[AR] Dilemma ouwe menkar verkopen, betere nieuwe kopen??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SeaSide

Dilemma ouwe menkar verkopen, betere nieuwe kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 10:53

Ik zit met een dilemma, en kom er niet uit wat is jullie oordeel?

Ik heb een ouwe menkar van mijn opa en heb de kans om voor een leuke prijs een tweedehands menkar te kopen die eigenlijk net eventjes een stukkie beter is dan mijn huidige menkar.

De ouwe menkar heeft zachte kussentjes en is van hardhout er kunnen 6 personen mee. De rem is vorig jaar gemaakt en de banden zijn ook vervangen. Mijn opa heeft het karretje ongeveer 15 jaar terug nieuw laten maken bij vroegop, en onze Fjord beleerd voor de trouwerij van mijn ouders. Er hebben een hoop mensen in het karretje mee gereden door de jaren heen en het karretje betekend best veel voor mij, alleen zitten er een paar nadelen aan. Mijn tinker past niet voor het lamoen, en ik kan niet veel kinderen mee nemen als ik ga mennen. Ook rij ik meerdere malen per jaar mee in optochten en dan versieren we de kar, tijdens het versieren beschadigen we heel vaak delen van de kar zoals de zittingen. Ook is de kar best zwaar voor onze Fjord.

De kar die ik wil kopen is voor een super leuk prijsje, en is ook een stuk groter hij heeft 2 rijen banken waar 6 personen kunnen zitten. En achter de bankjes is een bak met leuningen waar kinderen kunnen zitten. Er zitten geen leren delen aan deze kar alleen hout en ijzer, ik hoef me dus niet druk te maken om iets te beschadigen. Ook is het lamoen een tuk breder wat voor mijn Fjord een stuk fijner is en waardoor mijn Tinker er ook voor past. Ik krijg vandaag de afmetingen te horen waarna ik kan kijken of hij inderdaad in onze schuur past. Of de kar lichter is betwijfel ik, hij is namelijk wel wat langer.

Ik zit nu dus met het dilemma dat ik eigenlijk het wagentje niet wil verkopen van mijn opa... Ik zou hem nog liever voor de zier in de tuin zetten dan weg doen (wat ik niet kan doen aangezien hij nog goed rijd en net gemaakt is). Wat zouden jullie doen in deze situatie verkopen, houden of zijn er nog andere opties??

Ik zal eventjes een foto zoeken van het wagentje, en zet die vandaag in het topic.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 10:55

ouwe menwagen: Afbeelding

voorbeeldje van een versierde kar: Afbeelding

Isapaardje

Re: Dilemma ouwe menkar verkopen, betere nieuwe kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:03

Ik vind deze al vrij groot achter de fjord, dus vraag me af of je wel een nog grotere wagen moet nemen.
En dan ook volledig hout? Vaak zijn die zwaarder, ook in het trekken.
Ik zou daar nog even goed naar kijken als ik jou was.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 11:11

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:15

Ik zou eerlijk gezegd geen enkel van beide nemen, beide karren lijken heel erg zwaar en moeilijk te trekken door de wielen.

Als ik jou was zou ik gewoon bij een koetsenverdeler gaan kijken of er daar iets bij zit en eventueel doorsparen. :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:24

Zelf ook geen favo van zulke koetsen,maar het is net waar je tevreden mee bent.de nieuwe koets kun je misschien enkel kopen voor als jullie met een hoop kids gaan en de wagen versieren en de andere voor als je gewone ritjes maakt.wel zou ik er andere assen met dunnere wielen op zetten.en een lamoen kun je aanpassen of gewoon er een bredere voor kopen.de koets die je wilt kopen zo iets heeft een kennis ook maar die hebben er een trekpaard voor lopen

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 11:34

@ isapaardje, dit is niet echt een hele goede foto van het karretje zal even een betere eronder zetten. Ik zal ook even vragen van wat voor materiaal hij is gemaakt.

@laulauu Pony loopt al zo ongeveer 14 jaar voor deze kar denk ik, kar is toen der tijd aangemeten voor haar door vroegop en er hebben een hele boel ervaren menners mee gereden. Als hij te zwaar of te groot is geweest dan hadden ze dat denk ik wel tegen mij gezegd....

