[AR] Lichte vierwieler voor mini ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lori

Lichte vierwieler voor mini ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 21:54

Dankje voor het lezen alvast.

Vandaag ging ik mijn tuig gaan ophalen en de beste man had ook koetsen staan die die verkocht. Daartussen stond een mini vierwieler 95kg, enkel en tweespan geschikt, 16inch wielen, 1 zitbank (maximum 2personen dus) en was met een vinger al in beweging te krijgen.

Nu even mijn eigen situatie schets ik heb een eigen nmprs paardje van 95cm, die ben ik nu aan het beleren stil aan, ga ik nu komende maand(en) aan zijn tuig laten wennen op het gemak, lange lijnen en zo verder... uiteindelijk komt die dus voor de kar te staan nog komende maanden ergens.

Maar dan heeft mijn mam en zusje nog een mini-shet van nu 73cm, een jaarling sinds enkele weken, die gaat waarschijnlijk rond de 80cm eindigen maar blijft dus wel vrij klein. Daar gaat later ook mee gemend worden als die een jaar of 3 is.

Die vierwieler zou achter de nmprs wel gaan, ben ik zeker van en ik men enkel over asfalt en harde aardewegen (kleigrond dus als het droog is echt hard) maar als we er in investeren (anders gezegd mijn moeder vooral investeert) moet die later ook achter de mini-shet kunnen over het zelfde type terrein.

Is het haalbaar of totaal niet ?? 2span is moeilijk aangezien er best wat hoogteverschil is tussen de nmprs en de mini nu is afwachten hoe groot die wordt maar als we weten dat het op zich kan durven we investeren als het een pertinente nee is tja...

Sulky is minder onze voorkeur... ;) .

Nogmaals dank!

f10j

Re: Lichte vierwieler voor mini ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:09

Ik heb ook lang met dit probleem gezeten. Ik wou graag een marathonwagen voor mijn shetlander. ik had er 1 op het oog van ongeveer 100 kg. Tja in overleg met mijn lesgever heb ik het toch maar niet gedaan. Ik neem ook graag mensen mee op de wagen. en dan word het al snel 225 kg. Op een verharde weg zou een pony het natuurlijk wel aankunnen, maar ideaal is het niet. een wagen van 250 kg achter een paard van 700 kg hangen wil prima. Maar hou er rekening mee dat een mini niet veel zwaarder dan 200 kilogram weegt. Hij zou dan meer dan zijn eigen gewicht trekken... Ik heb op internet ook wel "marathonwagentjes" gezien van 75 kg, als je er dan alleen op zit wil het prima. Zelf heb ik een soort concourswagen met hele sterke banden die als een huis op de grond ligt. Nog nooit neiging tot omklappen gehad ondanks het gewicht van 45 kg ongeveer. (zie foto's in profiel)

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 22:29

het probleem met kleine paardjes is vaak dat die dus niet veel kunnen trekken. en een licht wagentje met twee volwassenen is nog te zwaar. en die superlichte wagentjes die aangeboden worden vind ik zo onveilig. ze worden van heel dunne buizen gemaakt die bij het eerste de beste incident krom zijn of kapot.
een sulky vind ik ook niet ideaal. ook te licht gemaakt, en de betere zoals hca zijn weer duurder. maar het wel waard.

en f10j, het wagentje in je profiel weegt zeker meer als 45 kg! zeker 75-100kg, of nog wat meer. weeg hem maar eens na. voor jouw pony nog licht genoeg hoor.

f10j

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 23:02

Ow echt? Fijne verkoopster dan... Ik kan hem zelf aan de achterkant optillen toen de achterwielen er af waren. Lijkt me sterk dat hij dan 100 kilo zou wegen. Krijg nog niet eens een westernzadel op een d-pony. :') maar het kan kloppen hoor ik heb hem nooit gewogen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 07:48

Ik til ook zo de achterkant van mijn 165 kg wagen op. 45 kg kom je in de buurt van een HCA sulky kwa gewicht. De jouwe is zeker het dubbele!
Wagens wegen eigenlijk wat de verkoper zegt is mijn ervaring.

Een 4wieler voor een pony van 95 cm kan misschien net. Maar dan wel goed zoeken. Achter kleiner zou het mijn voorkeur niet hebben en denk ik dat het echt niet haalbaar is.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 22:15

Dankjewel Dennis. Ik kwam ondertussen ook een versie tegen van 73kg echt speciaal voor de allerkleinsten en zelfs op zich maar "tot" 90cm enkel die heeft maar 90cm spoorbreedte ook :+ en hoe het materiaal zelf is moet ook meegerekend worden natuurlijk :j .

