[AR] Menwedstrijden wat maakt ze populiar ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Menwedstrijden wat maakt ze populiar ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 14:03

Het valt me op dat sommige wedstrijden populairder zijn als andere, waar je bij sommige al een jaar van te voren in moet schrijven moeten andere organisaties er hard aan trekken genoeg inschrijvingen te krijgen, ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom. Wat trekt menners aan ? Zijn het de bijzondere hindernissen ? Of juist de organisatie ? Of meer de locatie ? Of het prijzengeld ?

assie

Re: Menwedstrijden wat maakt ze populiar ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:31

Voor mij speelt de locatie heel erg mee. Vorig jaar mocht ik groomen tijdens Heijenrath en Texel. Heel bijzonder om in zo'n totaal andere omgeving te mogen mennen/groomen.

Verder vind ik het ook leuker om naar een wedstrijd te gaan waar de hindernissen wat uitdagender zijn dan die waar je allemaal als in een draaimolen achter elkaar hetzelfde rondje moet lopen omdat er geen andere opties zijn.

En tot slot speelt het gezelschap een grote rol. Als ik mag kiezen tussen twee wedstrijden in hetzelfde weekend en aan de ene wedstrijd doen vrienden mee en de andere niet... dan ga ik naar die eerste :)

Maar eigenlijk ga ik gewoon gezellig mee naar wat "mijn" menner uitkiest. :+

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:50

Een combinatie van van alles:

* Goed georganiseerd
* Gezelligheid
* Kwaliteit dressuurterrein
* Kwaliteit hindernissen
* Soort A-traject (alles asfalt, of mooi door de bossen)
* Parcoursbouwer; alles kort of ruim gebouwd
* Aanwezigheid van continue stroom / douches / fijne toiletten
* Reisafstand
* Concurrentie (veel of weinig andere in jouw rubriek)
* Hoogte inschrijfgeld (prijzengeld is er eigenlijk nooit)

Ben ik dan nog wat vergeten?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:45

Voor indoors is het vaak prijzengeld, en grootte van de wedstrijd, en dus ook gezelligheid.

Outdoor samengesteld is er vaak geen prijzengeld, dus kijk ik naar afstand, hoe is de wedstrijd, grootte van de wedstrijd (uitdaging, groot deelnemersveld).
Hoe zijn de dressuurringen, ook niet onbelangrijk. Hoe is de grond waar de hindernissen zijn.

Verder is goede organisatie ook een groot punt; zijn ze snel met (tussen) uitslagen, dingen duidelijk/netjes aangegeven.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:55

Voor mij zijn belangrijk:
- de afstand. Meer dan een uur rijden trek ikzelf namelijk niet.
- de organisatie. Snelle uitslagen en tussendoor prijsuitreikingen (bij dressuur dan, bij vaardigheid is dat lastiger omdat dat hier allemaal door elkaar wordt gereden)
- prijzengeld is wel erg prettig. Al die zakken voer kunnen we doorgaans niets mee, ik ga namelijk niet zomaar even een ander soort voeren.
- goede parkeergelegenheid
- goede catering (op sommige wedstrijden kun je niets te eten kopen bijvoorbeeld)

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:06

Afstand, goede organisatie, het wedstrijdterrein zijn denk ik belangrijke factoren.

Ik heb zo'n vermoeden dat je op (impuls) SMW's in NH doelt. Volgens mij is dat meer een geval: onbekend maakt onbemind. Als je uit Oost moet komen en je kent de omstandigheden niet goed, dan laten menners waarschijnlijk sneller zo'n wedstrijd schieten. Je moet het als organisatie dus ook van de mond-tot-mond reclame hebben onder de menners.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 06:42

_Marjola schreef:
Ik heb zo'n vermoeden dat je op (impuls) SMW's in NH doelt. Volgens mij is dat meer een geval: onbekend maakt onbemind. Als je uit Oost moet komen en je kent de omstandigheden niet goed, dan laten menners waarschijnlijk sneller zo'n wedstrijd schieten. Je moet het als organisatie dus ook van de mond-tot-mond reclame hebben onder de menners.

Dit is eerder een kwestie van alleen afstand. Waarom zou je vanuit oost 1,5 uur in de auto gaan zitten naar NH, terwijl er op 0,5 uur afstand ook een wedstrijd is.
Zeker voor een oefenmarathon.

lisawouda93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:34

Wat is bij julie dan de planning ?voor het komende jaar van wetstrijd en die je niet wil missen ?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:43

assie schreef:
Maar eigenlijk ga ik gewoon gezellig mee naar wat "mijn" menner uitkiest. :+

Ik ook! Neemt niet weg dat ook ik mijn voorkeuren heb.
Liefst geen 250 kilometer rijden en een beetje leuk opgestelde hindernissen
Makkelijk/ruim parkeren is ook wel fijn, zeker voor het inspannen. Geen eind weg van het wedstrijd terrein.
Goede faciliteiten is ook altijd wel lekker, in de bosjes pissen doe ik liever niet :D
Organisatie is zeer belangrijk, als de mensen die er rond lopen al niet weten wat de bedoeling is, hoe moeten wij dat dan weten?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:46

Lisawouda, dat kun je hier en hier lezen.

