[AR] Menners met een exceempaard/pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa_

Menners met een exceempaard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 19:17

Zijn hier menners met een paard/pony die staart- en manenexceem heeft en regelmatig mennen met het dier? Hoe beschermen jullie het dier zodat het dragelijk is?

Ik heb namelijk een excemer. Vorig jaar ontdekt dat ze dit had. Ze heeft toen vooral op de wei gestaan (met een beschermende deken). Toen niet veel mee gewerkt. Een aantal weken terug is ze beleerd voor de kar. Ik zie een beetje tegen de zomer op om met haar te mennen. Vandaar dat ik mensen met ervaring zoek. Ze is van zichzelf al erg sensibel, door de jeuk van de beestjes is dat erger. Hoe kan ik haar het beste beschermen? Geeft bijvoorbeeld de men vliegendeken van Ideal genoeg bescherming?

Dennis

Re: Menners met een exceempaard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:10

Aan mij heb je niet veel. Mijn excemer is nog zonder deken te houden met het juiste management.
Rijden op t land in de schemer is geen succes, ook niet voor mij zelf dus dat doe ik niet (ik rij dan eerder of ga naar buiten waar minder mugjes zitten).

Na zweten afspoelen is voor haar wel heel belangrijk

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:17

Ik ben dan geen menner, maar mijn pony wordt wel onder het zadel onwijs kriegel van beestjes en jeuk. Zelfde idee. Wat ik doe is vliegenspul met DEET gebruiken. Dat is voor mij het enige dat dusdanig werkt dat ik geen onwijs geïrriteerde pony onder het zadel heb. Ik pas mij route er vaak ook wel wat op aan; vermijdt waar ik kan, langs het water rijden met riet.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:20

Mijn fries wordt al gek van 1 vlieg, zij is goed te mennen met een men vliegendeken van ideal

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:23

We hadden een fjord met erg zomereczeem die voor de wagen liep. In de zomer reden we gewoon ritten met een men-vliegendeken met hals. Ze is niet lastiger dan anders. Zolang ze lopen en de deken beweegt heeft ze geen tot weinig last van mugjes e.d.
daarna goed wassen en de eczeemdeken er weer op.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:27

Ik heb een pony met eczeem die ook voor de wagen loopt.
Eczeemdekens gebruik ik niet meer,ook niet op de weide.
Ik smeer zijn manen en staart dagelijks in met uiercrème en doe er wat insectenspray met deet op.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 08:17

In heb ook een eczeempaard. Daarmee rij in onder het zadel ook vele uren buiten met een vliegendeken op. Mijn paard is ook net beleerd en ik ga nog een vliegendeken kopen van ideal.
Waar ik wel op let is dat ik wel tussen 10.00 en 16.00 ga rijden/mennen afhankelijk van het weer, waait of regent het dan maakt dat niet zoveel uit.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 20:23

Thanks voor het delen mensen! Ik kan hier nuttige tips uithalen. :j

VickyS schreef:
Ik heb een pony met eczeem die ook voor de wagen loopt.
Eczeemdekens gebruik ik niet meer,ook niet op de weide.
Ik smeer zijn manen en staart dagelijks in met uiercrème en doe er wat insectenspray met deet op.

En gaat het goed zonder deken met alleen uiercreme en insectenspray? Vanwaar de keuze om te stoppen met de deken?

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:39

Het gaat echt super!Er is absoluut niet aan hem te zien dat hij eczeem heeft.
Je moet weten dat hij zonder behandeling of deken zichzelf letterlijk kapot schuurde,tot bloedens toe.
De staartriem vond hij voorheen heerlijk.Hij stond dan met zijn kont heen en weer te wiegen als hij zijn tuig op had.Zo jeukte het.
Ik heb besloten om te stoppen met een deken omdat ik merkte dat hij niet in zijn natuurlijke element was met de deken op.Hij voelde zich 'gevangen' en leefde zich ook niet meer uit op de weide.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:44

Ik heb een shetlander met eczeem en loopt voor de sulky. Eigenlijk is het heel goed onder controle te houden door de deken op te doen. Als er veel vliegjes zijn doe ik haar een oornetje op ze heeft namelijk een hekel aan vliegjes bij haar oren. Zit er aan te denken om een vliegendeken te kopen voor het mennen. Vliegenspray doet trouwens ook wonderen :D Heb zelf gemaakte vliegenspray met half om half dethol en kruidenazijn. Werkt echt goed!

