Nou de titel zegt het wel Ons hoofdpijnbeest heeft weer wat. We zijn nog steeds op zoek naar een ander bit omdat we te weinig in handen hebben en meneer zich graag onttrekt. Hij heeft een hals van gummi en duikt vaak achter de teugel. Ook heeft hij net voor de schoft een deukje in zijn manenkam. Er staat me bij dat dat ook rijtechnisch verbetert kan worden. Onder de man weet ik oefeningen om dit te verbeteren, maar zijn er ook oefeningen die in de aanspanning gedaan kunnen worden?
janouk
Geplaatst: 28-04-15 08:35
Heb je liverpool in? Dan kan je de ketting strakker zetten, dan schaart het bit minder en krijg je minder druk achter de oren.en zal hij minder achter de loodlijn getrokken worden.
Gem
Geplaatst: 28-04-15 12:27
Idd, als je zeker weet dat zijn mond (tanden, tong, lagen, wangvliezen) in orde is, kun je kijken of een bit met lichtere inwerking soelaas biedt. Wat heb je er nu in?
Janouk, bij de Anda van stalgenootje waar we nu het meest mee bezig zijn, werkt het juist andersom: meer in handen wannneer de kinketting een schakeltje losser staat. Hij heeft een liverpool met lichte tongboog (= meer druk op de lagen, en dit vermindert wanneer het bit iets meer kantelt en de druk van lagen naar tong verschuift). Maar idd, dat is bitsoort afhankelijk.
tine10
Geplaatst: 28-04-15 12:52
Ik vind kinketting strakker juist geen fijne oplossing . Je zou een ander bitje kunnen proberen, dat minder scherp is.
En je kunt via veel overgangen, tempowisselingen en goed voorwaarts rijden ook proberen het probleem op te lossen.
Hier wordt de kinketting juist strakker gezet om minder in handen te hebben (tip van jeremy tijdens die oefendag in december met de indoormarathon). Hoe heb je de leidsels vast gegespt? Misschien scheelt het als je ze in de bril doet? Hoef je niet direct een ander bit?
janouk
Geplaatst: 28-04-15 15:00
Mijn ervaring is dat als een paard achter de teugel kruipt, de druk achter de oren minder moet.
Maar uiteindelijk is het uitproberen per paard wat het beste werkt: kinketting gaatje losser, strakker, bit gaatje hoger, leidsels gat lager, etc. Verschilt ook wel per dag wat werkt
Gewicht van het bit en teugels kan een factor zijn. Leg wat je wil gebruiken en wat je hebt eens op de weegschaal en kijk of/wat het verschil is met een die lichter is qua gewicht.
Ik heb er ook zo een, die kan het ook heel goed. Al andere bitten geprobeerd, maar dat helpt bij hem niet, als hij dat knikje maakt met zijn hals, dan loopt hij erachter en heb je niets mee in je handen. Ik ben nu terug op een liverpool met een licht, naar boven, gebogen mondstuk, op aanraden van Paul Versluijs. Kinketting op gewone lengte, heb eenmaal een paard gezien die de hele mond onder kapot had door een te strakke kinketting, wordt je ook niet vrolijk van. Ik heb hem veel recht vooruit gereden, meestal op de weg, als hij erachter kroop reed ik hem weer voorwaarts en gaf iets leidsel, beloonde hem dan weer als het dan wel goed was en het gaat nu steeds beter. Kan hem nu al terug rijden zonder dat hij erachter kruipt, bij hem is het een kwestie van voorwaarts rijden, geven, zo nu en dan de hals laten strekken, onstpannen en dan rustig weer oppakken,