[AR] Bokken voor de wagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Bokken voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 19:22

Nou vandaag mijn primeur met aangespannen ongeluk; pony bokte voor het eerst voor de wagen (joligheidssprong, in eerste galopje in het bos).

Helaas mepte hij uitgeslagen opzij, waardoor hij over het lamoen komt. Schade valt mee; niets ernstigs, maar goed, dit kan zo niet verder.

Pony doet het sindskort inderdaad ook onder het zadel, eerste galopje altijd een bok, had het alleen niet verwacht voor de wagen, stom stom stom.

Maar wat is hier nou tegen te doen? een slagriem? werkt dat ook tegen opzij slaan?
Hoe leer je het af?

Pluttersput

Re: Bokken voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:35

Een slagriem voorkomt gewoon dat ze hun kont opgooien. Dus in theorie kan hij gewoon niet bokken, opzij niet, omhoog niet. Bokken voor de kar is altijd lastig. Die van mij deed het een keer, toen kreeg hij een schop en daarna was het klaar. Mijn merrietje bokt behoorlijk, dus die gaat eerst heel veel in de lange lijnen en op sleep tot het er uit is.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 19:44

Op welke 'hoogte' bevestig je die slagriem? wat werkt het beste?

En hoe leer je het af aan de lange lijnen? Moet zeggen dat ie het in de bak niet vertoont. Ik kan hem natuurlijk voor de zekerheid ook wel even losgooien. Maja nu de eerste keer voor de wagen sowieso hulp en een stap terug nodig, en een slagriem bevestigen, en mn lamoen is krom dus moet eerst nieuwe lamoenstokken hebben...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:26

Die slagriem kun je gewoon kant en klaar kopen. Die bevestig je net boven de culeron, de staartriem. In de lange lijnen is het gewoon een vocale correctie. Is dat niet voldoende, dan krijgt ze een sjmek met de zweep. Ik ben liever direct hard en duidelijk, dan 1000 keer een beetje blijven hannesen :)

Maar idd voor de kar een stap terug is makkelijk. En weet je wat het dan nog is? Die van mij is ook nog met regelmaat jolig, en doet dan wat hupsjes. Is natuurlijk ook niet de bedoeling, maar hij weet precies wat er wel en niet kan :)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:13

Ik weet niet wat voor tuig je hebt, maar dat in mijn Ideal tuig kocht heb ik er ook meteen een slagriem bij gekocht. Deze zit vast bij de culeron en voorkomt inderdaad dat hij te ver omhoog kan komen. Heeft goed geholpen bij mijn pony :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 14:19

Ik heb Zilco tuig!

Maar wat werkt het beste dan, zo dicht mogelijk bij de staart, of meer bij de heup?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:04

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:07

De overgang van draf naar galop heel klein maken werkt hier. Iets door draven en dan heel zacht aan galopperen. Dan hebben ze dat ' jolige' niet.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 00:04

Jenkins: ahhhh top, dank je wel!

Dus het zit echt vast ook aan je rugriem. Is dat niet eng, heb nu gezien in paniek dat het toch wel fijn is als pony los komt van de wagen als hij echt vast komt te zitten.
Ik had mijn rugriem met een haakje aan mijn schoftje en dat haakje was gelukkig zwakke plek en brak; en de staalkabel (kabel-roller-zweng-constructie) brak, waardoor hij dus vrij kwam en stopte met rennen.

Maja aan de andere kant wil je met beetje paniek natuurlijk niet meteen een los paard, dat snap ik ook wel weer.

Kleine overgang is wel te proberen idd. Nouja als we hem weer gaan inspannen zal ik voorlopig het wel even bij draf houden, als hij tenminste nog zonder problemen in te spannen is.
Ik hoop zo dat zo'n slagriem ook echt genoeg is, voor opzij bokken ook..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 08:55

Je kan altijd een snelsluiting er aan maken, waardoor je hem zo los trekt als er iets zou gebeuren :)

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 09:01

Toydoll schreef:
Jenkins: ahhhh top, dank je wel!

