[AR] (indoor) marathons hoe ervaren jullie ze ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

(indoor) marathons hoe ervaren jullie ze ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 10:43

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie denken over (indoor) marathons en dan bedoel ik hoe er gereden wordt. Doordat mijn eigen span er even tussenuit is geweest heb ik veel geholpen tijdens wedstrijden en dan zie je nogal eens wat voorbij komen. Nu ik zelf af en toe weer start ben ik geneigt weer lekker in het bos te gaan hobbelen, het moet bij sommige mensen steeds gekker en extremer.

Enkele voorbeelden :
Overmatig zweepgebruik
Geruk en gepluk aan de teugels
Ponies/paarden die druipend van het zweet de ring uit komen
Ponies/paarden die staan te trillen op hun benen
Onderlinge haat en nijd
Mensen die niet meer op wedstrijden mogen komen door bovenstaande redenen…

En zo kan ik nog wel even doorgaan. In principe kan iedereen met een paard/pony en wagen dit soort wedstrijden starten maar wordt er best wat verwacht van een aanspanning. Er worden uiteraard wel waarschuwingen uitgedeelt, zouden daar geen strafpunten aan moeten volgen ?
Wordt het niet tijd dat er regels komen aan dit soort wedstrijden, bijvoorbeeld dat een span minimaal L of M dressuur moet zijn voordat er gestart mag worden ? Hoe ervaren jullie dit soort wedstrijden ?

Ipsilonka

Re: (indoor) marathons hoe ervaren jullie ze ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:51

Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb vorig jaar maart mijn eerste indoor gereden, dat mocht ik van mezelf omdat ik M met winst was. Eerder niet. Ook rijd ik alleen bij Buc omdat de baan 30 breed is. 20 is voor mij te smal. Ik vind het superleuk, maar wil wel graag netjes door de baan heen. Echter haat en nijd daar merk ik niks van. Maar ik draai ook alleen ergens mee in de middenmoot. Daarom rijd ik er ook niet meer verder. Degene die het hardst gaan zijn in mijn ogen meestal dressuurmatig het slecht. Scheve paarden die zich elke bocht gewoon om laten donderen. Ik denk dan hoe help je de paarden naar de kl... Maar als mensen het wel netjes kunnen dan vind ik het supergaaf om naar te kijken.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:55

Ik snap wat je bedoelt maar ik een super recreatie menner ( Doe alleen mee aan onderlinge en hobby klasse wedstrijden in de buurt)die het doet voor de lol zou dan ook buiten de boot gaan vallen omdat een aantal menners als een gek door het parcours gaan en vraag me af of het niet ook meestal de wat meer ervaren menners zijn die zo hard en lomp door de hindernissen heen gaan. Vind wel dat je het af mag straffen dat als je ziet dat ze zo brutaal rijden en geen oog meer hebben voor het paard.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:36

Ik denk dat het lastig is om er een bepaalde toelatingsregel aan te koppelen. Juist omdat de minimarathons veel recreatieve menners aantrekt en omdat er geen klasseringsysteem aan deze discipline hangt (dan zou je eerder zeggen dat je bij de vaardigheid eerst DR punten moet hebben voordat je mag starten - net als ohz - maar aangezien er al zo weinig deelnemers zijn, denk ik dat zulke regels de wedstrijden kapot gaan maken). Al zullen de nieuwe bodyprotectors regels er ook voor gaan zorgen dat menners gaan afvallen. Ik snap dat je weinig zin hebt om daar in te investeren als je 3 wedstrijdjes rijdt in het jaar.

Wat betreft de haat en nijd. Tjah, dat heb ik wel eens zien gebeuren. Dat geeft jammer genoeg een nare bijsmaak aan een normaal hele gezellige wedstrijd, want dat zijn de minimarathons zeker! Dat sommige menners daardoor niet meer mee willen doen (het is mij niet bekend dat menners zijn uitgesloten) dan lost dat "probleem" zichzelf op. Ik denk dat strafpunten o.i.d. ook uiteindelijk op een startverbod zouden uitdraaien, aangezien je op een andere manier (degraderen bv.) niet kunt straffen in de minimarathons. Daarnaast degraderen ivm slecht rijgedrag verandert niet de wijze van rijden, ben ik bang.

