[AR] stil staan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stroobosje

stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 10:18

ik ben op zoek naar een leuk paardje om recreatief mee te mennen en rijden. nu heb ik een hele leuke gezien, echt super verkeersmak, en heel braaf, alleen het punt is dat hij niet stil kan staan voor de wagen. hij gaat dan steeds van links naar rechts. ik zag ook dat toen er iemand op ging om te rijden, de eigenaar m vasthield en zodra hij het paard losliet ze weg mocht lopen. ook bij het inspannen zetten ze het paard met de neus tegen de muur om te voorkomen dat hij wegloopt. ik vind het paard wel heel leuk maar ik vind stilstaan toch eigenlijk wel een eerste vereiste, zou dit erg lastig zijn om het af te leren?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:21

is dat ook niet een stukje opvoeding?

Tuurlijk iets afleren is moeilijker dan aanleren in dit geval, maar niet onmogelijk.
Consequent zijn en terug zetten, dan zou het paard het toch wel moeten snappen. OOk een paard met zo'n drive.

Lijkt me hier al een begin, dat persoon loslaat en paard nog steeds niet mag gaan }:0 (al zou ik dat niet direct met kar erachter trainen 8-) )

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 11:58

ladypaard schreef:
is dat ook niet een stukje opvoeding?

Tuurlijk iets afleren is moeilijker dan aanleren in dit geval, maar niet onmogelijk.
Consequent zijn en terug zetten, dan zou het paard het toch wel moeten snappen. OOk een paard met zo'n drive.

Lijkt me hier al een begin, dat persoon loslaat en paard nog steeds niet mag gaan }:0 (al zou ik dat niet direct met kar erachter trainen 8-) )

Ja dat dacht ik ook al maar het is best een risico om zo n paard te kopen denk ik

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:03

Wel lastig om eruit te krijgen! Ons paard gaat ook direct lopen als mijn vriend de leidsels pakt. We hebben haar nu zover dat ze in elk geval blijft staan tot hij zit, maar daarna moet ze gewoon lopen dus ik ren er achteraan om mee te komen!

Met rijden idem dito, zo snel ik in het zadel zit moet ze gewoon weg. Van alles geprobeerd, maar ze blijft het doen. (ja, met brokjes kun je haar omkopen om iets langer te blijven staan)

Ook wij zijn consequent aan het oefenen geweest, maar als het in de aard van het beestje zit krijg je het er maar zo niet uit.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:09

Kwestie van opvoeding.
Als het paard super braaf is met rijden, verkeersmak en heel betrouwbaar, dan lijkt het me sterk dat je hem niet kan aanleren stil te staan.
Trainen, trainen en trainen: en dan vooral de mensen die met het paard omgaan.
Stilstaan is stilstaan! onvoorwaardelijk, er zijn geen uitzonderingen mogelijk/gewenst.

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 13:05

Daantjuh88 schreef:
Wel lastig om eruit te krijgen! Ons paard gaat ook direct lopen als mijn vriend de leidsels pakt. We hebben haar nu zover dat ze in elk geval blijft staan tot hij zit, maar daarna moet ze gewoon lopen dus ik ren er achteraan om mee te komen!

Met rijden idem dito, zo snel ik in het zadel zit moet ze gewoon weg. Van alles geprobeerd, maar ze blijft het doen. (ja, met brokjes kun je haar omkopen om iets langer te blijven staan)

Ook wij zijn consequent aan het oefenen geweest, maar als het in de aard van het beestje zit krijg je het er maar zo niet uit.

ja lastig, ik moet er niet aan denken dat ze alvast maar de weg oversteekt terwijl dat nog niet kan!
moet je nou zo n paard kopen? ik weet het niet!

