[AR] Oude shet met PPID weer voor de kar, hoe en wat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Oude shet met PPID weer voor de kar, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 14:37

Ongeveer 9 jaar geleden kochten mijn zus en ik een shetlander die ook betuigd was. Wij hadden alleen verder niet de mogelijkheid om met hem te gaan mennen. April 2013 verhuisde hij naar zijn huidige stal en hier zou dat dus wel weer kunnen. Ik heb vorig jaar een tuigje op de kop kunnen tikken voor een leuks prijsje en hem erin gezet. Zo ben ik met hem een rondje bos gaan lopen. Meteen was hij enthousiast en energiek, hij had er echt zin in. Gisteren weer gegaan en alle keren hetzelfde verhaal. Binnenkort zou ik graag een sulky voor hem willen kopen (type Cavalettie).
Inmiddels is mijn shetlander 21 en afgelopen oktober positief getest op Cushing.

Hoe kan ik dit dus het beste aanpakken met training e.d.?
Wat is verstandig en wat niet?

Alle tips zijn welkom. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:40

Ik volg dit even mee, volgens mij kan je wat betreft trainen gewoon bezig gaan als met een pony zonder PPID (doe ik namelijk wel haha) maar 100% zeker ben ik niet (mijn shet is ook sinds oktober positief bevonden, dus ik ben nog groen wat betreft ervaring).

Ik doe eerst conditie opbouwen aan de longe en dubbele lijnen, en hoop hem in de zomer lekker in te kunnen spannen.

Oliiviia

Re: Oude shet met PPID weer voor de kar, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:43

Een paard met Cushing is nog steeds een paard :P

Mijn pony heeft ook al 1,5 jaar Cushing (vastgesteld, misschien al langer) en ik rij nog gewoon met haar zoals vroeger (wel iets rustiger door haar leeftijd en blessures)

Er zijn niet echt richtlijnen qua training, vooral kijken naar je paard.
Ik zou beginnen met stapritjes en deze dan uitbreiden.
En dan stukjes draf eraan toevoegen.

Veel succes! :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:32

Mijn cushies werken beide ook nog vrolijk hoor. De een voor de wagen en onder het zadel, de ander alleen onder het zadel (ivm een trauma na een ongeluk meer dan 10 jaar terug, dus niet cushing gerelateerd ;) ).

Gewoon als een normaal groen paard behandelen. Cushies zijn niet van suiker hoor.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 16:02

Nee dat was wat ik ook al gemerkt heb, maar ik hoor toch regelmatig om mij heen; je pony is ziek daar moet je toch rekening mee houden. Meneer geeft zelf wel aan hoeveel hij kan hebben :D

Gisteren ging hij al dravend het terrein af. Moest hem dwingen weer te gaan stappen voordat hij meteen bekaf zou zijn.
Dat zal dan straks wel anders zijn als er eenmaal gewicht achter hangt.

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:49

Zolang je er nog weinig van merkt kun je gewoon trainen zoals je dat deed . Wel belangrijk is dat wanneer je gaat mennen dat je een goede conditie op bouwt en fijn in de mond is. Ook dressuur Matig trainen is belangrijk voor de kar zodat ze niet buiten de strengen gaan lopen en netjes stelling nemen

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 23:44

Dressuurmatig trainen zit er helaas niet in, aangezien ik al zeker 1,5 jaar op zoek ben naar een passend ruitertje en ik er zelf echt niet meer op ga zitten.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:49

Dressuurmatig trainen kan je ook zelf aan de lange lijnen doen hè.. ;)

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 00:01

Doe wat goed voelt... Niet alle paarden zullen zomaar aangeven dat er teveel gevraagd wordt. Van cushing hoeven ze met de juiste medicatie ook helemaal niet 'minder' te worden dan andere paarden. Mijn bijna 24 jarige met cushing is sinds zijn medicatie weer de wildste op stal ;)