[AR] Enkelspan koets 330 kg???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CedricVT

Enkelspan koets 330 kg???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 22:08

Ik heb een koets van 330 kg op het oog. Kan mijn merrie deze koets trekken met volk op in enkelspan?

Welshponyfan

Re: Enkelspan koets 330 kg???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:19

Ik heb geen verstand van mennen, maar het lijkt me nogal logisch dat het ook aan het ras/categorie ligt... er zit bijvoorbeeld nogal veel verschil tussen een A welshje en een Belgisch trekpaard.. ;)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:21

Ik heb er ook weinig verstand van, maar ik weet wel dat we met deze informatie vrijwel niks kunnen ;)
Wat voor ras is merrie? Heeft het de merrie al ervaring met mennen? hoe groot is de merrie?
Laatst bijgewerkt door Weggebokt op 17-03-15 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

CedricVT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 22:22

inderdaad ik ben er mijn paard vergeten bij vermelden het is een mérens Ze heeft bij de vorige eigenaar voor de koets gelopen, ik heb haar 3 jaar geleden gekocht en sindsdien niet meer voor de koets gestaan

Afbeelding
dit is trouwens een foto van de koets

Afbeelding

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 01:31

Wat is haar stokmaat?

Wagen lijkt ook erg zwaar en robuust....... ben je ook van plan om met enkelspan pony zoveel mensen mee te nemen?

Persoonlijk vind ik dit gewicht teveel voor een enkelspan grote pony. ook al is de rolweerstand misschien best laag (dus makkelijk te rollen/trekken) dan nog vind ik het persoonlijk zelf te zwaar, al helemaal als je veel mensen mee gaat nemen (waar deze wagen dus echt is op gebouwd.

Hij lijkt ook gebouwd te zijn op een 2span, waar je dan een enkelspan lamoen bij kan krijgen........

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 02:48

Hij zou aan de zware kant kunnen zijn, maar ik denk dat je dergelijke dingen pas echt merkt als je er eens een testrit mee maakt :o? . Rolweerstand is namelijk net zo belangrijk als gewicht en daar is niet echt een duidelijke meet methode voor (bovendien zouden wagenverkopers daar dan toch net zo vaak over liegen als over gewicht :P ), bovendien is het trekvermogen van een paard wel een beetje algemeen beschreven wat stelregels over gewicht, maar daarin word rolweerstand niet meegenomen en er zit imo ook nog heel veel verschil per paard. Ik ken verschillende paarden van hetzelfde type die allemaal toch een vrij verschillend trek vermogen hebben (bouw, werklust en correct hebben leren trekken zijn bijv ook allemaal erg van invloed) dat merk je pas als je zo'n paard voor de wagen hebt.

CedricVT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 08:36

mijn merrie heeft een schofthoogte van 1.46 m.
Volgende maand verwacht ze een veulentje ( ik ga dus pas binnen enkele maanden beginnen rijden ). Zolang ze nog alleen moet trekken ga ik geen zware terreinen doen met veel mensen op. Vanaf dat ze dan samen in dubbelspan kunnen lopen, ga ik dat natuurlijk wel doen.

twisietos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:46

Wij hadden voor ons 2 span kwpners van 172cm een kar van 360 kilo deze trokken hun ook enkelspan maar onze PRE'S van 158 cm hadden daar heel veel moeite mee al helemaal als we op zachtere bodem kwamen hebben nu een kar van 220 kilo

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:44

[AR] Mening koets is een topic dat je onlangs hebt geopend. Deze vraag kun je ook in dat topic vragen dus ik zet hier een slotje.