Ik vind de punten die je noemt ook niet fijn om te zien, maar het is lastig te managen als jury. De menwereld is een ons kent ons situatie en worden bij dat soort kwesties al snel op "niet objectief/voortrekken" gegooid. Ik denk dat menners vooral kritisch naar zichzelf moeten blijven kijken en van hun eigen kunnen moet uit gaan. Je hoort ook dat er nog even van de kant wordt geroepen "kan dat niet harder?!" En zo maken de menners elkaar ook gek om zo hard mogelijk rond te crossen.

Ik vind de jonge paarden rubrieken wel een goede ontwikkeling. Eigenlijk zou dat ook voor de onervaren menner moeten worden opengesteld die al wel met een ouder paard rijdt. Dan kun je rustig een parcours ontdekken en hangt de maximum tijd niet zo in je nek te hijgen en word je niet gelijk uitgebeld als je even langs een eng object moet worden geholpen.
Laatst bijgewerkt door _Marjola op 05-02-15 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:40

Maar Marjola, je kunt ook weleens ergens oefenen. Ik heb het begin vorig jaar bij Buc gedaan en in december in Lisse.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:44

Ik ben ook zo een gelegenheidsmenner. Juist de laag drempeligheid maakt het voor mij leuk. Alleen rijdt ik de pony niet op. We rijden voor de leuk en om te genieten. Zeker niet voor de prijzen. Het is een spelletje wat je met je pony speelt en dat moet voor beiden leuk zijn. We hebben wel eens de marathon in draf gedaan. Voelde goed, geen spektakel voor publiek, maar dat maakt mij niets uit.

Strafpunten uitdelen voor overmatig zweep gebruik en geruk en gepluk is zo een gek idee nog niet. Of gewoon diskwalificeren en start verbod voor zoveel weken.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:46

iedereen jut mekaar op.

maar de sfeer is altijd goed! nooit geen haat en nijd.

wat ik wel erg vind is dat er nog steeds paarden voor de wagen staan die er geen plezier in hebben.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:48

@Ips ja ik heb vorige jaar ook een keer geoefend bij Buc. Maar ik bedoel het meer als middel dat mensen minder de druk voelen om te gaan jakkeren in een wedstrijdomgeving. Ik vind het ook fijn om in een wedstrijdomgeving te oefenen namelijk, dat is net ietsje anders dan meedoen aan een clinic. Zie het als HC starten zoals bij de DR+VH. Aangezien er in NH een stuk of 6 minimarathons worden gehouden, kun je ook regelmatiger "oefenen" en zet je je paard niet 1 of 2x in het jaar eventjes voor een parcours.

Verder snap ik dat iedereen graag het verkeerde rijgedrag ziet worden aangepakt (ik ook), maar ik denk dat het voorgestelde middel (strafpunten met daaropvolgend uitsluiting van wedstrijden voor X periode) niet gaan helpen. Je kunt daarnaast mensen ook niet verplichten om les te nemen. En dan is nog de vraag wordt de input die wordt gegeven in de les goed opgenomen (en welke lesmethode is dan de juiste - maar dat is wel heel diep ;)).

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 11:57

Waarom zou dat niet werken ?
Die strafpunten kunnen je net je 1e plaats ontnemen, net even laten voelen dat je je hebt te gedragen.
Met op sommige wedstrijden meer als 50 starts, mis je er niet een paar als deze wel uitgesloten worden lijkt me.

Het is natuurlijk over het algemeen heel erg gezellig, ik wil niet een totaal negatieve indruk geven.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:12

Ik heb al redelijk wat wedstrijden bekeken vanaf de zijlijn en zie ook af en toe dingen waarvan ik denk, moet dat nou echt?!

Dat de menner vanaf de wagen de pony de huid aan het vol schelden was omdat het dier schijnbaar niet hard genoeg liep. Vond ik zelf onnodig, het dier had absoluut zijn best gedaan in het parcours.

Overmatig zweepgebruik vind ik ook vreselijk, dat je het paard iets opjaagd door met de zweep even te wiebelen boven de rug vind ik tot daar aan toe, maar echt doelloos meppen is iets wat ik een no go vind.
Een tik om te corrigeren bij een tweespan wat aan het etterbakken is, is wat anders dan je span naar voren meppen.

Het rukken en plukken is ook niet nodig en vind dat daar ook wel strenger op beoordeeld mag worden.