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:09

Ik denk dat dit best aan te leren valt, je zult er waarschijnlijk wel de tijd voor moeten nemen en veel geduld hebben. Mijn pony had er ook erg veel moeite mee in het begin, mede doordat hij bij mij veel makkelijker wegkwam na aanschaf van een sulky ipv marathonwagen. Hij kwam soms omhoog en probeerde te gaan 'zitten', ik heb hier veel op geoefend en toen was het er eigenlijk vrij snel uit. Als je het verder een leuk paard vind zou ik je daar niet door laten weerhouden om hem te kopen.

djuulsie

Re: stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:19

Die van mij had ook moeite met stilstaan voor de wagen. We zijn gewoon met hem een paar uurtjes de weg op gegaan en elke 15 meter gestopt. Als hij ging draaien een paar passen naar voren en weer stilzetten. Sindsdien staat hij keurig stil, kan hem rustig een half uur neerzetten, hij verzet geen stap.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:25

Wat al gezegd is, het is af te leren/ her op te voeden. Consequent zijn en terug blijven zetten. Wel dit gewoon proberen zonder kar, anders krijg je ongelukken. Elke stap die hij zet, 2 stappen terug laten zetten. Dit is gewoon fout aangeleerd, dat als hij los is hij mag.

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 13:36

zouden jullie zo n paard kopen? ze is verder eigenlijk alles wat ik zoek qua maat en karakter, bij het mennen is ze echt super verkeersmak, lege frisdrankblikjes tussen haar benen door of brommers onder haar neus door, ze geeft nergens om!

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:37

Ik vind dit geen gebrek, dus voor mij zou het geen reden zijn om het niet te doen. Maar jij moet voor jezelf bepalen of je dit wil, want je zal er wel tijd in moeten steken.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:41

Als alles verder top is, en goedgekeurd is en nagekeken, en de klik is er, waarom niet?

Maar je moet kijken wil jij dit? Wil jij dit paard? Wil jij de tijd geven om dit af te leren? Wat zou je voelen als je zegt nee, ik kijk verder. Krijg je er dan spijt van?

En begrijp natuurlijk ook dat er eigenlijk nergens ter wereld een 100% perfect paard is wat je in je hoofd wilt. Elk paardje zal wel wat hebben denk ik.

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 13:42

ik denk dat je het verkeerd begrijpt, want ik vind dit zeker een gebrek, maar ik vraag me af of het zou lukken om het af te leren. omdat ie verder wel heel leuk is, maar veiligheid vind ik zeer belangrijk! ook omdat ik wel eens kinderen in de wagen heb! Maar het is een Freiberger merrie(wat ik erg graag wil)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:44

Ik vind dit geen gebrek, een puntje wat gemist is in opvoeding, ja dat zeker wel.

Gebrek is vind ik persoonlijk dat er iets is wat niet meer te "maken" of te "veranderen" is. Zoals een ziekte, afwijking in de botten, artrose en dergelijke... Maar is misschien ook voor ieder anders.

Het is zeker wel af te leren, maar nogmaals, wil jij de tijd erin steken? Wil je dit paardje verder laten lopen? Ben je klaar en wil je kijken naar een ander paardje? Ja dat moet je je zelf afvragen,dat kan niemand voor je antwoorden.

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 13:46

Mioux schreef:
Als alles verder top is, en goedgekeurd is en nagekeken, en de klik is er, waarom niet?

Maar je moet kijken wil jij dit? Wil jij dit paard? Wil jij de tijd geven om dit af te leren? Wat zou je voelen als je zegt nee, ik kijk verder. Krijg je er dan spijt van?

En begrijp natuurlijk ook dat er eigenlijk nergens ter wereld een 100% perfect paard is wat je in je hoofd wilt. Elk paardje zal wel wat hebben denk ik.

ik had al aangegeven dat ik verder zou zoeken, maar ze blijft in mijn hoofd zitten omdat ik ook erg onder de indruk was over hoe verkeersmak ze is. ook zie ik dat ze nog steeds niet verkocht is, misschien kan er dan nog wat van de prijs af en dat ik hulp zoek om het haar af te leren.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:47

Dan heb je al je antwoord :) Dan wil je dus eigenlijk alleen haar. Sommige paarden krijg je die klik mee, dan wil je die toch heel erg graag en ga je andere vergelijken.

Ik zou gewoon afspreken van ik wil dit paard en dan ook proeftijd, dan kan je zien hoever je komt eventueel met begeleiding om dit af te leren. En of je dan zeker ben of je wel of niet doorgaat met haar.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:47

stroobosje schreef:
ik denk dat je het verkeerd begrijpt, want ik vind dit zeker een gebrek, maar ik vraag me af of het zou lukken om het af te leren. omdat ie verder wel heel leuk is, maar veiligheid vind ik zeer belangrijk! ook omdat ik wel eens kinderen in de wagen heb! Maar het is een Freiberger merrie(wat ik erg graag wil)

Het is zeker af te leren. Consequent zijn, maar het gaat tijd kosten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:48

Als het verder helemaal is wat je zoek zou ik hem er niet om laten staan.
Normaal gesproken valt dit er prima uit te trainen.

