[AR] Vraag over Amerikaanse (?) gewoonte

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caaatje

Vraag over Amerikaanse (?) gewoonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 14:55

Ik ben niet zo gekend met het Amerikaanse show mennen met miniatuur paardjes maar toen ik een paar filmpjes bekeek viel het me enorm op dat die borsttuigjes er precies maar gewoon omhangen? Er staat absoluut geen spanning op de strengen. Dit blijft terugkomen met verschillende combinaties en filmpjes. Is dit dan een Amerikaanse gewoonte die ik niet ken of heeft dit ook echt een reden? Ik heb altijd geleerd dat het heel slecht is als een paard niet met zijn borst maar op met zijn rug trekt? Of heb ik nou net de rotte appels bekeken?
https://m.youtube.com/watch?v=PjP9PhONurI
https://m.youtube.com/watch?v=OzIYx1yowds

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:04

Wat ik zo kan zien zijn ze gewoon prut ingespannen en laten ze het paard de boel op de schoft wegtrekken en niet op de boeg.

Je spant een klein paard niet anders in dan een grote...

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:02

Ze kregen zeker te veel commentaar; de reacties zijn uitgeschakeld bij de video's!

Het ziet er inderdaad niet uit; alle vracht, kar en mensgewicht ligt nu op dat tere rugje.
Ja rotte appels!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:05

Caaatje

Re: Vraag over Amerikaanse (?) gewoonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 23:10

Waarom doe je dat zo als ik vragen mag? Dan heeft het borsttuig toch geen nut meer? Geen kritiek hoor, ik wil gewoon graag bijleren.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 23:13

Jeetje en dat stuk tuig wat aan het hoofd boven aan vast zit ook... Ziet er echt niet fijn uit allemaal.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 23:14

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 23:20

Huh... reactie in verkeerde topic :')

-knip-

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 23:27

Thesserd schreef:
Jeetje en dat stuk tuig wat aan het hoofd boven aan vast zit ook... Ziet er echt niet fijn uit allemaal.

Dat is een opzetteugel (ik ken het uit Black Beauty), en sidecheckers maar dat weet ik niet dat is en er hangt ook een martingaal aan. Ik vond het ook een enorm verschil met wat ik hier op Bokt tegenkom.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 00:05

Opzetteugel/check staat meerdere keren op Bokt uitgelegd overigens :)

Dravers worden nooit met borsttuig of broek ingespannen, het gewicht en de bouw van een sulky is niet te vergelijken met gewoon mennen.

Ik vind deze pony's sowieso gewoon te klein, het gewicht zou ook op de rug komen met een trekborst, omdat de kar verkeerd ligt imo.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:10

De pony's uit de filmpjes zijn geen dravers, maar heel kleine pony's. Met veel gewicht op de rug en zonder broek en strengen waar gewicht op kan kom liggen. Ik heb medelijden met beide pony's.
Dit is gewoon mennen, maar heel erg verkeerd!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:08

Meen je niet, was mij nog niet opgevallen dat het geen dravers waren :') . Ik geef zelf ook aan dat ik deze pony's te klein vind, ik vertel alleen dat het niet ongebruikelijk is in onze sport om ook op deze manier in te spannen.

Het is ook een beetje 'wat de boer niet kent' m.b.t. het trekken zonder borsttuig hoor, want als dat dus wél correct gebeurt hoeft er helemaal geen gewicht op de rug te komen.

Overigens vind ik het complete onzin om sowieso met deze pony's te mennen, je kan mij niet vertellen dat er geen druk op de rug komt als je hier strengen aan vast maakt. Het zwaartepunt van de kar is gewoon verkeerd, de druk op de rug blijft ook groot als je er wel strengen en een broek aan hangt.