Van haat en nijd heb ik niet heel veel meegekregen, de sfeer is vaak sportief gezellig, integenstelling tot de wedstrijden OHZ...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:40

Ik denk dat je scheidsrechters/hindernisrechters toch ook echt wel wat meer mogelijkheden zou moeten geven en ook moeten aanmoedigen mensen aan te spreken op hun rijgedrag. Ik heb een tijd terug een keer outdoor geholpen, met impuls klasse en hoewel het overgrote deel van de deelnemers netjes reed waren er toch wel een stuk of 3/4 die imo aangesproken hadden mogen worden op hun gedrag. De hindernisrechter waar ik naast stond stond op een gegeven moment te mopperen dat iemand meer moest sturen en minder moest slaan en dat was echt ook wel waar. Paard kreeg om de twee passen een klap terwijl er totaal geen ondersteuning of consequentie in zat bij de menner, maar zo'n menner krijgt geen enkele opmerking, laat staan een officiële waarschuwing of sanctie over dat gedrag. Indoor zie ik wel vaker mensen die imo te hardhandig rijden maar misschien is dat ook gewoon omdat een indoorparcours vaak krapper is en er harder wordt gereden dan val je eerder door de mand als je niet goed rijdt.

Ik denk dat dressuur punten trouwens niet perce zoveel uit zouden maken. Veel mensen en paarden worden nu eenmaal heel fanatiek als er een hindernis staat, soms vliegt het dressuurniveau gewoon het raam uit. Ik ken ook mensen die helemaal niet echt dressuurmatig trainen maar die gewoon voor het plezier rijden en helemaal niet de neiging hebben om te hard en lomp te worden en met ditto paarden rijden.

Die BP lijkt me trouwens niet zo'n hindernis voor de hobby rijder, rugbeschermer mag namelijk ook nog en die koop je voor 35,- bij de decathlon als je hem toch maar 3x in het jaar een uurtje aan hoeft.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:58

Letsdunit schreef:
Waarom zou dat niet werken ?
Die strafpunten kunnen je net je 1e plaats ontnemen, net even laten voelen dat je je hebt te gedragen.
Met op sommige wedstrijden meer als 50 starts, mis je er niet een paar als deze wel uitgesloten worden lijkt me.

Het is natuurlijk over het algemeen heel erg gezellig, ik wil niet een totaal negatieve indruk geven.

Omdat je vraagt om verandering in rijgedrag en mentaliteit. Extra strafpunten waardoor iemand niet plaats X behaald zie ik dat effect niet creëren. Je zou wel naar stijlpunten kunnen kijken zoals in het B springen. Dan krijgt iedereen het tenminste opgelegd. Alhoewel er ook genoeg geklaagd wordt over die regels ohz.

Sommige dingen zijn lastig dicht te timmeren met regels. Ik vind t net zo vervelend om naar iemand te kijken die t hele parcours zn zweep gebruikt zonder een reactie bij het paard (want is het paard dan niet aan zijn top van kunnen bezig?) als een harde tik. Dat kun je nog omzetten in stijlpunten denk ik, maar het is moeilijk om te zeggen wat teveel is (20x of 1x te hard) in strafpunten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:00

Ik zou aan het lijstje toe willen voegen: de muziek die soms verschrikkelijk hard staat, met dreunende beats.
Mijn bedenkingen daarbij:
- dat stimuleert niet om rustig, geconcentreerd en beheerst door het parcours de rijden
- gehoor van een paard is erg gevoelig, dus erg prettig lijkt het me niet voor de dieren
- het lijkt me met zulke geluidsniveaus heel lastig voor een paard om je stemhulpen nog goed op te vangen En het lijkt me voor de rijders lastig om de stemhulpen op dezelfde manier te kunnen geven als in training. Want naar ik aanneem trainen de meeste menners niet met zulke geluidsniveaus op de achtergrond. Lijkt me niet prestatiebevorderend, maar ook niet bepaald veiliger.

Voor mij voegt die muziek dus helemaal niets toe aan de sport.

Nu ken ik de indoors alleen als toeschouwer. Maar om die stampmuziek ga ik bij sommige indoors zelfs niet kijken, laat staan deelnemen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:03

Hier paar keer indoor marathon gezien, daarna ook nooit meer, vond het niets, een enkele goede daargelaten. Zelf nooit meegedaan omdat ik het dus een geruk en gepluk van niets vind en ook omdat ik het idee had dat mijn toenmalige paard helemaal gek zou worden van al het gedoe eromheen, waar de muziek nog maar een aspect van is.

