[AR] Wat te doen als groom als het paard ervandoor gaat.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat te doen als groom als het paard ervandoor gaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 23:29

Hallo!
Vandaag was ik weer als groom mee op een buitenritje. Jong paard voor de wagen die schrok van een hond. Want wat was dat nou voor vreemd mini-wezen die naar haar toe kwam :o? (Aan lijn vast, dus de hond kon niet bij ons komen)

Een paar galopsprongen verder waren we voordat ze weer in een drafje viel. Ach, kan gebeuren! Liever 1x van een hond schrikken dan van vrachtwagens/tractoren/vogels.

En toen raakte ik in gesprek met de menner. Wat te doen als een paard ervandoor gaat.. Natuurlijk heb ik ervaring als groom, maar ik was benieuwd of ik ook IETS kon doen. Want buiten 'hooo!' zeggen kunnen we als grooms niet doen. Aldus onze conclusie!

(En altijd op de wagen blijven zitten, tenzij dat echt gevaarlijk wordt)

Natuurlijk hoop ik nooit mee te maken dat 'ons' paard aan de kletter gaat. Maar wat heb jij als/aan een groom geleerd wanneer een paard aan de kletter gaat?

Ik ben erg benieuwd!
Xx

Pluttersput

Re: Wat te doen als groom als het paard ervandoor gaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 07:05

Bij ons was het zo dat als het écht écht écht uit de hand liep, en dat is één keer gebeurd ivm een banketstaaf van een bestuurder op een enorm tractor achtig ding, ik in heb gegrepen. Dat wil zeggen, de menner had de leidsels vast op t moment dat t paard schrok. Hij pakte op dat moment de leidsels zo kort als het ging, maar dat ging niet goed genoeg. Hierop heb ik dus voor zijn handen de leidsels nog gepakt waardoor hij ze weer over kon pakken.
Maar dat is ook echt een reflex actie geweest. Verder hebben we het eigenlijk nooit meegemaakt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:46

Dat ligt denk ik heel erg aan de situatie, een ingreep zoals Pluttersput die beschrijft bijvoorbeeld kan dan goed helpen.

Ook kun je nog als groom zo goed en kwaad als het gaat de wagen in evenwicht proberen te houden als de wagen over allerlei obstakels of kuilen zou gaan. Of mondeling andere weggebruikers waarschuwen om aan de kant te gaan.
Stel dat de menner er voor kiest om, als er ruimte is, een volte in te zetten om het paard terug te kunnen nemen, dan kan de groom meehangen en voorkomen dat de wagen omslaat.

Maar verder......... kun je heel weinig vrees ik.

Ik denk dan ook dat het meer de taak van de groom is in sommige enge/spannende situaties om juist zoveel mogelijk te voorkomen dat het paard schrikt, spanning opbouwt of er van tussen gaat.
Dus juist afstappen en paard bij hoofd begeleiden en ondersteunen als je langs een 'enge' tractor of vrachtwagen of ander eng obstakel moet.

Natuurlijk kun je het nooit echt helemaal voorkomen, maar de kans dat paardlief er tussenuit besluit te gaan kun je wel zoveel mogelijk verkleinen door te proberen het niet zover te laten komen, dus door goed groomwerk en begeleiding van het paard.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:43

Als wij met een nieuwe groom rijden, nemen wij de tijd een en ander uit te leggen en af te spreken afhankelijk van paard, aanspanning, verkeer etc.
en vooral dat in geval van gevaar de koetsier de leiding heeft.
samenwerking tussen vaste grooms en koetsier maakt je een team.
Dat vind ik het lastige met nieuwe groom, dat je nog een automatisme moet ontwikkelen.
beleren doen we met een vast team, belangrijk dat ieder weet wat er verwacht wordt

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:45

De wagen in evenwicht houden.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:05

1 keer is mijn pony er vandoor gegaan met de sulky achter zich aan, ik kon hem niet meer houden.. We zijn met sulky en al in de boes boes beland, dat had echt pijn gedaan. Gelukkig was het een shetlande die graag eet en ook zo weer stil stond,sulky was ondertussen met mij eronder compleet vast en omgekiept..

Wat te doen met een groot paard? Met zijn tweeen aan de leidsels hangen, remmen en natuulijk kar in evenwicht houden en hoooo zeggen.
Wanneer dit niet lukt en je paard vliegt door alles heen en raat nog mee in paniek, dan zo gauw als mogelijk weg van de kar als je veilig eraf kan springen.. Natuurlijk wanneer je ineens een weiland voobij komt en je kunt daar zonder kleerscheuren daarin dan daar voltes proberen te rijden en de groom houd te wagen in evenwicht.
Ik heb de pech gehad dat dat me niet meer gelukt is en ik eronder beland ben, gelukkig had ik een cap op die takken en.boomstronken en asvalt deden goed pijn..
Een paard volledig in paniek houd pas op met rennen tot het moe wordt of zich compleet verletst heeft of egens in water is gekomen of ergens in vast..
Laat maar hopen dat het nooit zo ver zal komen.. Dat geeft veel drama..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:13

Als het echt fout gaat kan je groom hooguit de rust bewaren (aanwijzingen geven, mee kijken naar de mogelijkheden, eventueel helpen zweep/leidsel vast te houden) en de boel in evenwicht houden.
Veel meer valt er dan niet meer te doen.

