[AR] Te weinig in handen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Te weinig in handen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 20:12

Vandaag was dag 1 van de wedstrijd in Heukelom. Omdat dit de eerste grote wedstrijd is voor ons paard sinds hij omgeschoold is naar marathonpaard zijn we in de hobbyklasse gestart. Normaal starten we klasse 1. Deze try out heeft een boel dingen opgeleverd waar weer aan gewerkt kan worden.
Het paard is een uiterst gevoelig emotioneel ding, die als hij eenmaal tussen de dissels staat totaal betrouwbaar loopt.
Een van de problemen die meekomt met het gevoelig zijn is dat hij extreem reageert op het bit. Het komt er op neer dat we te weinig in handen hebben om goed en precies te kunnen sturen. Als we aanpakken dan dan komt hij onmiddellijk tegen te hand.
Ik vraag me af of er een menbit bestaat wat zachter inwerkt. We hebben nu een gewone liverpool, heb me nooit eerder in menbitten hoeven te verdiepen vandaar..
Wat adviseren jullie mbt het te weinig in handen hebben.

assie

Re: Te weinig in handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:57

Om een alternatief te geven: Carola hier op bokt rijdt met een simpel ongebroken appelbitje voor de wagen.
Ook omdat Kanway superzacht in de mond is. Met een liverpool zou hij wrs veel te heftig reageren. Je kunt dus zo zacht als een appelbitje gaan :)

Waar heb je de leidsels van de liverpool? In de bril? Dat is ook al een stuk zachter dan in de sleuven bijvoorbeeld.
En... wat geeft je instructeur voor advies? Die kent je paard waarschijnlijk ook goed en kan passend advies geven.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:00

Mijn ruin was ook niet te rijden met een liverpool, die doet het super op een utrechtse stang.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:01

De shet bij ons loopt met een leerbitje (van Emiel Voest) voor de sulky, ook alternatief. Ze is met dit bitje beleerd.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:09

Eerst controle haken op het gebit, daar willen ze heftig reageren op druk.
Helpt zeemleer om het bit?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 21:12

De leidsel loopt niet door de bril, maar door de eerste sleuf. Zo dicht mogelijk bij het bit. Mag de leidsel door de bril op wedstrijd??
Zeemler is makkelijk uit te proberen, het heeft als nadeel dat het bit dan weer dikker wordt..(Een beetje maar dat weet ik, maar paard denkt dat er minstens tien kilo omheen zit, de aansteller ;) )
Laatst bijgewerkt door mrie op 11-04-15 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:12

Ja dat mag.
gelpad onder het kettinkje kan ook verbetering geven. Maar tandarts is het e3rste wat je moet checken
Laatst bijgewerkt door janouk op 11-04-15 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:13

Toen ik mijn paard nog niet zo lang had, was hij ook enorm spooky op de Liverpool. Maar denken aan oppakken van de leidsels, en hij pakte vast of ging met zijn hoofd omhoog.

Hoewel ik het in het kader van veiligheid en wat te zeggen hebben niet het meest ideale vind, heb ik hem -aangespannen- een behoorlijke poos op een gewone enkelgebroken bustrens gereden. Dat ging vele malen beter.

Ondertussen heb ik hem langer, en is hij niet meer zo gestresst op het bit. En hoewel hij supereerlijk is, kan het wel een heetkop zijn. (en sensibel is ie ook nog)
Tegenwoordig rijd ik hem weer met Liverpool, en dan in het bovenste leidselgat. (in de bril werkt weer heel beroerd bij hem, gek genoeg...)

Ik heb een poos gedacht dat hij de kinketting vervelend/eng vond. Daar heb ik een zacht leertje omheen zitten nu. (zo een die bij stang en trens onder het zadel wel gebruikt wordt)

Hij is in zijn geheel minder angstig in zijn mond geworden (en dan bedoel ik dus niet dat hij nu hard in zijn mond is, hij is op de pinken te rijden...)
Toen ik hem kocht 6 jaar geleden, was hij manegepaard.
Misschien heeft hij zoveel gepluk in zijn mond gehad, dat hij niet durfde vertrouwen op de leidsels/het bit. Ik weet het niet precies.