Voor mij (ons) is de afstand alles bepalend. Wij hebben vanuit Limburg niet veel te kiezen, dus de afstand (en datum) is ons enige criterium.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:27

Afstand maakt voor mij dan weer geen fluit uit. Ik bedoel: Heijenrath ligt niet echt naast Texel. Zo wordt het gewoon een mini-vakantie.
Dit dan wel alleen voor de SGMW's. De dressuur en vaardigheid wedstrijden heb ik het liefst wel dichterbij.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:31

Tja, ik heb nog een heel gezin thuis.... en die pubers willen echt niet mee ;) .

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:40

Sjonniej schreef:
_Marjola schreef:

Dit is eerder een kwestie van alleen afstand. Waarom zou je vanuit oost 1,5 uur in de auto gaan zitten naar NH, terwijl er op 0,5 uur afstand ook een wedstrijd is.
Zeker voor een oefenmarathon.

Er zijn ook officiele wedstrijden, zoals begin augustus in Wieringen. Zover ik heb gezien is het prima geregeld. Maar zij halen niet de 100 starts. Afstand zal altijd een rol blijven spelen, maar voor menners uit Friesland is die wedstrijd prima te doen (en waarschijnlijk dichterbij dan een wedstrijd in Oost). Daarom de conclusie onbekend maakt onbemind. :)

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 18:47

Ja ik ben een beetje markt onderzoek aan het doen :) komend jaar neem ik het stokje over van de secretaris van de marathon op Wieringen en zou het geweldig vinden als we wat meer inschrijvingen kunnen regelen :)
Voor mij is het vaak lastig een groom te vinden die 2 dagen mee wil, anders had ik ook graag verder weg willen starten.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:37

Het is vooral de afstand.
Maar het is ook zeker zo dat een wedstrijd die zich "bewezen" heeft en waar goede verhalen over in de rondte gaan op meer deelnemers kan rekenen. Voor een goede wedstrijd zijn mensen bereid om verder te reizen.

Echter hebben alle wedstrijden in west geen overbezette startlijst, gewoon omdat er weinig menners in west wonen. In oost wonen er binnen 50 km vanaf de wedstrijdlocatie al 100 menners. In heel west hebben we misschien 100 menners. Maar die wonen dan wel 300 km uit elkaar.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:44

Als ik naar mezelf kijk. Dan zou ik liever voor een sgmw in een mooie omgeving gaan. Dus richting de veluwe ofzo.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:04

Letsdunit: Wat voor wedstrijden organiseer jij dan? Of in welke organisatie zit jij dan? Twee dagen? Dat is wat. Wieringen? Kop van Noordholland?
Op het moment doe ik alleen nog mee aan de wedstrijden georganiseer door de Ned. Haflinger, Paarden Stamboek. (NHPS) Is een jong stamboek, moet nog veel leren, maar het bestuur staat open voor opmerkingen. En die worden ter harte genomen en de deelnemers zien vooruitgang. Heel gezellig!
Sorry, alleen voor haffen.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:13

Erg interessant topic.
Ik organiseer zelf ook wedstrijden en ook wij vragen ons wel eens af wat we kunnen/moeten doen om meer deelnemers aan te trekken.
Nu heb ik zelf het idee dat er in onze regio (West-Brabant) weinig fanatieke wedstrijdmenners zitten (meer regiorijders) maar of het alleen daar aan ligt.......

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:32

Twee jaar geleden is de organisator van een D+V in ons district gewoon tijdens een SGMW (of impuls, dat weet ik niet meer) waar hij zelf deelnemer was, rond gaan vragen en mensen vastleggen. Flyers van zijn wedstrijd gaan uitdelen en een gezellige bbq-avond vooraf voor de "slapers" georganiseerd. Daarbij had hij "Speel uw Spel" toegevoegd als extra wedstrijd-element en heel veel gesponsorde gebruiksvoorwerpen uit een ruitersportzaak op de prijzentafel.
Ik weet nog dat die wedstrijd toen echt mutjevol zat, maar dat was wel zijn eigen verdienste.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:35

Naar welke wedstrijden wij gaan is afhankelijk van het soort wedstrijd.

Indoor marathons en (indoor) dr/vh rijden wij alleen bij onze eigen vereniging. Puur omdat we het niet waard vinden 2 uur in de auto te zitten voor een ritje van 2x 3 minuten...

SGMW rijden wij binnen een straal van 2,5 uur rijden van stal. Wij wonen in Zeeland dus als wij deze afstand verkleinen tot bijvoorbeeld 1 uur kunnen we maar één wedstrijd rijden per jaar...
Daarnaast kijken we naar de datum i.v.m. de mogelijkheid om vrijdag vrij te nemen (bijvoorbeeld schoolvakanties). Wanneer we kunnen kiezen tussen wedstrijden is denk ik de kwaliteit van de hindernissen doorslaggevend.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:43

Als ik kijk naar de agenda van mendistrict noord. Dan wordt ik wel heel blij, wat een hoop wedstrijden en dat op nog geen een uur rijden. Veel wedstrijden worden gehouden op dezelfde terreinen als spring en dressuurwedstrijden. En die zijn gewoon goed.
Voor mij zijn parkeergelegenheden en een strakke organisatie heel belangrijk.
Of ik dit jaar nog start moet ik nog even zien, maar we hoeven ons niet te vervelen :-). Ik wil trouwens maar een keer per maand starten.