Ik vind het bij veel (de meeste) combinaties werkelijk nergens om gaan en geen promotie voor de mensport. Paarden en pony's met joelend en stampend publiek eromheen. Wat een lol >;) beesten helemaal over de zeik. En met een beetje 'geluk' gaan er een paar op hun kant. Nou nou...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:07

_Marjola schreef:
Sommige dingen zijn lastig dicht te timmeren met regels. Ik vind t net zo vervelend om naar iemand te kijken die t hele parcours zn zweep gebruikt zonder een reactie bij het paard (want is het paard dan niet aan zijn top van kunnen bezig?) als een harde tik. Dat kun je nog omzetten in stijlpunten denk ik, maar het is moeilijk om te zeggen wat teveel is (20x of 1x te hard) in strafpunten.

Zouden geluidsomstandigheden ook effect kunnen hebben op zweepgebruik? Dat als stemhulpen minder goed overkomen door veel lawaai, sommige rijders dat compenseren met zweephulpen? Zou leuk zijn om eens te onderzoeken.....

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:35

@Safina stemhulpen zouden wel beter kunnen aankomen. Of het effect heeft op het zweepgebruik zal ook liggen aan de menner ben ik bang (omdat het een ingesleten gewoonte is geworden). Voor tandem menners is het helemaal lastig met hard geluid om commando's te geven aan het voorste paard.

Speel een beetje advocaat van de duivel! Maar er is ook genoeg grijs gebied wat moeilijk af te bakenen is in de praktijk. De vraag is vooral hoe controleren we het en wat is téveel? Gaan we een extra persoon aannemen die met een teller de zweepslagen bijhoudt? Want de jury heeft het al druk genoeg met ballen / juiste volgorde rijden... etc. etc.

Tjah en een heleboel wat nu over binnen rijden wordt opgenoemd, komt ook outdoor voor. En als je überhaupt wenst dat er iemand op zijn kant gaat, dan ben je denk ik bij de verkeerde sport beland.

Verder nog over eigen ervaring:

Ik word vaak in de ochtend ingepland, omdat ik geen prijzenrijder ben bij het minimarathonnen. Dan rijdt het toch al weer anders. Muziek is er, maar de manege zelf bevat alleen deelnemers en wat aanhang. Een stuk stiller allemaal! Verder maakt het voor mij de wedstrijd ook anders, omdat ik toch niet win als alle snelheidsduivels meedoen, ga ik ook met een ander idee van start (bij de laatste bv zo vaak mogelijk de brug oefenen door alle poorten te draaien via de brug). Betekent niet dat ik niet zo hard mogelijk probeer te rijden om mijn eigen pr aan te scherpen, maar ik weet ook waar mijn grenzen liggen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:27

Geluidsniveau: als je weet dat je paard daar slecht tegen kan, kun je prima geluidsdempende oornetjes kopen. Onze pensionstal ligt vlak onder de aanvliegroute van de Nato AWACS vanaf Geilenkirchen, als je de paarden rustig in hun paddock ziet staan weet je dat herrie went....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:32

@marjola het zal ook zeker aan de menners liggen. Verwacht ik ook. Maar je hebt globaal gezien stemhulpen, zweephulpen en leidselhulpen tot de beschikking. En als de stemhulpen wegvallen, neem ik aan dat je dat alleen kunt compenseren met de andere twee opties. Of je moet gaan zitten schreeuwen op de bok. Maar hoe effectief is dat? En wat is het effect op de veiligheid?
En wat voegt die muziek verder in vredesnaam toe? Wat heeft het met sport te maken? Hoe zou de paardensport eruit zien als we dat ook bij andere disciplines zo aanpakten? Als bijvoorbeeld springruiters ook op harde stampmuziek hun parcours moeten gaan rijden? Een kür op muziek wordt verreden op keiharde beats met joelend publiek op de tribune?

Ik denk trouwens dat er ook een schone taak voor parcoursbouwers ligt als het gaat om zorgen dat er "vriendelijk" gereden wordt. Je kunt een parcours natuurlijk zo zetten dat het aankomt op racen, waaghalserij en snelheid, maar je kunt als parcoursbouwer ook zorgen dat de rijders die hun span technisch goed beheersen in hun voordeel zijn. Maar volgens mij gebeurt dat laatste te weinig, omdat men toch spektakel wil laten zien.

