Eentje in het kader van "toekomstgericht denken".
Momenteel hebben we 3 paarden: één gepensioneerde Arabier, één Belgisch Trekpaard van mijn vriend, en één wedstrijdpaard (dressuur) voor mezelf. Mijn vriend heeft een beetje de smaak van het mennen te pakken gekregen en wil "in de toekomst" (op lange termijn) een dubbelspan. Maar wat voor paarden dan?
We zijn héél blij met ons trekpaard, maar stoten hierbij regelmatig op het conditionele probleem. Door werk en vroeg donker in de winter, komen we vaak maar aan 1 of 2 keer rijden per week. Zo is het voor ons trekpaard uiteraard moeilijk om conditie op te bouwen. Momenteel zijn we in functie daarvan in blijde afwachting van een stapmolen, zodat ze toch al een keertje extra wat kan rondhuppelen onder begeleiding

Maar goed, als er een dubbelspan zou komen, leek het ons fijn dat ik met deze paarden ook gewoon onder het zadel dressuur kan rijden. Dat kan in de winter en in het donker wel gemakkelijk, omdat ik op een kleine 300 meter van de binnenpiste van mijn rijvereniging zit en daar altijd terecht kan. Dat zou twee vliegen in één klap betekenen: ik kan fijn dressuren, en de paarden zullen ongetwijfeld meer conditie hebben als ons paard nu.
Dan nu de hamvraag: wat voor paarden zullen we gaan zoeken? Warmbloeden? Arabo-Friezen? Iets waar wij helemaal niet aan denken? Daarom kom ik dus bij jullie te rade.
Voorwaarden:
- liefst niet te groot (1m60 - 1m65 lijkt me een mooi formaat), moet wel formaat paard zijn owv inschrijven bij rijvereniging (min. stokmaat 1m53 volgens clubreglement)
- rustig van karakter
- mennen + onder het zadel
- en nu komt het grote probleem: rassen als trekpaarden, Friezen, Fjorden, Haflingers, Tinkers, ... mogen niet worden ingeschreven bij de rijvereniging
Shoot!