[AR] Afstelling HCA

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Afstelling HCA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 21:37

Jongens,
vandaag de HCA een beetje afgesteld op mijn pony, maar zou graag van jullie fanatieke HCA rijders nog wat tips willen hebben wat ik misschien anders moet doen.

Staat ie er dichtbij genoeg nu, of ver genoeg? Moet ik de boompjes nog wat verbuigen om hem horizontaler te krijgen? moet ik de lichtogen lager hangen?

Ik heb hem op aanraden van HCA vrij strak in de strengen ( om te zeker te zijn dat de boompjes er niet uit komen) Of is dit te strak (al is dat wel lastig te beoordelen van een foto denk ik..)

Afbeelding

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:20

Ik denk dat ik hem iets verder van het rekje zou zetten, dan kun je wat beter over je pony heen kijken. Dan kom je ook wat minder achterover te zitten en is het evenwicht misschien wat beter. Denk dat hij niet heel slecht hangt zo, maar dit kun je het beste beoordelen door te testen.. Dat geld ook voor de strengen, ik heb in het begin de lichtogen met touwtjes aan de bomen vastgemaakt voor de zekerheid, zodat ik kon kijken of mijn bomen er niet uit schoten wanneer ik mijn strengen wat losser deed.

Sappos

Re: Afstelling HCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:39

Oh dit zou ik echt doodeng vinden! Een welsh voor zo'n sulky. Je hebt zo helemaal geen overzicht en kan niet anticiperen omdat je niets ziet...
Zou hem er iets verder vanaf zetten omdat hij anders zn achterbenen niet weg kan zetten in draf. Verder moet jij even voelen of ie in evenwicht hangt. Hij mag niet klapperen in de lichtogen maar ook niet zwaar hangen, als je je gewicht naar achter verplaatst moet het lamoen loskomen in de lichtogen. Zo weet je dat het gewicht op zijn rug minimaal is.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 22:45

Sappos schreef:
Oh dit zou ik echt doodeng vinden! Een welsh voor zo'n sulky. Je hebt zo helemaal geen overzicht en kan niet anticiperen omdat je niets ziet...
Zou hem er iets verder vanaf zetten omdat hij anders zn achterbenen niet weg kan zetten in draf. Verder moet jij even voelen of ie in evenwicht hangt. Hij mag niet klapperen in de lichtogen maar ook niet zwaar hangen, als je je gewicht naar achter verplaatst moet het lamoen loskomen in de lichtogen. Zo weet je dat het gewicht op zijn rug minimaal is.

Heb er met andere welsh al bosrit mee gemaakt. Heb verhoogde zitting (en ik ben vrij lang) dus kijk makkelijk er overheen :) Geen problemen met 'geen zicht' dus. Andere pony is ook even groot

Dat is bij die andere:

https://www.youtube.com/watch?v=kZ-OmnlIGrE

Maar nog iets verder er vanaf dus. Als ie nou wel klappert dan moet ie? Stoel verder naar voren? Of hele sulky verder eraf?
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 10-03-15 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:47

Ik denk dat hij zijn hakken tegen de voetsteunen krijgt in de wending als je stevig door draaf. Dat is natuurlijk niet de bedoeling (en denk dat er weinig pony's zo braaf op reageren als de mijne laatst toen ik met een andere HCA reed) .

Verder is t vooral voelen en proberen. Soms lijkt het op t oog niet in evenwicht en als je rij wel, en anders om.

Ik vind mijn pony's van rond de 100 cm ook groot zat voor een HCAtje. Heb op mn marathon wagen veel fijner overzicht.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 22:55

Hmm Dennis dat is wel waard om even goed te bekijken inderdaad.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:24