[AR] wagen kopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yarrah

wagen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 10:33

Alles gaat nu heel snel. Ik ben me nu aan het orienteren voor een wagen.
Veel vragen natuurlijk.

Ik hou het eerst bij twee vragen:

Welke merk is het duurzaamst. Ik denk een tweedehandse te kopen, maar dan wel een merk die heel lang meegaat.
Ik zou graag een korte wagen willen kopen ivm 1.5 paards koetsentrailer. Maar wat is een standaardmaat voor een korte wagen?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:08

Wat zoek je, een (marathon)wedstrijdwagen?
Het klinkt simpel, maar als je op marktplaats (speurders / kapaza) kijkt naar de tweedehandswagens, zie je al gauw welke merken steeds weer terugkomen, ook in de oudere types. Je kunt er vanuit gaan dat dat duurzame wagens zijn, maar dan betaal je verhoudingsgewijs dus ook meer voor een tweedehands wagen. Ik denk dan onder andere aan Wijkmans, Van den Heuvel en Verdonschot, waarmee ik niet wil zeggen dat andere of jongere merken mindere kwaliteit leveren. Wijkmans maakt overigens geen nieuwe koetsen meer.

yarrah

Re: wagen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 12:19

Ik zoek een multifunctionele wagen.... :-)
Wedstrijden, lessen, tochtjes door het bos noem maar op.
Ik ben op marktplaats al aan het kijken, maar ik wordt er nog niet erg blij van, het zijn vaak merkloze wagens.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:39

ik zou op mijn gemak gewoon eens gaan orienteren wat je wilt. Ga diverse wagenleveranciers af. Zij kunnen je het beste helpen in je keuzes.
Ik heb een echte marathonwagen, maar rij recreatief. puur omdat ik de vering etc erg belangrijk vind.
Maar dat wil niet zeggen dat een andere kar niet kan voldoen aan mijn eisen.
Een merkloze kar kan net zo goed zijn. Afhankelijk van wat je wilt.

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:23

Een merk hoeft niet altijd gelijk de kwaliteit en levensduur te bepalen. Het ligt er ook een beetje aan hoe er met de kar is omgegaan en hoe je er dadelijk zelf mee omgaat.
Als je zoekt op marktplaats moet je gewoon een geluk hebben.
Ik heb zelf via marktplaats twee keer een hele goede kar gevonden.
1 daarvan heb ik nog steeds en dat karretje gaat ook niet zomaar meer weg. Ben ik veel te blij mee.
Dus met geduld en goed zoekwerk kom je er vanzelf 1 tegen die naar wens is.
Ik rij nu met een marathonwagen, met eigenlijk de zelfde rede als magicmist.
Daarbij zijn marathonwagens (in mijn beleving) vaak ook korter dan echte recreatiewagens.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:13

Ik heb al meer als 20 jaar wagens van hans van der mee.
deze zijn super geveerd, degelijk en houden hun waarde, ook na jaren. Wel goed onderhouden natuurlijk.
grote voordeel is dat de wagens van hem verzinkt zijn onder de lak dus nooit geen roest. Dat is het grote nadeel van andere (2e hands) wagens.
en zeer goede service.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 09:23

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:38

Vanaf de foto's ziet de kar er goed uit. Je zou een mail kunnen sturen of kunnen bellen om te vragen in welke staat de kar verkeerd en wat hun aan onderhoud hebben gedaan. Ik zie in ieder geval niet zo snel roest aan de remmen oid. Dus als ik het zo bekijk zou ik zeggen: zeker de moeite waard om naar meer info te vragen en te gaan kijken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:41

Belangrijk om je eisen op te schrijven.
hoe groot is je paard, gewicht wagen, hoeveel personen mee willen nemen, soort vering, remmen, etc etc
ga eens op een wedstrijd in de buurt kijken naar de verschillende wagens en spreek met de koetsiers over voors en tegens

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:47

Wij hebben onze kar laatst voor onderhoud naar Gerrit-Jan van Boven gebracht in Diepenheim. Hij heeft werkelijk alle soorten en maten karren staan. Ik weet niet waar je woont, maar daar heb je wel keus uit karren / tuigen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 10:18

