[AR] Barry hook, ik ben fan.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yarrah

Barry hook, ik ben fan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 11:59

Barry Hook een man die jaren in het vak zit om paarden op te leiden en te herscholen.
Hier een promo filmpje wat hij zoal doet. Zijn engels (hij heeft een prachtig zuid engels acsent) is niet eenvoudig maar de beelden spreken voor zich.
Misschien kennen jullie hem al. Voor mensen die het engels aardig rijk zijn komt hij met geweldige no-nonsense tips. 100+ video's staan van hem op you tube.

http://youtu.be/yw2LD5d5VMA

palousa_boy

Re: Barry hook, ik ben fan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:15

Er zijn wel een paar dingen die ik ook mee wil nemen bij het mak maken van m'n jonge paard, maar met een zak over d'r hoofd, dat denk ik niet.
Ook zou ik ze zelf niet in de railing van een brug parkeren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:32

Ik 'ken' zijn filmpjes idd wel. Hij heeft echt wel goeie dingen, maar draaft daar ook soms een beetje in door vind ik.

Zo heeft'ie ook een filmpje van 2 mini-shetjes die hij, met de wagen volgeladen, door een enorme waterplas stuurt dat ze bijna kunnen zwemmen. (1.40 min.)
Edit: dan heb ik het over dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=3YJvv3UoTwc

Zelf is hij ook niet de lichtste...... en dan met 2 man er bij het volle water in sturen....... zowiezo de onrust bij het wegrijden met die honden enzo er bij. Nee, dit is niet mijn manier :(

Ook een paard met een zak over het hoofd rondsturen en bepaalde andere zaken, hmm nee, niet mijn ding en ietwat overdreven/sensatie-zoekerij.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:43

Ik wil dat palomino span wel hebben, strik hoeft niet <3

Dat span op het viaduct staat volgens mij niet aan de railing vast maar met de langboom er tegenaan

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:21

Heb heel veel filmpjes van hem gezien. En wat hij voor elkaar krijgt vind ik knap.
Maar snap er geen snars van, mijn engels is te slecht om het te kunnen volgen :D

Wat ik wel in een of meerdere filmpjes heb gezien. Is dat hij wel op de weg galoppeert.
Ik dacht dat dat altijd zo slecht was? En zeker met ijzers.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:36

Een beetje zielig is het natuurlijk wel maar aan de andere kant, wel heel fijn als je onder al die omstandigheden zulke controle houdt en rust houdt in je span. Netjes!

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 23:03

Ik vind dit filmpje bizar.Die pony staat erbij alsof hij een kalmeringsmiddel heeft gehad of uitgeput is.
Let maar eens goed op zijn houding.

https://www.youtube.com/watch?v=g3ZFIqK43CA

Wat ik vreemd vind aan de filmpjes van Barry Hook is dat de probleempony's/paarden nooit worden getoond hoe ze waren toen ze bij hem aankwamen.Maar wel als hij het probleem reeds (grotendeels)
heeft opgelost.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 23:35

tinker_sally schreef:
Heb heel veel filmpjes van hem gezien. En wat hij voor elkaar krijgt vind ik knap.
Maar snap er geen snars van, mijn engels is te slecht om het te kunnen volgen :D

Wat ik wel in een of meerdere filmpjes heb gezien. Is dat hij wel op de weg galoppeert.
Ik dacht dat dat altijd zo slecht was? En zeker met ijzers.

Onderdeel van de training, kar klinkt dan nl anders, alles voelt anders en je wil niet dat ze na het verschieten van iets van zichzelf schrikken en blijven rennen.

Barry is veel meer van het oude werkpaarden manier van trainen. Niet voor het mooi, maar een paard dat gewend is aan allerlei rare dingen en daar mee om kan gaan zonder in paniek te raken en zonder dat er meteen iemand bij het hoofd staat. Als ik hier in het nieuws lees hoe goed het mis kan gaan met een aanspanning ben ik het daar helemaal mee eens.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:02

Uiteraard, maar er is ook een middenweg.