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:49

Zelfgemaakte spray 1/3 water,1/3 azijn,1/3 dettol gebruik ik tussendoor ook.Maar dat is enkel om de vliegen en dazen weg te houden en heeft geen effect op zomereczeem.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 11:01

VickyS schreef:
Het gaat echt super!Er is absoluut niet aan hem te zien dat hij eczeem heeft.
Je moet weten dat hij zonder behandeling of deken zichzelf letterlijk kapot schuurde,tot bloedens toe.
De staartriem vond hij voorheen heerlijk.Hij stond dan met zijn kont heen en weer te wiegen als hij zijn tuig op had.Zo jeukte het.
Ik heb besloten om te stoppen met een deken omdat ik merkte dat hij niet in zijn natuurlijke element was met de deken op.Hij voelde zich 'gevangen' en leefde zich ook niet meer uit op de weide.

Wat fijn dat dat zo goed werkt! Ik kan mij voorstellen dat een exceemdeken vrijheid beperkt. Het is een strak ding en warm in de zomer natuurlijk. (Ik zat laatst ook te denken: krijgen deze paarden geen vitamine D tekort? Aangezien hij uv-werend is?) Toch durf ik het (nog) niet aan om jouw manier te proberen. Ik heb wel zolang mogelijk proberen uittestellen om de exceemdeken op te doen. Ze draagt hem pas weer sinds gisteren. (En ze lijkt het wel prima te vinden).
Maargoed... fijn dat het met dat spul werkt. :j

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 11:02

Bedankt voor de recepten voor de vliegenprays, klinkt goed!

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 19:42

Ik rij/ men weinig in de ergste muggenuren, meer gewoon overdag. En als ik dan wel rij/ men, doe ik een goede insectenspray op de manen en staart.
Na het rijden het zweet eraf spoelen, dat scheelt ook heb ik het idee. Schoon paard lijkt minder muggen en vliegen aan te trekken.
Verder heeft ze in de wei een eczeemdeken om. Eentje die niet strak zit, schuift of beperkt (wel een dure, maar zit haar heerlijk, en gaat al z'n 3e seizoen in).

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 22:53

ik men ook met een eczeempony,men voornamelijk in de zomer tussen 10 en 1 uur,spray haar goed in en moet haar wel een neusnetje geven(als er maar iets op haar neus vliegt gooit ze haar hoofd in de lucht) 1 avond in de week heb ik les,gaat er oornetje overheen en extra sprayen wat 1,5 uur moet helpen.naar les ga ik dan lopend want in de trailer breekt ze de boel af....gaat ze als een gek schuren tegen de achterstang -:(- zo hard dat de staartbeschermer tussen haar voorbenen ligt (als iemand een tip heeft :)* ?)

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:58

Wij mennen ook met een eczeempony.
Wij mennen 1x in de 2 weken een langere rit van +/- 30 km met een menclub. De dag ervoor worden haar manen en staart gewassen (zodat ze wit worden, haflinger) met Tea Tree Shampoo (deze shampoo vanwege haar eczeem), de dag van de rit wordt 's morgensvroeg de eczeemdeken afgedaan en wordt ze ingesmeerd/ingespoten met vliegenspray. Na de rit, als ze flink gezweet heeft, wordt met een emmer met lauw water en een spons het zweet erafgeveegd en dan gaat de eczeemdeken weer op.
Als we doordeweeks kortere ritjes gaan mennen, gaat eventueel de vliegenmendeken op (Bij langere ritten bijna altijd wel). Ook krijgt ze 's zomers een paar keer bij week een hoopje brandnetels, zuivert het bloed..
Ik hoop dat je hier iets aan hebt..