[AR] wat is wijsheid( oogkleppen)?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

magicmist

wat is wijsheid( oogkleppen)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 10:31

Tja, wat is wijsheid in deze.

Ik heb een pony waar ik inmiddels a; 10 jaar mee men.
Het type pony is 'beginnerspony', braaf, zeer flegmatiek en rustig. Nooit schrikken.( in de tien jaar op 1 hand te tellen).

Nadat ik 3 weken geleden mijn tweespantuig verkocht heb. Heb ik geen menhoofdstelletje meer.
Dus ik dacht, ach.. hij is zo braaf. Laten we een hoofdstel zonder oogkleppen proberen.
Nou dat ging gewoon prima. Hij is ook onder de man buiten braaf gereden, dus ik verwachtte geen problemen.

Het valt me ook op sinds dat ie meer ziet dat ie meer plezier in het werken heeft. Hij loopt vlotter, oortjes erop en gaan.
dit terwijl ik hem voorheen nogal eens moest stimuleren en hij vaak op zijn dooie akkertje liep.
heel fijn dus.

maar nu het nadeel: de laatste 2 x dat we gereden hebben heeft ie het op zijn heupen gekregen om ineens te willen omdraaien.

Gister moest hij stilstaan op een smal pad om een tractor te laten passeren en ineens draait hij richting de tractor.
De x daarvoor wilde hij ineens omdraaien op de weg. Beiden keren is goed opgevangen en heeft ie op zijn donder gekregen.
Ook schrikt hij nu van dingen. Je ziet hem echt zoeken waarvoor hij kan schrikken. Zijn schrikmomenten zijn niet heftig overigens( dan wordt ie moe haha)
maar prettig voelt het niet.

Zou het een kwestie zijn van doorzetten?
bang is hij echt niet. Het komt bij mij eerder over op uitproberen. en ik ben blij dat hij het werk gewoon leuker vind. Het hogere tempo is fijn.
maar het moet wel veilig blijven natuurlijk.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:36

Mijn eerste idee is dat je hem meer aan het werk moet zetten. Dat het dus niet per se aan de oogkleppen ligt, maar dat hij zich zonder oogkleppen wat joliger voelt en dus meer gaat uitproberen.
Als ik mijn merrie (wel met oogkleppen) maar laat lopen gaat ze ook op dingen loeren. Het grassprietje dat verkeerd staat is dan reden om heel hard te snurken bijvoorbeeld. Zet ik haar aan het werk (dus fanatiek voorwaarts rijden, aandacht bij mij, in mijn tempo lopen etc), dan is de grootste tractor geen probleem meer en blijft ze lekker lopen.
Zolang het voor jouw gevoel niet gevaarlijk is zou ik dus eerst proberen hem goed aan het werk te houden, zonder oogkleppen. Is je gevoel niet goed, dan gewoon lekker veilig met oogkleppen hoor. Veiligheid voor alles :)

m1992

Re: wat is wijsheid( oogkleppen)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:44

Als het altijd goed ging met oogkleppen zou ik die er nu ook weer op zetten denk ik. Mijn merrie loopt zonder oogkleppen, heeft ze veel energie gaat ze ook naar alles zoeken om van te schrikken. Is ze moe dan doet ze dat niet meer. Met oogkleppen wordt zij heel angstig dus haar houd ik lekker zo. Mijn jonge pony wil ik wel aanwennen met oogkleppen te lopen, ik kan ze er later altijd nog afhalen.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 12:33

Assie:

Je hebt daar zeker een punt.Hij is altijd zo braaf dat ik daar gewoon vanuit ga en hem vaak lekker laat lopen.
Nu zonder oogkleppen moet ik hem meer laten werken. Gisteren mende een vriendin van mij, die daar handiger in is( ik ben ook hoogzwanger, dus men op het moment niet veel, maar rij meer mee. dan kan ik staan en heb minder last van de hobbels haha)
Hij is idd ook veel joliger. wat ik overigens fijn vind, want het plezier in het rijden was soms ver te zoeken voor beiden.
Ik ga het nog een tijd proberen zonder de oogkleppen, want ik vind het plezier voor de pony ook belangrijk!
Mocht het echt niet gaan kunnen we altijd nog terug.

ik weet niet of het fimpje van gister zichtbaar is, maar zo voorwaarts is hij in tijden niet geweest
https://www.facebook.com/tamara.dings/v ... 71/?type=2

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:48

als je merkt dat je pony hier veel meer lol in heeft als mét oogkleppen zou ik even doorzetten en zonder blijven rijden.
we hebben verschillende paarden (kwpn-er, freiberger, dravers ......) altijd zonder oogkleppen gereden. ook in druk verkeer. misschien is hij inderdaad effe jolig en probeert je wat uit. maar dat is op te lossen met hem goed voorwaarts te houden en consequent te zijn.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:50

Mocht je nog wat anders willen proberen; halve kleppen is ook een mogelijkheid.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:54

Ja, die heb ik ook :) Paard reageert net teveel op mijn zweep anders, maar loopt verder prima zonder kleppen. Dus ik heb halfopen kleppen:
Afbeelding

Maar zoveel ziet ze dus nog:
Afbeelding