[AR] Sulky wiebelt enorm

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xMayo

Sulky wiebelt enorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 14:36

Ha mede bokkers,

ik twijfel een beetje dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Afgelopen najaar hebben we voor onze mini's een sulky gekocht. Qua maat hangt hij er mooi achter, maar bij een drafje zit hij enorm wiebelig. Voor mij niet fijn, maar voor de pony lijkt het me ook niet echt comfortabel. De pony is 75 cm.

Ik wilde hierom een HCA gaan kopen van het voorjaar, maar door een dierenarts rekening zit deze er voorlopig nog even niet in. Nu staat er weer net zo'n sulky als wij hebben te koop en we willen er sowieso een 2e sulky bij, om samen te mennen.

Ik vraag me nu dus af wat het probleem is. De sulky is in mijn ogen niet te groot voor de pony, hangt netjes recht en in stap / galop zit hij gewoon goed. Zou het kunnen komen doordat de lamoenen van deze sulky helemaal recht zijn? Ik zie meestal bij sulky's dat de lamoenstokken recht zijn en de voorstukken gebogen.

Hierbij een foto van de sulky. Het is een oude, toen we de sulky net binnen hadden tijdens het passen. Het tuig wat de pony heeft is inmiddels vervangen voor passend tuig en de lamoenen zijn ingekort, maar het gaat om de maat van de sulky. :=

Afbeelding

:wave:

Bix

Re: Sulky wiebelt enorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:45

Dat zal met de balans de maken hebben; in dit geval het ontbreken daaraan. Ik weet zo even niet of je bij deze sulky het lamoen en het bankje kunt verstellen? Lamoen lijkt van niet als ik het zo bekijk.

Ik vind het lamoen aan de voorkant vrij ver naar voren steken, hierdoor kan je pony niet lekker wenden (krijgt dan het lamoen in de nek geprikt).

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 14:47

xMayo schreef:
Het tuig wat de pony heeft is inmiddels vervangen voor passend tuig en de lamoenen zijn ingekort
:)

Het lamoen en het bankje is niet te verstellen idd..

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:50

Dan wordt het een lastig verhaal.. Ik zie geen opties om de sulky in balans te brengen.

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 14:56

Lamoenen kunnen volgens mij trouwens wel iets omhoog/omlaag. Het bankje niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 15:05

Bankje zou naar voren/achteren moeten kunnen? Hoe zit die bevestigd?

cassandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 15:13

Ik heb dezelfde sulky en ja bankje is iets te verplaatsen naar voor of naar achter. En je kan je lamoen ook iets afstellen zitten volgens mij uit mijn hoofd 5 gaatjes dan je het iets anders kan stellen. Heb hetzelfde probleem gehad kwestie van afstellen.

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 15:16

Ah fijn! Is het daarna wel goed gekomen na het af stellen? :)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 17:14

Kun je je lichtogen nog een gaatje omhoog doen bij het tuig dat je nu hebt, of hangen ze al hoger dan op de foto? Heb je misschien een foto van hoe de sulky er nu achter hangt? Als het lamoen op dezelfde hoogte zit, zou ik eens proberen om hem hoger te plaatsen d.m.v de lichtogen hoger hangen.

Ik heb ook een cavalettie gehad (een redelijk nieuwe) maar naar mijn weten kon ik het bankje niet verstellen.. lamoen ook niet? Behalve dat je hem hoger/lager kunt zetten d.m.v je lichtogen.

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 17:25

Een duidelijkere foto dan dit heb ik nu niet, aangezien ik er op dit moment niet mee men tot ik weet wat er veranderd moet worden :)

Hij kan nog een gaatje omhoog :j

Afbeelding

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 17:27

Dan zou ik hem een gaatje omhoog doen en kijken of dat het verschil maakt :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 23:29