Maar een groom is er ook voor bedoelt om te voorkomen dat het fout gaat.
Dus op tijd er af als er wat engs is om even te begeleiden, de menner op eventuele gevaren attent maken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:15

Ik ga vaker mee op de kar, heb een paar keer ingegrepen maar dat was van dusdanige aard dat we de tijd hadden en de beslissing konden nemen 'ga jij er maar even vanaf'.

Een keer een loslopende hond die eraan kwam. Ik met de menzweep voor paardlief gaan lopen en stoer kijken en denken 'en zie jij maar eens aan dat paard te komen'. Uiteraard gebeurde er niks.

En een keer toen we over een viaduct moesten waar we al 100x over geweest waren. Paard zag iets, en was ineens erg opgefokt. De weg liep omhoog (viaduct over A2) en aan beide zijden diepe "dalen". Toen ben ik eraf gegaan en heb het dier bij het bit gepakt. Daar was de eigenaresse erg blij mee want zij had het idee dat ze hem alleen echt niet had kunnen houden.

De eigenaresse roept altijd dat als er iets ineens helemaal mis gaat, ik niet moet nadenken en gelijk van die kar moet springen. Zij doet dat ook als het niet anders meer kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:20

Toch fijn om zulke dingen te lezen!
Wagen in evenwicht houden hadden we niet eens bedacht :o Misschien omdat dat ook meer automatisme is bij ons :P

Ik hoop het nooit mee te maken, maar toch fijn om te lezen wat we eventueel kunnen doen.. Het zal van de situatie afhangen, het zal van het paard afhangen.. maar het blijven schrikdieren en daarom vraag ik het even :) Ik groom al een hele tijd, maar buiten wat te doen als het paard uitglijdt, steigert, achteruit gaat, valt.. had ik hier nog niet goed over nagedacht!

Maar een paar noemen hier 'als het kan een volte insturen', maar op volle snelheid een bocht nemen lijkt me niet handig := één groom houdt een redelijk zware wagen niet overeind in een volle galop lijkt me :P Rechtuit rijden tot niet anders kan was wat de menner zei waarbij ik altijd groom :) Maar ook de volte zal aan de situatie liggen!

Brr, toch enkele menners/grooms hier waarbij het goed misging :(:) Wat zou het makkelijk zijn dat paarden niet konden schrikken :P

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:29

Het is afhankelijk van de situatie en wat voor soort paard er voor de wagen staat.
Is het paard er al eens eerder tussenuit geknepen?
Dribbelt het slechts of wil het achteruit weg van het ''gevaar''?
Is het erg druk op de weg met fietsers of hardlopers, die waarschijnlijk niets weten van paarden?

Kun je snel veilig afstappen als groom en het paard begeleiden langs het gevaar.
Zo niet, lekker blijven staan en de wagen in balans houden mocht het paard aan de kletter slaan.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:14

Arashah schreef:
1 keer is mijn pony er vandoor gegaan met de sulky achter zich aan, ik kon hem niet meer houden.. We zijn met sulky en al in de boes boes beland, dat had echt pijn gedaan. Gelukkig was het een shetlande die graag eet en ook zo weer stil stond,sulky was ondertussen met mij eronder compleet vast en omgekiept..

Wat te doen met een groot paard? Met zijn tweeen aan de leidsels hangen, remmen en natuulijk kar in evenwicht houden en hoooo zeggen.
Wanneer dit niet lukt en je paard vliegt door alles heen en raat nog mee in paniek, dan zo gauw als mogelijk weg van de kar als je veilig eraf kan springen.. Natuurlijk wanneer je ineens een weiland voobij komt en je kunt daar zonder kleerscheuren daarin dan daar voltes proberen te rijden en de groom houd te wagen in evenwicht.
Ik heb de pech gehad dat dat me niet meer gelukt is en ik eronder beland ben, gelukkig had ik een cap op die takken en.boomstronken en asvalt deden goed pijn..
Een paard volledig in paniek houd pas op met rennen tot het moe wordt of zich compleet verletst heeft of egens in water is gekomen of ergens in vast..
Laat maar hopen dat het nooit zo ver zal komen.. Dat geeft veel drama..

Het is niet aan te raden om de wagen te remmen wanneer je paard op hol gaat. De rem in nooit sterk genoeg om je paard tegen te houden. Deze gaat simpelweg harden trekken. Bovendien is de kans enorm groot dat door de blokkerende wielen je wagen gaan slippen en slingeren waardoor het risico op omslaan emorn groot word.

De groom bied hulp ( danwel vanaf de grond) om gevaarlijke situaties te voorkomen. Kan het paard begeleiden of kalmeren.
Eenmaal in paniek rest balans houden en de koetsier helpen waar dat kan.