Nou een HCA gaat niet in huis komen, als ik ooit alleen woon misschien maar voor dan niet en dan nog een cavalier vindt ik een stuk netter ogen. Mijn moeder wil minimaal de mogelijkheid om met 2 te kunnen in de zin van volwassene en eventueel een kind.. en zei is enorm voorstander van vierwieler dus moest ik eentje vinden die gaat dan gaat ze dat eerder financieren dan een degelijke sulky of tweewieler.

De meningen zijn verdeeld op facebo*k zegt de ene absoluut ja uit eigen ervaring en de andere "beter" niet. Maar ik moet zeggen ik kan hier echt enkel over het verharde rijden dus die weerstand van zand gaan ze sowieso al nooit hebben hier... dan te zien van de rolweerstand van de banden en dergelijke en het gewicht, stabiliteit etc...

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:19

Lori schreef:
Dankjewel Dennis. Ik kwam ondertussen ook een versie tegen van 73kg echt speciaal voor de allerkleinsten en zelfs op zich maar "tot" 90cm enkel die heeft maar 90cm spoorbreedte ook :+ en hoe het materiaal zelf is moet ook meegerekend worden natuurlijk :j .

Nou een HCA gaat niet in huis komen, als ik ooit alleen woon misschien maar voor dan niet en dan nog een cavalier vindt ik een stuk netter ogen. Mijn moeder wil minimaal de mogelijkheid om met 2 te kunnen in de zin van volwassene en eventueel een kind.. en zei is enorm voorstander van vierwieler dus moest ik eentje vinden die gaat dan gaat ze dat eerder financieren dan een degelijke sulky of tweewieler.

De meningen zijn verdeeld op facebo*k zegt de ene absoluut ja uit eigen ervaring en de andere "beter" niet. Maar ik moet zeggen ik kan hier echt enkel over het verharde rijden dus die weerstand van zand gaan ze sowieso al nooit hebben hier... dan te zien van de rolweerstand van de banden en dergelijke en het gewicht, stabiliteit etc...

Welk karretje was dat wat je tegenkwam?
Ik heb ook een mini en ben ook opzoek naar een karretje!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 22:28

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:09

Pas op met die hele smalle spoorbreedte. Door de hoogte en de lading kiepert dat makkelijk om.
Smal betekent niet beter bij kleintjes :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:15

Op de Boktmarkt staat een wagentje waarvan ik denk dat het wel geschikt kan zijn. Voor een pony van 80 cm zou het met 1 persoon moeten kunnen. 2 personen moet je niet willen bij zo'n kleintje. Een kind erbij kan wel en dan evt over verharde wegen en hard aangestampt zand.

http://www.bokt.nl/markt/ad/346477/menw ... elsh-ponys

De is gereserveerd maar qua model zou het mooi zijn. Zou bij een vierwieler enkelspan niet lager gaan dan 1.10 spoorbreedte. Een gewone HCA sulky is al 1 meter breed namelijk.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:17

Mijn wagen zou volgens de verkoper 110 kg zijn, die is gewoon 55 kg zwaarder! Ik hoor dit soort dingen vaker, dus vertrouw alleen zelf na gewogen gewichten.

90 cm spoorbreedte is heel smal. Ik heb eens gereden met een 4wielertje van 95 cm, maar vond het maar eng. Een gewone HCA is idd al ongeveer een meter.

Zo een wagen genoemd in de advertentie heb ik ook gereden. Die zijn wel fijn, maar de meeste kunnen niet onderdoor draaien (wat op wedstrijd wel weer verplicht is, en ook veiliger is ivm omkiepen).

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:11

Ik vertrouw verkopers ook niet snel meer op gewichten. Moet die van mij nog steeds eens laten wegen, maar gok dat ie zeker 30 kg zwaarder is dan op blaadje staat. Is geen drama voor mij, maar 9 vd 10 keer kloppen gewichten niet.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 12:23

Het komt op gang dankjewel!

Inderdaad daar viel ik ook over dat het maar 90cm spoorbreedte had, dat ook vermeld trouwens. Daarom ook dat ik nooit een wagen online zou kopen, dat zijn gevallen die ik eerst in het echt zou willen kunnen bekijken :+ . Makkelijkste zou zijn als meneer mini gewoon toch wat groter wordt dan we denken maarja daar kunnen we niet van uit gaan, ze wilde zo klein mogelijk want "ze zijn sterk genoeg" maar dat heeft het gevolg dat je enorm mag beginnen zoeken voor passend spul bij het mennen.. :') . Verder is die uber schattig hoor natuurlijk met zijn stokmaat :D .

Die dat een link wordt gezet naar boktmarkt, dat model heeft die ene uit de OP ongeveer :j .