[AR] Help...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

samanthaaxx

Help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 19:23

Hallo,

Mijn paardje heeft een blessure in haar achterhand waardoor mij geadviseerd is om haar aangespannen te laten lopen.

Mijn paardje heeft ervaring in dubbele lange lijnen en heeft wel eens voor een kar gelopen, maar zit erg hoog in het bloed, springt snel weg, staat vaak stil buiten het erf en is gewoon niet echt een fijn paardje om mee op de weg te lopen. Onder het zadel is het helemaal niet te doen, dan staat ze stil en gaat ze geen kant meer uit. En aan de hand staat ze ook elke twee passen stil.
Wanneer ze iets engs ziet gaat ze vaak 'wiebelkonten', oftewel draaien. Ik neem aan dat dit echt een not-done is wanneer ze voor de kar loopt?

Hebben jullie tips om haar voor de kar te kunnen laten lopen zonder problemen?

Zelf heb ik totaal geen ervaring en alle informatie over mennen is welkom! Ik wil enkel recreatief mennen, geen marathons/wedstrijden of dat soort dingen.

Alvast bedankt!

Seventeen

Re: Help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 19:27

Naar een professional brengen. :) Dat is de enige tip.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:04

Door wie is je dat advies gegeven? Is het een oude, herstelde blessure waardoor je trainingsachterstand hebt of de spierontwikkeling niet voldoende is?

Verder ga ik met Seventeen mee, maar een beleerder zal ook wel willen weten waar dat advies op gebaseerd is.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 20:10

Het advies is vandaag door een DA gegeven. Het probleem is dat de knieschijven van mijn paard constant bewegen, ook bij beweging. Normaal moeten de knieschijven stil liggen bij beweging. De spieren die de knieschijven op hun plek houden zijn te zwak. Om deze spieren aan te sterken moet ze voor de kar lopen en/of veel cavaletti lopen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:12

Waarom vraag je er niet eens een fysio bij? Die kan je heel mooi oefeningen leren om de juiste spieren te trainen...

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 20:14

Fysio komt inderdaad 12 februari, ben heel benieuwd wat zij te vertellen heeft!

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:19

zou je niet in een bak of wei (vertrouwde plek) met een kar kunnen trainen? misschien dat ie het dan wel doet en leert ontspannen.
voor het buiten probleem.. ik heb het ook met mijn pony, die vond alles eng. misschien eerst veel aan de hand langs de weg lopen. zorgen voor ontspanning. dat associeert het paard ontspanning met het naar buiten gaan.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:20

Dan zou ik daar maar even op wachten. Dat is nog een weekje, daar kun je vast nog wel wat geduld voor opbrengen ;)

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 20:26

Met de kar ben ik nog niet echt over de weg geweest. Aan de hand over de weg lopen is soms ook nog een hele opgave, maar ik vraag me af of ze misschien anders reageert wanneer ze oogkleppen op heeft, omdat ze dan minder ziet. Iemand daar ervaring mee?

Ik heb zeker genoeg geduld om te wachten op de fysio, alleen weet ik niet wat ik tot die tijd kan doen om toch een beetje in beweging te blijven... longeren mag ik niet (te kleine rondes) en alleen stappen is ook zo wat... Rijden laat ze momenteel niet toe ;( pff wat een gedoe is het ook eigenlijk... zucht

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:37

Een weekje alleen stappen is toch niet zo erg? Het gaat om het welzijn van je paard... Dan stelt een weekje niet zoveel voor.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 20:39

Ik bedoel meer voor de welzijn van mijn paard, alleen stappen kan zij haar energie niet in kwijt en dan krijg ik echt een 'bommetje'. Dat is het sowieso al een beetje. Voor mij maakt een weekje stappen niet uit, maar ik vrees meer voor mijn paard.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:42

Gaat ie niet naar buiten dan?

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 20:54

Ja natuurlijk komt ze buiten! Maar daar staat ze altijd stil. Sowieso mag ze niet te veel bochten lopen (en de paddocks zijn uit mijn hoofd gezegd tussen de 15 en de 18 meter). Ik vraag me gewoon af wat oefeningen kunnen zijn die ik tot die tijd met haar kan doen, zodat ze toch een beetje bezig is.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:02

Ik weet niet of je dat al hebt gedaan, maar zolang ze niet kan werken geen krachtvoer geven, alleen ruwvoer. Ik zou een soort van schrikparcoursje uitzetten in de bak. Wat balkjes, een labyrint, pilonnen, een zeiltje. Hier kun je stappend allerlei oefeningen mee doen. Dan hou je haar geestelijk bezig. En dan inderdaad een goede fysio erbij. Die kan je vast goede oefeningen meegeven om te doen. Als ze aan de hand al zo onvoorspelbaar is, zou ik er niet mee gaan mennen. Dat vraagt om problemen.

Je kunt proberen om het menhoofdstel om te doen als je aan de hand gaat stappen. Als ze gehoorzaam is, (maar die indruk krijg ik niet helemaal) kan je ook laten draven naast de fiets.

Als je haar echt voor de kar wilt hebben, dan een goede beleerder zoeken.

Succes

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:05

samanthaaxx schreef:
Ja natuurlijk komt ze buiten! Maar daar staat ze altijd stil. Sowieso mag ze niet te veel bochten lopen (en de paddocks zijn uit mijn hoofd gezegd tussen de 15 en de 18 meter). Ik vraag me gewoon af wat oefeningen kunnen zijn die ik tot die tijd met haar kan doen, zodat ze toch een beetje bezig is.

Ik zou me niet zo druk maken, als ik jou was. Lekker buiten elke dag, en verder stap-oefeningen met haar gaan doen. En de tip van naast de fiets is ook een mooie. Dat red je echt wel een week.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 21:11

Obstakeltraining, is inderdaad erg leuk om te doen!! Dank je wel... ik miste gewoon wat inspiratie.
Naast de fiets is ook een goed idee.

Bedankt! :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:18

Graag gedaan ;-). Ik ben wel stiekem heel benieuwd wat voor oefeningen de fysio je straks geeft. Dus als je dat tzt zou willen delen, heel graag.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 21:23

Doe ik!! :)

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 16:38

Op vraag van Tine10: fysio is geweest. Promise zat vast in haar hals, ribben en onderrug. Ze is nu los gemaakt en hopen dat ze met het weekend ongeveer opknapt. Moet 10-15 minuutjes per dag longeren en om de dag heuveltraining doen, zodat ze zichzelf niet vastzet na de behandeling en toch haar beweging krijgt. We kunnen weer iets verder, maar hoop toch dat we een keer de goede kant op gaan in plaats van hierin blijven hangen...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:59

Ik weet niet wat de fysio erover gezegd heeft, maar balkjes lopen (stap, draf of galop) houdt het lichaam ook goed los. In ieder geval heel goed dat je de fysio hebt laten komen.