Ik woon zelf in Groningen (stad). Mijn paard Groninger is 1.61 hoog.
Ik heb geen haast, maar probeer wat te leren over wat er bij komt kijken om een wagen te kopen.
14 maart zijn de noordelijke menkampioenschappen in Tolbert waar ik zeker even wil kijken.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:23

ga voor jezelf alvast na welke opties je op je kar wilt hebben:
zoals bijvoorbeeld stuurvertraging of molenrem.
of vind je juist ruimte voor andere mensen om mee te rijden belangrijk en wil je ruimte achter.
zo kan je voor jezelf al wat dingen afstrepen.
Gewicht van de wagen moet je ook opletten. Vaak zijn de wagens veel zwaarder dan dat men zegt.
rolweerstand van de wagen doet ook veel.
ik heb letterlijk kilometers gereden voor ik de juiste kar tegenkwam.
ik snap dat het niet fijn is, maar zou het je toch aanraden als je een kar tegenkomt naar je wensen.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:20

in principe koop je een wagen maar 1 keer dus dan moet hij goed zijn. afstand zou daarbij niet echt mee moeten spelen. we hebben in het begin ook het halve land gehad om naar wagens te kijken.

kwaliteit en comfort zijn voor mij het belangrijkste.
koop geen pools gebouwde wagens zou ik zeggen. mindere tot slechte kwaliteit ( zeker tweedehands) en vaak roest, vastlopende remmen en meer van dat soort dingen.
ook als je ze koopt bij een bekende koetsenverkoper. ( helaas zelf ervaren).

als voorbeeld: onze eerste v/d mee wagen hebben we toendertijd nieuw gekocht. 16-17 jaar later hebben we deze wagen verkocht voor nog 1/3 van de nieuwprijs. nog zeer mooi in de lak, nergens roest en uiteraard goed onderhouden. waarmee ik niet wil zeggen dat je perse daar een wagen moet kopen maar om aan te geven dat kwaliteit kopen loont.
inmiddels hebben we hier onze 3e wagen alweer van.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:18

Yarrah,

Kroeger mensport zit in Friesland wie weet heeft hij een goede tweedehands kar. Dit zal niet zo ver weg zijn vanaf Groningen.
Maar wat je van ver haalt!!! (is beter) dit lijkt bij ons zo te moeten zijn. Vanaf de waddeneilanden, trailer gekocht in Drente, 1 shetlander in Brabant, 1 in de buurt van Nijmegen,laten beleren in de buurt van Almelo, nieuwe trailer uit Wijhe, Haflinger uit Beilen. 2e hands Concourswagen van vd Mee buurt van
Hoogeveen. nog een 2e hands concourswagen van vd Mee uit het groene hart.
het moet gewoon dat gene zijn wat je wilt hebben, al is het ver weg.
Wij zijn erg blij met onze van ver weg spullen.

Wel eerst goed weten wat je zoekt en niet schromen er een paar keer voor te moeten rijden zodat je later niet zit, van had ik maar.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:26

Nou wat wel belangrijk is dat je een kar neemt met de juiste spoorbreedte want die moet minimaal 125 zijn anders kan je niet met een wedstrijd mee gaan doen als je dat een keertje leuk vind.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 09:53

Door jullie tips ben ik nu wel achter wat ik wil, maar dat wist ik ook wel een beetje, maar een bevestiging is altijd fijn.
Ik heb al verschillende websites van dealers bekeken en ben er achter gekomen dat kwaliteit een prijs heeft. Mijn oog is gevallen op een Jannes van der Wal wagen.
Maar jammer genoeg is het nog niet zover, hopelijk gaat zaterdag mijn paard voor het eerst voor de wagen en ik moet nog veel leren. Ik ga van te voren niet een dure wagen kopen om hem vervolgens ongebruikt in de schuur te zetten, omdat mijn paard of ik niet geschikt zijn.
Als de beleerder zegt "ja, koop een wagen en geniet" dan ga ik een afspraak maken om de wagen te bekijken.

Wel spannend allemaal hoor :-), maar wel leuk. Zoeken naar een wagen, tuig en menlessen.
En de AR forum is zeer informatief ik heb al veel geleerd.