[AR] Problemen tijdens mennen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

menner2000

Problemen tijdens mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 18:30

Hallo,

Ik heb problemen tijdens het mennen. Mijn shetlander hengst is heel braaf tijdens een rit met de kar alleen komen er problemen. Als ik langs een weide met merries kom gaat hij non-stop hinniken en gaat hij heel hard trekken en zich uitsloven mijn groom loopt er dan naast anders zijn we hem kwijt. Maar het probleem is dat we hem allebei bijna niet kunnen houden en dan als hij dat niet lukt met het trekken begint hij te steigeren en dan met zijn voorbenen gaat slaan. Als we hem eindelijk langs de wei hebben is hij weer zo mak als een lammetje. Hebben jullie misschien tips? We hebben al heel veel routes geprobeerd en hopen we dan dat er geen merries zijn alleen er is geen een route zonder. Dus ik moet er toch langs. Ik hoop dat jullie wat weten.
Alvast bedankt!! ;)

MarjaR

Re: Problemen tijdens mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:37

Laten ruinen?

menner2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 19:47

MarjaR schreef:
Laten ruinen?

Kan helaas niet de eigenaar (het is mijn verzorgpony) wil dat hij hengst blijft. In verband met als ze hem ooit verkoopt hij meer opbrengt want hij heeft een hele speciale kleur.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:52

MarjaR schreef:
Laten ruinen?

Haha, dat was ook mijn eerste ingeving. Maar ik lees dat dat niet mag. Wel lastig, want ik vind het best gevaarlijk klinken zoals je het beschrijft.

Als ik mijn merrie maar laat lopen gaat ze ook miepen op rare dingen. Ik zet haar dus aan het werk bij 'uitdagingen'. Zet hem gewoon in een flinke draf en laat hem erlangs lopen met zijn aandacht bij jou. Maar jullie hengst heeft natuurlijk heel veel hormonen die hem afleiden, dus ik weet niet hoe veilig dat nu is.

Wat doet zijn eigenaar in zo'n situatie?

menner2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 19:55

De eigenaar die rijd niet met hem. Ze heeft een manege en die pony had ze gekocht voor haar dochter alleen die heeft niks meer met paarden dus had ze gevraagd of ik die pony wou verzorgen. En ik mocht ook met hem mennen. Verder weet ik niet echt wat ik eraan moet doen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:00

In dat geval zou ik les nemen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:34

Dit is geen 'men-probleem', dit is een omgangsprobleem.

Los dit eerst eens aan de hand op, en ga dan pas eens het voor de wagen proberen. Wandelen, flinke zweep mee, hoofdstel in of hengstenketting om het halster.

Bij ook maar één blik of hinnik naar de merrie's eis je consequent zijn aandacht op. Zijn aandacht niet bij jou? Zorg dat je zijn aandacht krijgt. Steigeren, hinniken, uitschachten, en al helemaal steigeren, zijn uit den boze en vergen een hele flinke correctie.

Hengsten vergen een zeer consequente opvoeding. Zo te horen heeft deze hengst dat niet gehad. Dan is het logisch dat hij zich zo gedraagt, ook voor de wagen.

Ga dus terug naar de basis, en begin aan de hand. Ben je hier niet capabel genoeg voor? Vraag dan om hulp aan een ervaren persoon. Het is écht heel goed te doen om met een hengst aan een los touwtje, zonder dat die een kik geeft, langs merries te lopen. Is alleen een kwestie van streng, consequentie en opvoeding.

Edit: ik weet niet wat je leeftijd is, aangezien je het hebt over je verzorgpony, maar vraag desnoods een ouder persoon met meer ervaring met hengsten. Hengsten opvoeden is een vak apart. Ook al is het 'maar' een shetje, ook die moet je goed opleiden en opvoeden.

menner2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 10:30

Als ik met hem er langs wandel dan gaat het gewoon goed hij gaat wel wat hinniken en showen maar verder doet hij niks. Alleen als er een veulen bij in staat dan gaat hij wel wat meer trekken enzo. Maar als je hem dan een ruk geeft aan het touw omdat hij je dan een beetje te hard aan het trekken is dan gaat hij pas steigeren maar anders niet. Vroeger ging hij gewoon al steigeren als hij iets niet leuk vond maar dat heb ik er uit gekregen. Maar met het wandelen gaat het veel beter dan met de kar.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:38

Wacht even.... dit is dezelfde pony waarover je op een ruime 2 weken geleden een (inmiddels gesloten) topic opende waarin je zei dat je niet zoveel verstand hebt van aangespannen rijden en hoe je een pony moet beleren?
Je wil een menbewijs halen, maar je hebt problemen op de weg? Het is een hengst en het is dekseizoen... ik hoop dat de eigenaar beseft dat als jij ongelukken of schade maakt (want zoals je al zegt mis je de controle over hem) hij daar voor op kan draaien.