En er zijn natuurlijk best mensen die onder zulke omstandigheden zowel snel als netjes kunnen rijden. Met kleine en fijne hulpen, zonder overmatig zweepgebruik en goede beheersing van het span. Maar in mijn optiek zijn dat er slechts een handjevol. En die rijden doorgaans aan de (sub)top.

En voor de rest van de menners is er de keuze: óf technisch netjes en vriendelijk door het parcours sturen en accepteren dat je daarmee jezelf nooit hoog zult klasseren. Óf op standje racen, rukken en meppen het parcours door, om zo toch een snelle tijd neer te zetten.
En dat is ook een reden dat het me niet trekt: ik zie, onder die subtop, de meppers en rukkers op wedstrijden doorgaans hogere ogen gooien dan de technische rijders. En dat vind ik jammer. Het is jammer dat rücksichtslos omgaan met je paard in het huidige systeem beloond wordt.

(Ik schrijf het zo gechargeerd op om de discussie scherp te voeren. Het is natuurlijk niet bedoeld als persoonlijke aanval op mensen die indoors rijden of om uitspraken te doen over de menkunsten van mensen hier op dit forum. :o )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:35

Gem schreef:
Geluidsniveau: als je weet dat je paard daar slecht tegen kan, kun je prima geluidsdempende oornetjes kopen. Onze pensionstal ligt vlak onder de aanvliegroute van de Nato AWACS vanaf Geilenkirchen, als je de paarden rustig in hun paddock ziet staan weet je dat herrie went....

Maar als menner ben je wel sterk afhankelijk van je stemhulpen als je niet alleen op zweep en leidsels wilt rijden. Dus zou het niet veel efficiënter te zijn om de muziek wat zachter te zetten, in plaats van het geluid te dempen voor je paard? ;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:46

Is dit geen discussie die je voor iedere discipline kan voeren?

Bij de marathons is het deze discussie.
Bij het springen heb je hetzelfde.
Bij de drafsport heb je hetzelfde.
De endurance krijgt gelijke discussies.
Bij de dressuur wordt er teveel geprikt en getrokken.
Bij de reining draaien ze te snel en te kort.

Zo is er voor alles wel wat. Alles hangt simpelweg af van de persoon die aan de teugels of leidsels trekt of juist niet, en dus ook die zweep of sporen hanteert.

Om alle bovenstaande reacties heb ik nooit indoors gestart met mijn Arabier. Maar dit jaar voor de gein toch eens gedaan. Conclusie; super leuke discipline, hij is niet gek geworden, hij loopt ook nog steeds winstpunten in de M dressuur, is braaf in een vaardigheidsparcours en we hebben allebei veel plezier. Oja en dan rijden we niet voor spek en bonen, maar mogen we steeds s avonds weer opnieuw inspannen voor de finale. Laat dat dan wel een groot nadeel zijn!

En die muziek maakt het juist leuk!

Laten we het niet erger maken dan het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:59

@sjonniej En nu nog een paar van die wedstrijden starten en zorgen dat je weer zo hard rijdt dat je naar de finale mag! Als je paard dan even koel in de kop blijft en fijn stuurbaar blijft en hij blijft dressuurmatig ook nog fijn lopen, dan
- heb je een heel fijn paard
- ben jij één van die hele goede menners

Een eerste ervaring zegt niet zoveel. Je zal niet de eerste zijn die na het starten van meerdere indoors een paard heeft dat zo hyper is dat het ten koste gaat van het dressuurmatig rijden. Ik ken menners die om die reden en indoor- en een outdoorspan hebben: omdat ze in het zomerseizoen in de outdoormarathons ook op het onderdeel 'dressuur' goed willen presteren.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:01

Tjah de FEI zet de vierspannen indoor als Formule 1 van de paardensport neer (kijk naar hun promotie van de wereldbekerfinale in Bordeaux). Daarnaast wordt de mensport in deze vorm gepromoot op grote evenementen (Strijd der Districten wat vorig jaar nog op Jumping Amsterdam was volgens mij).

Ik gok dat de muziek ooit bedoelt was als opzwepen van het publiek die mensport een oude mannenport vindt, maar nu zijn doel voorbij schiet doordat het steeds harder moet en de manege op een apres ski bar gaat lijken. Waar ik mij ook aan irriteer, want een groot deel van de bierdrinkers stappen weer in hun auto met trailer erachter om naar huis te rijden....maar dat is een andere discussie.