Dus het zit echt vast ook aan je rugriem. Is dat niet eng, heb nu gezien in paniek dat het toch wel fijn is als pony los komt van de wagen als hij echt vast komt te zitten.
Ik had mijn rugriem met een haakje aan mijn schoftje en dat haakje was gelukkig zwakke plek en brak; en de staalkabel (kabel-roller-zweng-constructie) brak, waardoor hij dus vrij kwam en stopte met rennen.

Maja aan de andere kant wil je met beetje paniek natuurlijk niet meteen een los paard, dat snap ik ook wel weer.

Kleine overgang is wel te proberen idd. Nouja als we hem weer gaan inspannen zal ik voorlopig het wel even bij draf houden, als hij tenminste nog zonder problemen in te spannen is.

Je broek zit ook en aan de rugriem en aan de wagen vast. Hetzelfde als de slagriem. Het haakje blijft de zwakke plek.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:11

Toydoll schreef:

Als je de slagriem goed bevestigd, kan hij nooit met de benen over het lamoen komen. Of hij nu opzij bokt of recht omhoog.

Ik gebruik ook een slagriem. Niet dat Jolly ooit een bokje heeft gegeven, maar gewoon uit voorzorg.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:32

Omdat je pony het sinds kort doet, misschien even na laten kijken, er kan wat in zijn spieren zijn, hij kan scheef staan, dat geeft ongemak of pijn,eerst dat uitsluiten, dan hulpmiddelen, is mijn idee..

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 14:44

mammaslamma schreef:
Omdat je pony het sinds kort doet, misschien even na laten kijken, er kan wat in zijn spieren zijn, hij kan scheef staan, dat geeft ongemak of pijn,eerst dat uitsluiten, dan hulpmiddelen, is mijn idee..

Bedankt voor je zorgen maar het heeft helemaal niets te maken met pijn of ongemak, hij doet het juist uit blijheid.

Maar die slagriem komt er sowieso. Ik hoop dat hij zonder spanning weer voor de wagen kan.

Bora: Ja ik zat dus ook al te denken dat anders te doen zodat ie volgende keer sneller los is; maar goed dat haakje was opzich ook wel goed genoeg. Niet dat ik graag nog een keer dit wil, maar ongelukjes zitten zoals maar weer blijkt in kleine hoekjes :(

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:27

Die van mij had afgelopen zondag tijdens het inrijden op wedstrijd het onfatsoen om te bokken en uit te slaan, kwam daarbij met 1 been op de wagen terecht.
Nou hier is de slagriem al binnen hoor, meteen besteld!

(die van mij bokte nooit, maar onder het zadel wordt er aan zijn changementen gewerkt sindsdien springt hij of een keurige wissel of bokt en slaat uit en bokt af en toe in galop, onder het zadel prima te hebben (krijgt tik na, stouterd!), maar voor de wagen echt no go! (stond voor het eerst sinds hij af en toe bokt onder het zadel voor de wagen. Zal wel weer over gaan als hij zijn
changementen snapt en ook snapt dat je die alleen moet doen als het je gevraagd wordt)

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:29

Mijn merrie is afgelopen zomer beleerd, en van begin af aan heb ik een slagriem aan haar tuig zitten.
Ze heeft één keer voor de kar staan bokken, en verder dan een paar huppeltjes kwam ze niet.
Ik vind het net dat beetje extra zekerheid waardoor hij er ook aan blijft zitten, al heeft ze behalve toen nooit meer gebokt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:23

Mijn vorige paard heb ik ook met slagriem gereden maar daar werd ze erg wiebelig van soms. Denk van het feit dat de riem niet strak zit dus als ze gewoon lopen wat losjes. ZE kom ook niet goed tegen riempjes die loshingen etc.