[AR] Shetlander leren mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rosaliexluk

Shetlander leren mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 15:19

[Hoi allemaal!
Ik wil graag mijn Shetlander Istar voor de kar leren (mennen) Ik ben al bezig met lange lijnen en ze vind het erg leuk! Heeft iemand tips?

Dit is een video dat ik met haar aan het oefenen ben. Ik hield soms even mijn kleine camera vast om een stukje te filmen. En daarna ging ik weer even actief met haar bezig.

Alvast bedankt! :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Shetlander leren mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:38

HAW -> AR

rosaliexluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 18:43

Coby wat bedoel je? sorry

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:51

Coby heeft het topic van 'horses at work' naar 'aangespannen rijden' verplaatst :)

Hoe is je eigen ervaring met mennen?
Kan je mennen? Weet je hoe je veilig optuigd/inspant? Heb je ooit geholpen met een paard voor de wagen beleren?

Mennen moet in 1 keer goed aangeleerd worden, dus het liefst even hulp vragen aan iemand die vaker paardjes beleerd heeft :)

Alvast veel plezier met mennen!

rosaliexluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 18:55

Joaltijd hoi!
Ik ben niet professioneel zeg maar. Maar ik kan wel mennen ik kan het met mijn Fjord Lucky die we het zelf geleerd hebben maar die is super makkelijk dus hij vind niks eng. Met Lucky vond hij het de eerste keer een beetje raar maar de tweede keer liep hij voor de kar alsof hij nooit anders had gedaan! :D
En we mennen ook met onze Fries Juultje. De oude eigenaar van Juultje is een goede kennis van ons en hij kan heel goed mennen en hij heeft ons ook veel uitgelegd hoe we het het beste kunnen doen.
En bedankt voor de uitleg! :)
Gr. Rosalie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:58

Hey!
Als de oude eigenaar van Juultje veel ervaring heeft, kan hij dan niet komen helpen? Dan heb je volgensmij direct goede begeleiding :)

Xx

rosaliexluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 19:01

Hoi!
Ja zit ik nu ook aan te denken jammer woont hij ver weg maar onze buurman kan het ook wel een beetje hij heeft het geleerd van hem ;)
Xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:03

Neem alsjeblieft wel goede begeleiding met ervaring.
Des te meer plezier heb je later aan je pony!

Hoe oud ben je trouwens? :)

nathalj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:07

heb je je shet al eens een keer alleen voor de kar gezet?
zo ja hoe reageerde hij daar op?
je kan ook kleine stukjes proberen en dan ernaast blijven lopen.
mijn shet heeft het zo geleerd ik heb een hele goede band met haar en dus volgde ze mij waar ik naar toe liep nu loopt ze voor de kar alsof ze nooit anders heeft gedaan.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:08

Een shetlander leren mennen :D ik zie het al voor me

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:09

Hmmm, dat wordt wel ingewikkeld..alleen al om je shet te leren hoe ze de teugels vast moet houden met hoefjes en je zult een stevige wagen moeten aanschaffen waar ze goed op kan blijven zitten, hihi...

rosaliexluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 19:10

nathalj ja we hebben het een keer geprobeerd maar die was te groot en toen werd ze erg zenuwachtig van zo'n heel groot ding achter haar. We willen nu de boldekar ombouwen in een klein men karretje! En bedankt voor de tips!

rosaliexluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 19:11

Haha kijken of we dat ook kunnen! _O- _O- _O- _O- _O- _O- zimbabwe

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:11

Creatief zo met die teugels aan elkaar gemaakt, ik hoop dat je voor het mennen zelf wel echte lijnen hebt, want dit zal niet heel lekker rijden denk ik, en het is minder sterk dan echte lijnen die je gebruikt om mee te mennen.

rosaliexluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 19:12

palousa_boy haha ja moest even snel we hebben lijnen van mijn Fjord waar ik ook mee men dus ik denk dat we die wel kunnen gebruiken!

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:56

palousa_boy waarom zouden de lijnen sterk moeten zijn?
Als ze breken dan moet je toch al hard in de mond getrokken hebben en dat is niet echt bepaald goed hé :n :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:06

klaas30 schreef:
palousa_boy waarom zouden de lijnen sterk moeten zijn?
Als ze breken dan moet je toch al hard in de mond getrokken hebben en dat is niet echt bepaald goed hé :n :D

Zoals ze nu zijn blijven ze snel hangen waardoor de doorn van de gesp om buigt want deze is niet zo sterk.

