Ik weet niet goed hoe ik het moest omschrijven in de titel. Maar het borsttuig dat hangt aan de hals. Het punt waar het over de manen heenloopt is, volgens mij sinds dat hij dus daar tuig draagt, naar beneden gedrukt. Oók als hij geen tuig draagt. Dus waar het normaal dus een rechte/gladde lijn is, is er nu een soort van ''kuil'' onstaan op de bovenkant/manenkam.
Is dit normaal? En is dit gewoon simpelweg niet te voorkomen? Of is daar iets aan te doen?
Ik snap dat het er bij die pony wellicht niets meer aan te doen valt. Maar mijn haflinger zal t.z.t. ook voor de wagen gaan lopen, gaat zij hetzelfde krijgen? Of is er iets waardoor ik dat voorkomen kan?
Bij voorbaat dank.
DeclanandMe
Geplaatst: 07-02-15 13:44
Oei, dat klinkt wel erg extreem! Doet het pijn bij je pony als je eraan komt? Als het een echt drukprobleem zou zijn, zouden er dan geen witte haren komen
Er bestaan wel een gel onderleggers voor de nek bij een bekend kunststof tuigen merk!
Ben wel benieuwd naar hoe het eruit ziet, heb je een foto?
Roos heeft wel dat haar manen daar wat afgeschuurd zijn, door de nekriem/draagriem van het borsttuig. Maar echt drukplekken, wondjes of zelfs een 'bobbel' of kuiltje, nee dat niet. Is verder ook niet gevoelig.
Je hebt wel speciale onderleggers voor dat stukje. Verder zijn tegenwoordig de meeste tuigen uitgerust met een anatomisch gevormd draagstukje, dat wil ook nog wel eens helpen.
Ik lees even mee. Mijn pony heeft dat namelijk ook. 'Kuiltje' zijn de manen die platgedrukt zijn.. Borststuk zit niet te strak, en ze heeft geen wondjes/ witte haren.
Maartje1990
Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-15 15:04
Geen drukplekken of wonden of bloed of zelfs afgeschuurde manen heeft hij niet. Ook geen witte haren behalve de haren die vanwege zijn leeftijd (24) grijs zijn
Het is inderdaad de nekriem/draagriem die ik bedoel die daar drukt en doordat het constant durkt (tijdens een rit) is er nu na verloop van tijd dus een ''kuil'' gevormt. Maar dat komt dus eigenlijk niet voor? Want dan hoef ik me daarover geen zorgen te maken met mijn haf, denk dat het bij mijn pony onomkeerbaar is.
Ik weet niet of op deze foto beetje duidelijk is wat ik bedoel, is niet super duidelijk op de foto. Maar heb een beetje een lijntje getekend wat aangeeft hoe het er dus uitziet. Het gaat dus om die bruine pony.
Ik heb sinds kort onderleggers daaronder van zilco. Heb wel ideal tuig maar past prima, ziet er netjes uit, valt bijna niet eens op maar verdeeld wel mooier de druk door de gel erin. Bij EMS gekocht. Zal kijken of ik er een foto van heb of anders ff maken.
TS, is het ook zo dat je er als het ware bijna een paar vingers naast elkaar 'in' kan leggen? Het is meer echt een deukje, meer dan te zien op je foto? Want zo'n geval had ik laatst ook nog gezien. We vroegen ons af of het borsstuig dan misschien verder naar achteren zou moeten liggen dan dat het nu deed.
Een paard bij mij op stal heeft dit ook. Hij is altijd met tieleman gereden maar als het daar door komt....
Shenavallie
Geplaatst: 12-02-15 11:22
Om te voorkomen dat er schuur- of drukplekken in de manenkam ontstaan, is het zaak om de manen goed te kammen en vlak te leggen alvorens het tuig erop te doen. Na het inspannen zelf nog eens de manen goed leggen (kan door beweging tijdens het inspannen verplaatsen). Bij een enkel paard kan het voorkomen dat je wat licht "gekrulde" plukjes houdt, maar verder zouden er geen plekken moeten zijn. Een dekje ertussen kan juist voor wrijving/schuren van de haren zorgen. Een deukje net na de schoft hebben veel paarden en dat kan door (regelmatig gebruik van) mentuig wat duidelijker zichtbaar worden.
Thesserd
Geplaatst: 12-02-15 11:31
Bij het paard die ik ken, zijn de manen niet beschadigd (en bij paard van TS volgens mij ook niet?) maar ontstaat er echt een deuk in de manenkam, in de huid zeg maar... Heel vreemd. Vergelijkbaar met een ring om je vinger denk ik, als je jarenlang een ring draagt zie je dat terug in je vinger en wordt dat ook niet heel snel meer normaal.
liedje89
Geplaatst: 12-02-15 11:46
Esprit4 schreef:
Mijn pony heeft dezelfde "deuk" en doe heeft nog nooit voor de wagen gelopen volgens mij is dat gewoon vermindering van spier
Volgens mij is dat inderdaad gewoon spierverlies, dat zie je wel vaker bij oudere paarden, denk niet dat dat met het tuig te maken heeft? (kijk bijv eens op de site van de paardenkamp hoeveel van die paarden ook een deuk voor de schoft hebben)
MelanieB
Geplaatst: 18-03-15 22:15
Beetje laat maar dacht er net ineens aan. Hier zie je wel beetje de zilco beschermer. Nog steeds super tevreden over, verdeeld de druk veel mooier en ziet er netjes uit. is ook qua breedte precies pas.
Het kan heel goed aan de bespiering liggen hoor Zeker voor de kar kunnen ze minder goed dragen en gaan ze dus automatisch meer stuwen. Met een stuwend achterbeen is een correcte nageeflijkheid ook moeilijk een krijg je vaak een ronde nek maar niet een nek die vanuit de schoft zakt. Daardoor kan de bespiering op die plek afnemen. Maar de leeftijd zal een grotere rol spelen denk ik. Het kan zijn dat je haf dit ook krijgt, je ziet het best vaak bij menpaarden. Gaat je haf ook onder het zadel? Onder het zadel kan je namelijk beter oefeningen doen voor de spieropbouw voor de schoft. Bij het beleren (lange lijnen enzo) kan je er ook extra aandacht aan besteden.