Maar hij heeft dus een poos op een gewoon "rij-bitje" gelopen, en na ongeveer 2 jaar aangespannen heb ik de Liverpool weer eens geprobeerd, en dat ging toen dus wel prima...

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:15

Al eens een ander mondstuk geprobeerd?
Sommige paarden lopen beter op een licht naar voren gebogen mondstuk of op een lichte tongpoort/boog

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 21:17

Goeie tips allemaal..

Nee, Maaike. We hebben geen voorraadje om uit te proberen. Maar het is zeker een optie om aan te denken.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:21

Ik men ook altijd met een simpel trensje.
Waarom zou ik er iets zwaarders in hangen als dat niet nodig is?

welsh4span

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:36

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:38

idd gewoon omhoog zetten naar de bril.
Dan durven ze er vaak ook meer tegen aan te rijden.
Anders idd zoals gezegd nog bescherm hoesje oid over kinketting.

Of gewoon eens een simpel bitje in doen als het op de bril goed gaat.

Bij demenner.nl Mag je ook bitten uitproberen, mailtje sturen waard misschien?

Ik verstel vaak hier nog tussen hindernissen met het bit, afhankelijk hoe sterk ze zijn of soms juist teveel terug komen.
Dus dan is Liverpool weer fijn met vele opties.

Zou het dus eerst eens heel simpel op de bril zetten, of op de brug. Zien of dat al beter gaat.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:12

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:20

Het kan ook helpen, wanneer een paard moeite heeft het bit aan te nemen, om met een sperriem een 'bruggetje' te maken.
Dus over de neus, door de bril, terug over de neus en via de bril aan de andere kant weer vast op de neus.

Dan verdeel je de druk of het gewicht van het bit over de neus. Doordat je de sperriem met een gespje kan verstellen, kun je geleidelijk wat minder op de neus geven en meer in de mond.

Heb je misschien een filmpje van het probleem?
Wellicht kunnen bokkers daar meer op inspringen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 21:03

Marathon gedaan vandaag even geen puf meer om filmpje te uploaden.
Ik zag wel een zelf gemaakt bit, net een plat geslagen brede stang met een tongboog aan een beweegbare bril model Liverpool. Door iemand laten maken omdat zijn paard ook het probleem had dattie gevoelig was op de lagen en omdat hij zijn tong er geregeld overheen gooide. Prachtig ding.
Wat betreft de marathon, wij zijn voortijdig gestopt... paard had genoeg geleerd. Hij moet het ook kunnen verwerken...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:20

Bedoel je zoiets?
http://www.letty.nl/uploads/lightbox/38 ... e88676d612
plat met tongboog, beweegbare scharen.
Is een bit speciaal ook voor gevoelige paarden, maar moet er wel de ruimte zijn, kan dus goed of fout uitpakken.
Wie weet kan je zo'n bit uitproberen, letty een belletje of mailtje doen.

Goed dat je aan je paard gedacht hebt vandaag, lekker rustig aan, komt het vanzelf!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:46

Ik ken ook iemand die daar mee rijdt, vind hem er zelf prettig uitzien. Vraag me wel af of het mee-draai mechanisme (zodat het mondstuk ook plat blijft liggen) niet makkelijk verstopt kan raken wanneer het paard bijvoorbeeld nog etensresten in zijn mond heeft zitten. Wanneer het mondstuk onverhoopt niet meedraait, is het net een mes lijkt mij....

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 19:33

Ja, zo zag ie er uit... Gaaf ding. Ik zal idd eens contact opnemen met Letty kijken of er de mogelijkheid is om uit te proberen. Dank je wel!

Dat idee van een mes als hij mee draait dat viel me mee bij het exemplaar wat ik op de wedstrijd zag. Mooi afgerond. Ik geloof ook niet zo in het vast gaan zitten van het draaimechanisme daarvoor zijn wat etensresten echt niet genoeg.

Younique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 21:21

Ik zou zelf gaan voor een appelbitje of iets :)