[AR] GPS of Kilometerteller op je wagen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tolbergfan

GPS of Kilometerteller op je wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 20:48

Beste Bokkers,

Wij rijden inmiddels aardig wat kilometers, en willen dit steeds meer gaan uitbreiden. Om in het najaar een lange afstandsrit te gaan realiseren.
Een kilometerteller zou handig zijn, zo kunnen we precies bijhouden wat we rijden, hoelang we erover doen etc... Mijn budget is 50 euro.
Hoor graag ervaringen met mensen die hiermee rijden.
En voor welk merk ik het beste kan gaan, degelijk, moet tegen een stootje kunnen...

Sandrina

Re: GPS of Kilometerteller op je wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:51

Ik wil de voors en tegens ook graag horen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:55

Ik gebruik tegenwoordig endomondo op mijn smartfoon en dat bevalt me zelfs beter als mijn vroegere km teller. Zelfs hier in het drents friese wold altijd goed berijk

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 20:59

Ik heb geen internet op mijn mobiel, dus heb alleen interesse in een gps of km teller.

DeclanandMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:05

Ik had vroeger een forerunner 310xt (momenteel nieuw +-150 euro) hier kon je perfect afstanden, tijden, tempo's enzovoort volgen, ook voor langere tijd.
Momenteel heb ik een garmin dacota in gebruik. Voordeel hiervan is dat je ook een backup hebt als je de weg een beetje kwijt bent. Maar deze is eigelijk te veel toestel voor wat jij het wil gebruiken.
Moest je ergens een oudere versie van de forrerunner kunnen vinden, is dat zeker een aanrader!
Voordeel is dat ook de tempo's worden weer gegegeven, ipv enkel de gereden km's.

Ik heb zelf geen ervaring met vaste kmtellers op de wagen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:09

Ik heb een gps, geen idee uit mn hoofd welk type, maar endomondo doet t zo fijn dat die werkeloos is. Vond t wel een fijn ding, maar telefoon heb ik toch al mee.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:21

Ik ben ook opzoek naar een kilometerteller voor op mijn wagen. De gereden kilometers, tijd en gemiddelde snelheid vindt ik het belangrijkste. ik volg dit topic dus ook! Ben ook benieuwd hoe jullie de kilometerteller op de wagen hebben gemonteerd.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:37

Ik heb er eentje van Garmin. Ligt wel wat boven je budget met 100 euro, maar ben er heel blij mee!
Onthoud gemiddelde, maximale snelheid, afstand, tijd, aantal minuten dat je hebt stil gestaan... Ideaal ding ^^

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 21:49

Bedankt voor jullie reacties tot dusver! @pluttersput hier kan ik wat mee! Hoewel hij idd wat boven mijn budget ligt, maar als hij bevalt is het de aankoop wellicht toch wel waard ; )
Maar misschien zijn er nog merken die ook kwalitatief goed zijn en net wat goedkoper?

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:00

Welke van garmin heb je pluttersput?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:28

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:31

Ik heb er eentje op laten zetten toen ik mijn wagen kocht. Houd km/u, afstand, totaal gereden tijd, de klok en totaal gereden aantal km bij.
Kostte mij toen 60 euro volgens mij om hem erop te laten zetten.
Ik vind hem erg handig!

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 00:28

Ik gebruik de app "OsmAnd" (zie http://osmand.net/) op m'n smartphone, zowel voor het volgen van door iemand anders aangeleverde GPX-bestanden als voor het "opnemen" van een route + statistieken tijdens het rijden.

Mijn mobiel zit in een houder aan m'n wagen, op een plek waar ik 'm altijd goed kan zien (in de buurt van mijn voeten). Gaat echt heel erg goed!
(Ik moet er wel bij zeggen dat mijn smartphone waterdicht is. Hij kan dus wel tegen een regenbuitje.)

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:41

Ik vind 105 euro nog meevallen voor die gps die pluttersput heeft.

Is dat echt genoeg, of als je toch zoveel geld aan het uitgeven bent, doe dan een modelletje hoger?
Mijn batterij gaat zo snel op, daarom gebruik ik de endomondo dus eigenlijk niet.

Ik kijk op mij andere kar eigenlijk altijd naar de snelheid die we rijden en naar de afstand die we gereden hebben, maar ik moet zeggen als we naar het bos gaan dat ik dan de weg wel vaak kwijt ben...

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:04

Ik heb een fiets km teller op mijn kar zitten.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:06

Hier zit er ook een fietskilometerteller op mijn kar.
Die geeft tijd, hoe hard we gaan, totale afstand aan.
Vind het erg leuk om onderweg te kunnen kijken hoe hard we gaan.

Een gps systeem lijkt me ook erg handig, vooral omdat ik op vreemd terrein snel verdwaal.

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 17:13

Bedankt voor al jullie reacties. Heb inmiddels van Dennis hier op bokt een Garmin gps/km teller overgenomen. Hij is nog onderweg, dus heb hem nog niet uit kunnen proberen. Ben dus heel benieuwd, het lijkt me erg handig de gemiddelde snelheid en de gereden kilometers te kunnen meten.
Ik rij best veel, en wil de ritten gaan uitbreiden, gewoon handig ook met opbouwen van conditie, en bij te houden hoe je rijd en hoever. Ik zal jullie nog laten weten hoe het bevallen is, na de eerste rit!

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:27

Hopelijk niet erg dat ik hier een reactie zet.
Had ik het eerder over de kilometerteller op mijn weg ben ik nu aan het rondkijken naar een gps systeem voor erop.
Het enigste wat ik eigenlijk wil is dat je er vanaf je computer een route in kan zetten en dat hij aangeeft hoe te rijden. Soort van tomtom idee, maar dan zonder de stem :)
Kaartje met wegen erop en pijltje dat de route aangeeft en waar ik me bevind. Dat ik kan zien welke afslag ik moet nemen.
Dit omdat we dan met routes op vreemd terrein niet steeds een kaart hoeven vast te houden.
Bestaat dit en welke zou ik dan moeten nemen? Liefst niet duurder dan € 200,--

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 10:52

En zag je op FB al voorbij komen,maar hoe bevalt het?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:10

Endomondo gaat via GPS dus daar hoef je geen internet voor op je telefoon te hebben (werkt hetzelfde als tomtom, en daar zit ook geen internet op). Vergeet alleen niet je GPS aan te zetten want dan loopt de tijd wel maar krijg je geen afstand en snelheid :P

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 15:28

xSCWx schreef:
Endomondo gaat via GPS dus daar hoef je geen internet voor op je telefoon te hebben (werkt hetzelfde als tomtom, en daar zit ook geen internet op). Vergeet alleen niet je GPS aan te zetten want dan loopt de tijd wel maar krijg je geen afstand en snelheid :P

Wij hebben Endomondo gehad maar ging niet op mijn telefoon, alleen op die van mijn vriend.Ook viel regelmatig de verbinding weg...
Maar inmiddels een gps overgenomen van Dennis hier op bokt. En dat bevalt super!

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 15:30

timokyana schreef:
En zag je op FB al voorbij komen,maar hoe bevalt het?

Ja heel goed, kan precies bijhouden wat ze loopt, en de gemiddelde snelheid ligt rond die van de meeste shetten, rond 6 a 6,5.
Erg handig, nu ik langere afstanden ga rijden vind ik het ideaal. Anders is het toch maar gissen van hoever zouden gereden hebben...