@keona bedankt voor je reactie ik men 2 a 3 keer per maand gemiddeld en dan eigenlijk alleen met de kinderen of in een optocht ;). Daarom zijn 2 karretjes eigenlijk echt overbodig, tenzij ik mijn tinker betuig dan kan ik met 2 karren rijden (mijn vriend kan ook mennen). Maar ik heb nog nooit een paard betuigd en wil dat graag met begeleiding doen, maar mijn tink past niet voor het huidige karretje dus betuigen staat op een laag pit. Dat ik er een ander lamoen eraan kan hangen weet ik, daar was ik ook eigenlijk naar op zoek toen ik dit wagentje tegen kwam :+ .

beter fototje van martje en haar wagentje Afbeelding

meertje4444

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:41

ik vind de grote wel meevallen hoor. ik zie wel ergere wagens achter paarden die inderdaad te groot zijn maar deze niet hoor

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:49

Ik zou deze houden, leuk ding en je pony is er aan gewend en het heeft ook nog eens emotionele waarde voor je!
Vind die grotere eigenlijk ook niet zo mooi :o en ben bang dat hij ook wel erg zwaar wordt, zeker met nog eens zoveel mensen aan boord...

Dan liever kijken voor een extra lamoen :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:53

LauLauu schreef:
Ik zou eerlijk gezegd geen enkel van beide nemen, beide karren lijken heel erg zwaar en moeilijk te trekken door de wielen.

Als ik jou was zou ik gewoon bij een koetsenverdeler gaan kijken of er daar iets bij zit en eventueel doorsparen. :)

Ik ben het hier mee eens, autobanden trekken gewoon heel zwaar en zijn eigenlijk ongeschikt voor menwagens. Ik zou even door sparen en voor een fatsoenlijke wagen gaan :)

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:56

Kar die je nu hebt vind ik mooier! Maar zou zelf geen van beide nemen, lijken alle 2 erg zwaar. Kan je geen extra lamoen kopen?

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:06

Ik zou die je op het oog hebt, echt niet kopen. Die dingen zijn echt loeizwaar. Autobanden zijn gewoon zo zwaar te trekken en daarbij komt nog het gewicht van de kar. Onze marathon/recreatiekar weegt al 300 kilo... Dus laat staan zo'n houten ding.

Voorheen hebben wij ook zo'n soort kar gehad die jij nu hebt, maar dan wel met marathonwielen. Ik zou deze gewoon houden, het heeft een emotionele waarde. Het zou zonde zijn als je dan spijt krijgt.
Spaar even lekker door voor een goede stevige en lichte menkar.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 12:07

Ik ga het er vandaag of morgen maar eventjes met mijn men leraar over hebben.... Vind vreemd dat hier veel mensen het niet eens zijn met de banden, terwijl een groot deel van de markt er vol mee staat en de mensen die bij mij in de buurt mennen ook alleen maar met auto banden zowel de suky's als de menwagens.

Ik wacht eventjes de reactie af van de eigenaar van het karretje met afmetingen, en het materiaal waarvan het karretje is gemaakt.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:11

Als ik moest kiezen zou ik de oude wagen houden.persoonlijk die is en beter en waarschijnlijk minder zwaar en heeft emotionele waarde.maar ik heb ook niks met de auto banden,hier bij ons ment er ook niemand met zo,n banden alleen die platte bioeren kar achter het trekpaard heeft zo,n wielen.maar hun goede wagen heeft dat zeker niet.het is iets van vroeger het is lomp en trekt veel zwaarder

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:12

Is niet omdat er vele zijn op sulky/menwagens dat deze banden ook geschikt zijn, die banden rollen moeilijk waardoor het zwaarder te trekken is dan het totaal gewicht eigenlijk is.
Vaker worden zulke banden op oude of zelfgemaakte dingen geplaatst omdat dit goedkoper is.

Als je je pony een plezier doet en zeker met zo'n gewicht dat die moet trekken, zoek je een lichtere wagen met marathonwielen..dus even doorsparen dan ipv zo goedkoop mogelijk te gaan en je pony het zwaar gaat trekken.