Ik heb er zelf ook een die slecht stilstaat, vooral bij het inspannen en daarna weg stappen. Bij hem is het angst voor pijn die hij gehad heeft. Hij bouwt met inspannen heel veel spanning op, zolang hij vast gehouden word gaat het nog goed, maar zodra de gene voor hem weg stapt ontploft hij (niet eens wiebelen, maar echt 4 benen van de grond). Eerder kon ik de eerste 5 minuten niet opnieuw halthouden voordat ik weer zo'n ontploffing kreeg.
Een jaar later zijn we zo ver dat hij enkel wat wiebelt als mijn groom weg stapt, maar daarna normaal weg stapt. Als het waait, er veel drukte om hem heen is ofzo dan bouwt hij nog wel wat meer spanning op, maar niet meer zo extreem als eerder.
Ik heb hem laatst ook voor het eerst helemaal alleen (wel vast aan een muur) in gespannen, halster los, op stappen en daarna weg gestapt.
Eenmaal aan het werk kan hij wel goed stil staan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:49

Ik zou het paard er niet voor laten staan.

Als ze van stal verandert, van eigenaar, van koets/tuig, dan verandert er zoveel, mooi moment om het stil staan aan te leren.
Maar ik weet natuurlijk niet hoe ervaren jij bent als menner.
Anders breng je haar 2 of 3 weken naar een ervaren menner en laat je haar trainen voordat jij met haar aan de gang gaat.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:50

Dat wilde ik net toevoegen wat janouk zegt haha.

Anders inderdaad naar een ervaren menner brengen die haar kan trainen, als het verder je droompaard is, kleine kans dat je zo 1 dan weer tegenkomt ! Dan lijkt het me het dubbel en dwars waard

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:53

Ik vind het heel positief om te lezen dat je er echt goed over nadenkt, of het lukt je dit af te leren.
Het paard kan het nu nog niet maar heeft wel het vermogen in zich om dit te leren. Het is natuurlijk ook een ding om dat zelf voor elkaar te krijgen :)
Als je dit paard koopt, zie het dan als een projectje om dit voor elkaar te krijgen
en schakel desnoods hulp in :) Dan komt het denk ik helemaal goed!

En zoals ik hier ergens al las, is het een mogelijkheid om de pony op proeftijd te nemen?

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 15:05

ik weet niet of het op proef kan, ik denk niet dat de huidige eigenaar er erg happig op is. hij is zelf erg voorzichtig met het paard en durft er zelf niet mee op pad. hij heeft haar een poosje ergens heen gedaan voor een opfriscursus, en die man gaat dan mee

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:28

Als de verkoper er zelf niet mee durft te mennen en het paard heeft al een herscholing gehad, maar is nog niet opgeknapt, dan geeft dat te denken. Er kan iets gebeurd zijn voor de wagen en dat soort trauma's zijn heel lastig op te lossen als je zelf niet ervaren bent.

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 16:49

hmm ja daar zit ook weer wat in

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:39

Ik ga mee in wat janouk zegt. Een paard wat niet stil wilt staan is niet zo'n probleem, een paard wat een trauma heeft en daarom niet stil wilt staan word een ander verhaal. Zelf heb ik een paard wat niet altijd even braaf blijft stilstaan voor de kar (zeker niet als het weer even geleden is dat hij er voor heeft gestaan). Geen enkel probleem paar keer consequent zijn en het probleem is er niet meer. Ik kocht echter een tweede paard die dus blijkbaar een trauma had voor de kar. Dat loste ik niet op door consequent zijn. Ze stond helemaal te trillen en na 3 minuten droop ze van het zweet door de spanning (en dan zat de kar nog niet een vast). Ik heb haar toen ook verkocht als rijpaard en die mensen op het hard gedrukt nooit te proberen om haar voor de kar te zetten.

Als ik jou was zou ik dus je zoektocht voortzetten en het niet gaan proberen met dit paard.