[AR] Sulky of karretje voor shetlander?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Didi10

Sulky of karretje voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 11:52

Hoi bokkers! :)
Ik heb een vraag over het mennen, ik wil graag met mijn Shetlander gaan mennen. Ze is wat te dik en dit is een mooie manier om af te vallen en ook nog eens erg leuk. Ze heeft al heel lang niet meer voor de kar gestaan maar dit heeft ze vroeger bij de vorige eigenaar wel gedaan.
Nu had ik een vraag over het karretje.
Wat is handiger een sulky (2 wielen) of een karretje (4 wielen)?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:54

4 wielige wagens zijn toch snel aan de zware kant voor een shetland pony.
Ben voor dat kleine grut een voorstander van een 2-wieler.

Pluttersput

Re: Sulky of karretje voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:03

Ik zou ook zeker voor een sulky gaan :j

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 22:57

WALLEBAL

Re: Sulky of karretje voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:50

Ben begonnen met een sulky voor mijn zwartjes, om mee te beginnen heel veel plezier mee gehad maar nu ik mijn 4-wieler heb wil ik niet meer zonder. Rijd voornamelijk dressuurmatig en met de 4-wieler hebben ze veel meer ruimte om te draaien etc..

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:17

Een sulky is lichter maar moet precies in evenwicht hangen om het fijn te houden voor de pony.
en de meeste (goedkope) sulky's zitten niet fijn in draf. Het voelt schokkerig aan.
Een licht concourswagentje kan ook voor een kleine pony. Zit in ieder geval fijner.

als je toch een tweewieler wilt die echt fijn rijdt en goed in evenwicht te krijgen is, is de luxe tweewieler van hans van der mee het neusje van de zalm. En ook de hca sulky is een goede keuze.

en ik persoonlijk vind de goedkopere lichte marathonwagentjes die aangeboden worden voor shetlanders en kleine pony's onveilig. Dit omdat het ijzer dat gebruikt wordt zo dun is (om het licht te houden), dat het bij het eerste de beste incident krom is of kapot gaat. En bij beschadiging of wat slijtage roest het snel.

Bedenk van te voren goed wat je wilt en hoe vaak en fanatiek je wilt gaan mennen, en wat je naar aanleiding daar van uit wilt geven.