Ik wil straks ook gewoon veilig met m'n paard tussen de mensen kunnen lopen bij het zomerfeest waar vanalles gebeurt, met en zonder herrie.
Ik wil ook gewoon door het bos kunnen als er gejaagd wordt zonder bij elk schot er in galop vandoor te gaan.
Ik wil ook m'n paard kunnen sturen zonder enig contact met m'n paard.
Ik wil ook gewoon bij een trekker in de buurt willen komen.

Etc etc

Maar dat kan best zonder plastic zak over z'n kop bijvoorbeeld.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:22

Ik ben geen fan.
Ik ben wél fan van goed verkeersmak en bomproof maken, van net een stapje verder gaan om te zien of ze echt vertrouwd zijn.
Maar dit is gewoon respectloos tegenover het paard, hij pusht ze veel te ver.
Ik vraag me af hoe hij tot deze resultaten komt, wat gebeurd er achter de schermen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:29

Bah nee, vind het geen leuke filmpjes. Die grijze pony voor de kar, doet gewoon niets op dat er met spullen op hem gegooid wordt. Dat vind ik absoluut niet gezond, dier moet alles maar gewoon domweg toestaan? Wat ik trouwens niet geloof, zoals al genoemd lijkt het net of de pony gesedeerd is.

Edit; en dat filmpje met die shetlanders door het water... Ponypletter 2 maar dan anders. -O-

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:56

Wat ontzettend naar is dit om naar te kijken zeg. Heb alleen nog maar het filmpje van de grijze pony gezien tot en met het gele zeil. Horror!

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:58

anneliesdj schreef:
Ik vraag me af hoe hij tot deze resultaten komt, wat gebeurd er achter de schermen?

Ik kijk veel naar zijn filmpjes.Maar precies dit vraag ik me ook altijd af.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 01:16

Olympia96 schreef:
Wat ontzettend naar is dit om naar te kijken zeg. Heb alleen nog maar het filmpje van de grijze pony gezien tot en met het gele zeil. Horror!

Wat is het verschil met schriktraining aan de hand? Als ze daar helemaal ingepakt in zeil braaf staan is het "oh, wat knap" of "dat durf ik met mijn pony niet". En nu voor de kar is het plotseling vreselijk?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 01:23

Het heeft voor mij te maken met een respectvolle benadering. Het doel heiligt niet alle middelen (of manieren). En waar heb je mij iets over schriktraining zien schrijven?
Anders gezegd, zou jíj je paard naar deze meneer toe brengen?

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 01:26

tamary schreef:
Olympia96 schreef:

Wat is het verschil met schriktraining aan de hand? Als ze daar helemaal ingepakt in zeil braaf staan is het "oh, wat knap" of "dat durf ik met mijn pony niet". En nu voor de kar is het plotseling vreselijk?

Alles wat er met de pony op het filmpje gedaan wordt,kan ik thuis ook doen met Sammy.
Maar het is de manier waarop die pony daar staat,daar is wat mis mee.
Het lijkt alsof hij totaal versuft is.
Ik moet wel zeggen dat dit het enige filmpje is van Barry dat me die indruk geeft.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 01:37

Mooi wat hij kan.
Ik zie ook geen paarden met enorme stress op het filmpje eerlijk gezegd.
Knoop je een paard voor de wagen die niet eens verkeersmak is en je haalt dat soort taferelen uit in een keer zal het link zijn, maar zo wijs is die man wel als ik het zo zie. :j

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 10:14

En trouwens... Over schriktraining gesproken, een groot verschil vind ik wel dat paarden daar geen oogkleppen dragen. Deze pony lijkt wel gedrogeerd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 10:38

