[AR] Hoe maak ik hier strengen aan vast?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Hoe maak ik hier strengen aan vast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 17:31

Vandaag heb ik een charmant tuigje gescoord wat ik graag wil gebruiken voor mijn pony (na de nodige reparaties). Het is een ouder tuigje van een mooie kwaliteit leer en naast de prijs waren de bevestigingspunten voor de strengen voor mij de redenen om het te kopen.

Maar om die (o zo mooie) bevestigingspunten gaat het dus nu. Ik wil er graag touwstrengen bij gaan gebruiken (iets anders lijkt me ook niet echt een optie) maar hoe maak ik die vast? := Het meest logisch lijkt mij: knoop in het touw zodat er een lus in komt en die in de haak hangen. Maar gaat dat niet los?

Is er iemand die ervaring heeft met dit soort haken? Ze zien er gesmeed uit en de "krul" wijst iets naar boven. Op de eerste foto zie je de linkerkant, op de tweede en derde de rechterkant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DeHP

Re: Hoe maak ik hier strengen aan vast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:07

Dit is gemaakt om met ijzeren kettingen te bevestigen. Daaraan zit een ijzeren staaf met een ringetje eraan. Met een touw kan het ook wel zolang je zorgt dat je streng mooi naar beneden afloopt. Met de ketting strengen heb je het voordeel van het gewicht waardoor je streng vanzelf beneden blijft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 18:11

Okee, en is dat dan een ijzeren staaf met aan het uiteinde een klein ringetje?

Wat ik mijn pony wil laten trekken is een karretje wat leeg ongeveer 15 a 20 kilo weegt en met lading een kleine 80 kilo (hooikarretje). Zou dat te licht zijn? Ik wil het juist niet te zwaar maken allemaal, het is een kleine pony die al op leeftijd is en die nog nooit gewerkt heeft (afgezien van veulens maken).

Ik had bedacht om eventueel de lus in een touwstreng als een soort stropje vast te maken zodat het zichzelf vasttrekt en dan op de één of andere manier zekeren?

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:50

Zolang je zorgt dat je strengen mooi afhangen blijft je touw wel zitten. Ik zou het voor een kleine pony helemaal niet te zwaar maken. Je kan eventueel een klein gewichtje aan je touwstreng vastmaken vlak achter je lusje, zodat alles mooi naar beneden blijft afhangen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 18:55

DeHP schreef:
Je kan eventueel een klein gewichtje aan je touwstreng vastmaken vlak achter je lusje, zodat alles mooi naar beneden blijft afhangen.

:)*

Ontzettend bedankt voor de info en tip!

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:01

Zoiets heet hier in het noorden (Groningen) zwienesteert of wel varkensstaart, waarschijnlijk zie je wel waarom :).
Je kunt daar inderdaad van die kettingen aan doen met een dwarsstukje, volgens mij deden ze bij touwenstrengen er een houten klos aan. Die zat dan voor de varkensstaart, als er geen spanning op zit zakt die naar beneden zodat de strengen altijd mooi recht zitten.
Divoza heeft die klossen jaren te koop gehad, nu niet meer geloof ik, misschien nog in het magazijn????

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 21:54

Ik vroeg me al af hoe het zou heten :)

Iets vergelijkbaars als die klossen is vast ook wel te knutselen met loden gewichtjes ofzo. Vandaag heb ik de boel op pony gepast, her en der moet er nog wat getlc'd worden (3 riempjes van de halsriem) maar ergens volgende maand hoop ik dat tuig en pony zover zijn dat ze een bandje kan gaan slepen en dan gaan we meemaken wat het beste werkt :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 22:53

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:58

Die zijn om een bit aan een (trekpaard)halster te hangen. Ik denk niet dat het sterk genoeg is om zoveel trekkracht aan te kunnen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 23:18

Oooo, ik dacht dat de omschrijving niet klopte :D En ik weet niks over trekpaarden :o

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:21

misschien een staalkabel een optie? Zzoals o.a. bij hca sulky's vaak worden gebruikt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 13:33

Ehhh Maartje we hebben het over een karretje wat mét last ongeveer 80 kilo weegt, en waar een shet van 25 voor staat die nu voor het eerst leert trekken. Maar dat had je vast al begrepen, aangezien ik al eerder heb aangegeven waarom ik de boel een beetje licht wil houden ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:43

een staalkabel is toch niet zo zwaar? Voor hca sulky's wordt dat vaak gebruikt voor de mini's staalkabel is het gewicht niet hoor :)

edit: Ik bedoel staalkabels zoals de pony in dit topic ook heeft [AR-ITP] Pelle voor de zesde keer voor de sulky bij die pony is het lusje van de staalkabel nog eens door een paniekhaak gehaald maar bij jou zou je dat dus direct aan het tuig kunnen haken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 13:50

En hoe houd je er dan spanning op wanneer ze stilstaat. Want die pony in het topic wat jij laat zien heeft een borsttuig met gespen, en een lamoen. Ook is in dat topic te lezen dat de staalkabels niet makkelijk te verstellen zijn en die pony heeft zo te zien ook niet 16 veulens gehad. Mijne is een wat uitgezakter model, zit meer buik op zeg maar. En die heb ik liever niet tegen staalkabels of kettingen aan.
Laatst bijgewerkt door Koper op 13-05-15 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:52

Hoe bedoel je de spanning er op houden? Ben je bang dat het losschiet van de haak? Staalkabel wordt eigenlijk gebruikt door van die wieltjes, maar als je nog een lus maakt zou je bijv daar een paniekhaak aan kunnen maken die je weer aan je lamoen bevestigt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 13:54

Heb je het topic doorgelezen?????????????????????????

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:55

ja? Misschien kun je wat vriendelijker doen? Je komt zo erg onvriendelijk over terwijl ik je alleen maar probeer te helpen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 14:09

Ik citeer even de eerste post na de OP:

DeHP schreef:
Dit is gemaakt om met ijzeren kettingen te bevestigen. Daaraan zit een ijzeren staaf met een ringetje eraan. Met een touw kan het ook wel zolang je zorgt dat je streng mooi naar beneden afloopt. Met de ketting strengen heb je het voordeel van het gewicht waardoor je streng vanzelf beneden blijft.

En kijk nog even naar mijn foto's. Dat je niet iets met een haak of lus aan die krullen vast kan maken lijkt mij logisch. Het zijn een soort ophangbeugels waarin je strengen zichzelf, met behulp van een gewicht, op spanning houden. Anders raakt de boel los van je tuig. Staalkabels lijken mij daar echt veel te onflexibel voor.