Mijn inziens bewandel je de omgekeerde weg. Investeer in goede instructie, dat zit je nooit in de weg.

menner2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 10:43

Ik heb hem niet zelf beleerd ik heb iemand gevraagd om dat te doen. En ik heb steeds iemand mee die het kan. zelf doe ik op rustige paden en dan leert die gene mij hoe je moet mennen. Zelf wacht ik tot ik mij menbewijs heb gehaald. Alleen die gene die ik mee heb die wist ook niet zoveel wat zij er mee moest. Dus ik dacht misschien weet iemand of iemand iets weet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:09

saskiakevin schreef:
Als ik met hem er langs wandel dan gaat het gewoon goed hij gaat wel wat hinniken en showen maar verder doet hij niks. Alleen als er een veulen bij in staat dan gaat hij wel wat meer trekken enzo. Maar als je hem dan een ruk geeft aan het touw omdat hij je dan een beetje te hard aan het trekken is dan gaat hij pas steigeren maar anders niet. Vroeger ging hij gewoon al steigeren als hij iets niet leuk vond maar dat heb ik er uit gekregen. Maar met het wandelen gaat het veel beter dan met de kar.

Lees nog eens goed door wat je hier zegt.

met andere woorden komt het er dus op neer dat hij aan de hand net zo goed niet luistert, geen respect voor jou/zijn begeleider toont en dat hij zich ook flink misdraagt. Eis eerst voor de volle 100% gehoorzaamheid en respect van hem naar jou toe aan de hand. Dat geeft hij nu nog láng niet. jij neemt met veel te weinig genoegen. Laat het mennen voor wat het is, span hem absoluut niet meer in, ga eerst terug naar de basis dus wandelen. Want hoe hij zich aan de hand gedraagt is nog steeds niet goed.

Nogmaals: NIET trekken, NIET steigeren, NIET hinniken, NIET showen, en zelfs NIET KIJKEN naar de merries.

Als jij alles tegenspreekt wat er hier aan advies wordt gegeven, dan heeft het uiteraard weinig zin om om hulp te vragen.

Wat ik hier lees zijn alle ingredienten voor een flink ongeluk; jonge shethengst, jong onervaren meisje, geen respect en overwicht op pony, mennen in dekseizoen........
dit gaat vroeg of laat fout.

menner2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 17:39

Oke, wat ik moet doen als hij raar gaat doen met het wandelen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:59

Hem enorm flink op z'n plaats zetten, en wel direct en heel consequent.

Hengstenketting om z'n neus en onder z'n kin, zweep mee om te begrenzen en om eventueel een mep uit te delen. Alleen al maar het kijken, showen of uitschachten of hinniken moet je dan corrigeren met een flinke tik, mep of zelfs schop.

Trekken, stil staan, en al helemaal steigeren, zijn absoluut uit den boze en dienen flink gecorrigeerd te worden.

Hanteer een 'zero-tolerance' beleid; m.a.w. moet hij constant alleen en enkel op jou gericht en geconcentreerd zijn, hij mag absoluut geen aandacht schenken in wat voor vorm dan ook, op andere paarden/merries. Jij dient zijn aandacht voor de volle 100% consequent en constant op te eisen.

Toch vind ik dit, het spijt me zeer, geen taak voor kinderen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:04

Dat klinkt erg gevaarlijk. Ik hoop niet dat ik jou met de pony en wagen tegen kom onderweg. :o
Ik zou als ik jou was, eerst thuis trainen en alles goed voor elkaar hebben, voor je de weg opgaat en andere paarden tegen kan komen.
Hengsten kunnen prima voor de koets lopen: voor de Gouden Koets lopen er ook een aantal: maar die zijn wel opgevoed en gehoorzaam.