Ik heb meer filmpjes gekeken, maar ik wordt er gewoon misselijk van, heb zin om die kerel te slaan.
Wat al gezegd is, dat schimmeltje lijkt wel gedrogeerd (of gewoon helemaal afgeleefd), die staat met het hoofd helemaal naar beneden, nergens een oortje wat naar voren gaat, niet alert, hij staat zelfs wijdbeens op sommige momenten.
Al dat gooien op het einde, dat doet me denken aan k*kinderen op de manege, ik heb eens gezien dat kinderen iets naar een pony gooiden gewoon voor de lol. Hadden zij even pech want de manegehouder zag het en heeft ze aan de oren meegenomen en daarna heb ik ze ook niet weer gezien.
Deze man blijft maar gooien, gooit hele emmers, dingen tegen de benen, dingen die ook pijn doen, die plastic zak blijft hij maar opnieuw tussen die staart drukken.
Ik vind het gewoon pesterij :n

En ik weet niet of jullie het eerste filmpje hebben afgekeken, maar op het einde heeft hij een paard een zak over het hoofd getrokken (niet doorzichtig!!) en gaat vervolgens een obstakelparcours rijden. Er liggen banden op de grond, tonnen en dergelijke en daar stuurt hij dat paard doorheen.
Ik vind het gewoon pesterij en misbruik maken van de goedheid van zo'n dier. Een keer een stuk plastic erover trekken is prima, een keer iets op de grond leggen en kijken of ze doorlopen is ook niets mis mee. Maar een zak over het hoofd, waardoor het paard niets meer ziet, wat kraakt en waardoor hij niet vrij kan ademen, dat vind ik eigenlijk al net te ver gaan en dan ook nog gaan rijden én ook nog een obstakelparcours door?? :n :r

En ik zie hem op het filmpje ook aangespannen paarden tegen een vrachtwagen aan rijden en ze opjagen om door te lopen terwijl ze al niet dichter op die vrachtwagen kunnen. Zo ook waar ze worden afgesneden door een vrachtwagen zo erg dat de vrachtwagen tegen de paarden aanrijd.
Ik vind dat echt veel te ver gaan. Deze man heeft gewoon geen respect voor het individu en wil ze koste wat kost zijn wil opleggen.
Ik denk dat wat er achter de schermen gebeurd, het daglicht niet kan verdragen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:51

Olympia96 schreef:
En trouwens... Over schriktraining gesproken, een groot verschil vind ik wel dat paarden daar geen oogkleppen dragen. Deze pony lijkt wel gedrogeerd.

Als ik hier zie hoe schrikkerig onervaren pony's kunnen zijn van dingen die in hun gewone blinde vlek gebeuren is daar gericht op trainen met kleppen op niet anders dan noodzakelijk. Je hebt in het verkeer echt geen controle over je medeweggebruikers en daar zitten idioten tussen (toeteren, snijden, opduwen zowel uit ongeduld als uit pesterij, want stuiterende paarden zijn zo leuk 8)7 ). Als je er op zit kan je een paard nog wel omtrekken of bij velen een hoop opvangen door af te stappen, opzij gaan. Dat zijn dingen die je met een aanspanning allemaal kan vergeten, je middelen zijn door de afstand beperkt tot zweep, teugels en stem en je hebt meer ruimte nodig op de weg.

Er wordt hier op AR gehamerd op veiligheid aan alle kanten, maar als er zichtbaar wordt dat daar een pittig stuk training achter zit worden er vraagtekens geplaatst? Zeker bij een aanspanning is HO altijd en onmiddelijk HO, ongeacht de omstandigheden, veiligheid gaat voor en boven alles. Kan dit niveau van braaf ook op een andere manier? Vast, maar kan dat ook in die 6-8 weken die hier aangehouden wordt? bedenk je dat hij ook lompe, slecht gemanierde dieren binnen krijgt, die eerst al opvoeding nodig hebben om gewoon veilig te verzorgen te zijn (omgekocht met voer, gewoon alles toegelaten, enz.).

Schimmeltje was ook erg bang voor alles rond de achterbenen en sloeg dan (gericht) daar besteed je dus extra veel aandacht aan. Voor zover ik de filmpjes begrijp zijn ze er ook om de eigenaren te laten zien dat de problemen die ze hadden verbeteren/weg zijn. Dan overdrijf je inderdaad op de film om te laten zien dat het geen 1x toeval is.