Fifo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:20

Ik zou door sparen of de wagen die je nu hebt houden eh een ander lamoen kopen voor je tinker. Voor €50,- kun je niet veel goeds kopen en zeker als je kinderen mee gaat nemen, zou ik wat meer geld uitgeven aan een andere kar. :)

Autobanden trekken inderdaad heel zwaar. Vaak hebben de oudere goedkopere wagens autobanden, maar tegenwoordig hebben bijna alle wagens andere wielen. :)

Weet natuurlijk niet je budget, maar ik zou door sparen voor zoiets:

http://link.marktplaats.nl/m914255765
http://link.marktplaats.nl/m914052527
http://link.marktplaats.nl/m910718928
http://link.marktplaats.nl/m896892430

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:27

Autobanden trekken inderdaad erg zwaar.
Ik had hier 3 karren staan, een boerenkar met ook die wielen en daar heeft mijn shet 14 jaar voor gelopen bij de oude eigenaar. Ik vond hem te waar en heb een andere gekocht, fijn karretje.
Maar mijn overleden schoonvader deed ook mennen en die had hier een sjieke kar staan en de familie vonden het fijn als ik daar mee mende.
Gewone fietsbanden eronder, rijd echt lekker en niet zwaar voor de pony.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:32

Oude houden en doorsparen, vind de wagen van de advertentie niet heel fantastisch.
Die oogt nog een stuk zwaarder als de huidige wagen.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 12:37

@ fifo daar zitten inderdaad hele leuke wagen's tussen maar mijn budget die ik nu heb is maar 100 (daarom ben ik ook niet opzoek, kwam dit wagentje gewoon tegen en was binnen mijn budget). Ik kan op dit moment niet meer geld uitgeven omdat de paarden in februari geeint waren, en in maart moest de dieren arts komen voor een koliek zaak + kreupelheids-onderzoek. En uit dat onderzoek bleek dat mijn Fjord op ijzer's met zolen moest. Mijn noodgevallen + spaarpotjes zijn beetje leeg geraakt daardoor, heb nu een nieuw noodpodje en in mijn spaarpodje zit nog maar 100 ;)

Ik ga het even met mijn vader + mendocent overleggen wat ik nu ga doen. Mijn vader heeft namelijk oude olievaten van mijn overleden opa vorig jaar bij de auto garage gebracht die mocht de grage houder hebben in ruil daarvoor heeft hij het wagentje gemaakt... Ik kan niet tegen hem zeggen dat ik de ouwe wagen weg wil doen voor 1 met nieuwe banden...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:37

fietsbanden zou ik ook écht niet doen hoor, die kunnen zo doorzakken. Er zijn niet voor niet speciale banden voor menwagens, die moeten gebruikt worden, geen kruiwagen banden, geen autobanden en ook geen fietsbanden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:40

teiger150 schreef:
Vind vreemd dat hier veel mensen het niet eens zijn met de banden, terwijl een groot deel van de markt er vol mee staat

Juist daarom ... iedereen wil van die dingen af :D
Maar de wagen uit de advertentie zou ik nooit willen, dan liever je huidige wagen.
En ook op de nieuwe foto, vind ik deze nog steeds aan de grote kant voor de pony, dus ik zelf zou geen grotere kopen en al helemaal niet met autobanden.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:51

Niets veranderen
Die nieuwe is minder dan je huidige karretje hoor !

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 12:52

Nog een klein vraagje waar ik mee zit, mijn wagentje die veel voor mij betekend word hier best wel naar beneden gehaald. Het wagentje waar mijn opa altijd trots op is geweest....

Nu wil ik als ik op me zelf woon erg graag een huifkar, en zie ik (ook op bokt) voornamelijk huifkarren op auto banden. En voor z'n huifkar staat dan vaak 1 Fjordje of Haflingertje... hier word dan niks van gezegd, en die karren lijken mij 3 tot 4 keer zo zwaar.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:55

Op wat rij je ? en welke bandenspanning heb je ?
die karretjes van je opa zijn leuke recreatie rijtuigen, maar in modder of zand is het zwaar voor een fjord.
Die huifkarren gaan over rechte asfaltwegen, dan kan een paard veel meer trekken.
Ps heb je een stevige of nieuwerwetse fjord ? dat scheelt ook al enorm in trekkracht.
Loop je met gareel of borsttuig ?

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 13:00

Ik rij alleen op de weg, we hebben 2 keer op het strand gereden maar dat vond ik te zwaar. Het tuig dat ik gebruik is gewoon een borstuig, en mijn Fjordje is een ouderwets type Fjord.

Afbeelding