieder ander) het recht om dit te vragen.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:04

rien10 schreef:
Dit soort hekken bestaat uit rollen draad met daarin kastanje houten "paaltjes" (meer dikke stokken).
De paaltjes zijn niet heel sterk, zullen breken bij een sterkte belasting, dus een paard komt niet zo snel klem te zitten. Immers, voordat het dier klem zit, zal het paaltje breken. Bovendien is het behoorlijk flexibel omdat de "drager" van de constructie draad is en geen ijzeren buis. De punten bovenop zijn meestal stomp.
Marathon paarden zijn wel wat gewend toch?
En bij twijfel aan de parcoursbouwer vragen denk ik.

Edit: uiteraard heeft zij (en ieder ander) het recht om dit te vragen.

Als ik de foto kijk lijkt het alsof de palen/stokken vast zitten aan dwarse houten planken?
Ik heb er verder geen verstand van hoor snap uberhaupt niet hoe je deze hindernis moet nemen, wan welke kant ed.
Vind het er maar eng uitzien haha.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:25

Ik dacht ook eerst dat dit schapenhek was, maar het lijken idd meer palen vastgemaakt aan houden dwarsliggers. Ze staan ook niet op de grond die palen, zoals met schapenhek wel zou zijn.

Kyaral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 10:30

Het is inderdaad zo'n landelijk schapenhek maar het is hoger opgehangen.

Update:

De hindernis wordt aangepast omdat er meerderen zijn die de hindernis niet veilig vinden.
Dus geen commentaar richting organisatie/ vereniging. Fijn dat ze openstaan voor de mening van aderen en er dan ook naar handelen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:58

Mooi! Ik ben benieuwd wat ze gaan doen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:07

Dat is goed nieuws! Fijn!