@safina in NH wordt er volgens mij wel redelijk goed gebouwd in de combinatie van technisch met af en toe lange stukken om gas te geven. Maar roekeloos rijden kan je niet, want anders kom je in de hindernis in flinke problemen. Een parcoursbouwer kan een hoop doen, maar het echte ruk en pluk werk zal hij/zij niet helemaal kunnen voorkomen.

Verder wel met je eens hoor dat muziek af en toe te hard staat en je moet kunnen blijven communiceren, want anders ga je inderdaad ergens compenseren). Ik roep wel harder tegen mijn pony in een minimarathon dan in een vaardigheidsparcours (als A niet aankomt, gaat B wat harder), alhoewel ik niet als een kip zonder kop hoeft te schreeuwen. Maar dat komt ook omdat ik dus in een redelijk rustige omgeving rijd in het ochtendprogramma en volgens mij is West/NH iets minder een gekkenhuis dan Oost. ;)

safina schreef:
En voor de rest van de menners is er de keuze: óf technisch netjes en vriendelijk door het parcours sturen en accepteren dat je daarmee jezelf nooit hoog zult klasseren. Óf op standje racen, rukken en meppen het parcours door, om zo toch een snelle tijd neer te zetten.
En dat is ook een reden dat het me niet trekt: ik zie, onder die subtop, de meppers en rukkers op wedstrijden doorgaans hogere ogen gooien dan de technische rijders. En dat vind ik jammer. Het is jammer dat rücksichtslos omgaan met je paard in het huidige systeem beloond wordt.

Laten we vooral het eerste gaan belonen! En zorgen dat er een balans wordt aangebracht in het deelnemersveld, zodat een combinatie van correct en doorrijden (ik noem het expres geen racen) wordt beloond. Dus dan zou een vorm van stijlpunten of een bepaalde factor op basis van de rijstijl d.m.v. vermenigvuldiging met de gereden de tijd tot de eindresultaten kunnen leiden. Een "het glas is halfvol" benadering i.p.v. halfleeg. :)

@Sjonniej wel eens dat we over "correct wijze van rijden" in elke discipline wel kunnen praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:47

@marjola Ben het helemaal met je eens. Vervolgens is de vraag: hoe verder?

Ik vind dat er, ondanks dat je niet alles moet willen reguleren, ook wel een verantwoording ligt bij de KNHS. Bijvoorbeeld
- parcoursbouwers stimuleren parcoursen te bouwen waarin techniek minstens evenveel loont als snelheid
- beperking aan het aantal decibels muziek
- wellicht invoering van stijlpunten. Ik hou ook wel van die positieve insteek: extra kunnen verdienen door mooi, netjes en vriendelijk te rijden. Al zou ik het wel weer jammer vinden voor die paar hele goede menners als het daarmee meer een jurysport wordt.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 15:54

Het wordt ook niet erger gemaakt als het is, het is een discussie waarin we dingen bespreken en het lijkt dan misschien wat overdreven maar best eens goed om over te praten.
In West valt de muziek best mee, mijn ponies doe ik altijd wel een mutsje op omdat het stress kipjes zijn en ik het niet erger wil maken voor ze.
Laat mij ook maar lekker smorgens vroeg starten in alle rust, ik hoef ook niet zo aan het eind hoewel ik nu wel de pech had omdat ik een paar keer goed reed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:01

Letsdunit schreef:
Het wordt ook niet erger gemaakt als het is, het is een discussie waarin we dingen bespreken en het lijkt dan misschien wat overdreven maar best eens goed om over te praten.
In West valt de muziek best mee, mijn ponies doe ik altijd wel een mutsje op omdat het stress kipjes zijn en ik het niet erger wil maken voor ze.
Laat mij ook maar lekker smorgens vroeg starten in alle rust, ik hoef ook niet zo aan het eind hoewel ik nu wel de pech had omdat ik een paar keer goed reed.

Muziek verschilt ook wel per wedstrijd. Gelukkig zijn er inderdaad nog plekken waar ze er geen dance-event van maken.... :)
Maar wat is jullie ervaring? Is het skihut-gehalte in de loop der jaren toegenomen of afgenomen?