Diana29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:14

1x een situatie gehad waarbij mijn pony op hol sloeg, weet tot op heden nog niet waardoor, maar bokkend en slaand op hol geslagen, niet te houden en uiteindelijk omgekiept. Samen met groom leidsels vast, maar mocht niet baten. vreselijke ervaring, waardoor ik een hele tijd nodig had voor ik weer durfde te mennen, en tja, dus niet meer met die pony. Nu een vreselijk lieve shet die bij schrikken hooguit een meter naar voren springt... hij heeft me mijn vertrouwen weer gegeven.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 08:59

Bij voornemens voor een buitenrit wil ik nog wel eens het halstertouw aan de bril van het bit klikken en het uiteinde aan de leidselogen knopen. Is paard te snel of te hoog (steigert soms; foutje opvoeding, maar komt weinig voor) dan kan de groom toch altijd ingrijpen, want het touw is dan makkelijk(er dan de leidsels of bakstuk)bereikbaar. Het touw is nog nooit ergens aan/achter blijven hangen.
Wat Janouk al beschrijft; je moet een team vormen menner/groom. Dat kost tijd, vandaar dat het in het begin veel uitleg kost en de wetenschap dat de menner de baas is.
Ik had eens een groom die er bij het minste geringste afsprong, terwijl ik juist in draf wou om aan een bepaalde situatie te ontkomen. Heel fijn; moet je op je groom wachten, terwijl je eigenlijk weg wilt rijden van die plaats!!!!! Wij waren dus duidelijk geen team!!!! Wegwezen met die griet!
Nu 'heb' ik een jong meisje die bij me groomt en zonder dat ik erom vroeg roept: "wielrenners achter ons! " Kijk zo moet het wezen.
Veel plezier op je tochten en veel veilige kilometers!

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 17:02

Sandrina schreef:
Ik had eens een groom die er bij het minste geringste afsprong, terwijl ik juist in draf wou om aan een bepaalde situatie te ontkomen. Heel fijn; moet je op je groom wachten, terwijl je eigenlijk weg wilt rijden van die plaats!!!!! Wij waren dus duidelijk geen team!!!! Wegwezen met die griet!

nou nou, wegwezen met die griet? Een beetje ondankbaar jegens haar vind je niet.

Bij mijn jonge pony ben ik mijn grooms altijd eeuwig dankbaar dat ze tijd maken om met me mee te gaan. Ik moet ze regelmatig vragen om er stukken naast te lopen dus ik ben altijd erg blij dat er iemand mee wil. Ik communiceer gewoon heel de rit met mn grooms wat ze moeten doen, dan wordt je vanzelf een team.

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:10

Ik ga al een aantal jaar mee met een vriendin van mij. Wij hebben wel eens gehad dat de pony ergens niet langs wilde, op dat moment ga ik van de kar af en naast de pony lopen.
Gelukkig nog nooit meegemaakt dat het echt helemaal fout ging, maar als dat gebeurt moet ik de hondjes uit hun mandjes halen en van de kar af. Dus eigenlijk de hondjes in veiligheid brengen en de rest aan mijn vriendin overlaten.

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:27

Gelukkig nog nooit mee gemaakt dat het paard en vandoor ging. Wel een keer in de sloot beland omdat paardlief wilde omdraaien. Maar 1 ding weet ik wel, met 2 man aan de leidsels gaan hangen heeft echt geen nut. Als je een paard wilt stoppen op het bit moet je het om de benen binden!!! Leidsel aannemen en weer loslaten heeft mee effect. Tenminste zo is het mij geleerd. Als een paard niet terug wilt komen in tempo dan gebruik ik dit en dat werkt wel. Als het mogelijk is door de berm rijden dat is zwaarder dan asfalt o.i.d. Beter is natuurlijk om ver (heel heel heel ver) vooruit te kijken en bedacht te zijn op echt alles. Ik heb zelf nog nooit mijn groom van de kar afgestuurd, is nooit nodig geweest.

Dus wat je als groom moet doen? Vooral rustig blijven zodat je geen spanning overbrengt naar de menner en de kar in evenwicht zien te houden. Meer kun je volgens mij niet doen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:28

Meestal is het gewoon kijken wat de situatie toelaat. Dat is niet alleen bij op hol slaan, maar bijvoorbeeld ook bij benen die over de boom hangen of disselriemen die achter palen blijven hangen, van paarden in de sloot tot vast in de leuning van een brug..

Bij een paard op hol is remmen idd niet echt zinvol voor het afremmen, maar de wagen kan idd ook gaan slingeren of gaan stuiteren waardoor er alleen maar meer paniek is.
Ik heb m'n groom ook weleens gevraagd om even mee te helpen trekken want de pony's werden wat enthousiast is de galop.

Verder bij enge dingen gewoon even afstappen en meelopen bij het hoofd zodat je of kan ingrijpen als dat nodig is, of kan belonen als het goed gaat (want dat is immers ook belangrijk)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:37

Bij toeval was ik vorige week groom bij iemand en paard ging vanuit het niets in volle galop er vandoor. Ik stond goed in het midden en maakte geen rare bewegingen.