Ik zeg nergens dat je er dan harder aan kunt trekken ofzo..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:50

rosaliexluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 20:57

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:05

Ik zou zoals al gezegd is zeker goede begeleiding zoeken, want je het als het ware 1 kans om het goed te doen. Als je dat moet gaan veranderen ben je nog wel een flink eindje van huis.
Ik denk wel dat het scheelt dat ze in elk geval dat lange lijnen kent, doe je dat ook in andere gangen?
Neem haar een keer mee als je met een van de anderen gaan mennen ( met 2 personen dus , 1 voor bijv de haf en de ander met de shetlander) , dan kan ze in elk geval wennen aan dat karretje. Laat haar zelf de menkar ook eens goed bekijken en zet haar er eens ``tussen``, mischien vind ze dat een heel benauwend gevoel en kun je haar ``uitleggen dat zo`n kar niet bijt`` .

ik ben geen menner hoor (ga wel eens met iemand mee dus heb een ietsiepietsie verstand ervan maar ben me wel heel bewust van mijn paard dusmisschien ben ik wel te voorzichtig maar beter te voorzichtig als........)

succes !

rosaliexluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 21:08

anitamarleen schreef:
Ik zou zoals al gezegd is zeker goede begeleiding zoeken, want je het als het ware 1 kans om het goed te doen. Als je dat moet gaan veranderen ben je nog wel een flink eindje van huis.
Ik denk wel dat het scheelt dat ze in elk geval dat lange lijnen kent, doe je dat ook in andere gangen?
Neem haar een keer mee als je met een van de anderen gaan mennen ( met 2 personen dus , 1 voor bijv de haf en de ander met de shetlander) , dan kan ze in elk geval wennen aan dat karretje. Laat haar zelf de menkar ook eens goed bekijken en zet haar er eens ``tussen``, mischien vind ze dat een heel benauwend gevoel en kun je haar ``uitleggen dat zo`n kar niet bijt`` .

ik ben geen menner hoor (ga wel eens met iemand mee dus heb een ietsiepietsie verstand ervan maar ben me wel heel bewust van mijn paard dus misschien ben ik wel te voorzichtig maar beter te voorzichtig als........)

succes !

Echt hele goede tips bedankt! Ik ga het een keer met mn Fjord proberen en mn shet natuurlijk!

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:18

rosaliexluk schreef:
anitamarleen schreef:

ik ben geen menner hoor (ga wel eens met iemand mee dus heb een ietsiepietsie verstand ervan maar ben me wel heel bewust van mijn paard dus misschien ben ik wel te voorzichtig maar beter te voorzichtig als........)

succes !

Echt hele goede tips bedankt! Ik ga het een keer met mn Fjord proberen en mn shet natuurlijk!

gelukkig ! Ben wel benieuwd of het helpt en hoe het uitpakt natuurlijk!

Erica_Risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 09:27

rosaliexluk schreef:
nathalj ja we hebben het een keer geprobeerd maar die was te groot en toen werd ze erg zenuwachtig van zo'n heel groot ding achter haar. We willen nu de boldekar ombouwen in een klein men karretje! En bedankt voor de tips!

Een bolderkar ombouwen lijkt me niet echt verstandig....kijk voor een lichte sulky om mee te beginnen...

rosaliexluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 13:44

Erica_Risje schreef:
rosaliexluk schreef:

Een bolderkar ombouwen lijkt me niet echt verstandig....kijk voor een lichte sulky om mee te beginnen...

Dat kan wel hoor! Mijn opa heeft onze andere kar ook iets omgebouwd dus dat kan niet moeilijk wezen. En ik begin dat ze iets lichts moet trekken bijvoorbeeld een kleine band.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:06

Je moet er met 'de bolderkar' wel om denken hoor :)
Zelf men ik met een wagen die zelfgemaakt is. Maar dan is't een voordeel dat de maker zelf ook ment en aan alles gedacht heeft. Als hij niet zo stevig was geweest, had ik niet gemend :)

Een bolderkar klinkt best bouwvallig := Weet eerlijk gezegd niet hoe je daarin wilt gaan zitten met rem etc. tis zo klein :P
Direct iets wat goed gemaakt/gekocht is, want ongelukken wil je niet. En met goede spullen heb je veel meer plezier!

Zolang je het mennen veilig doet, veel plezier!
(zolang je het mennen onveilig doet, veel plezier met het ambu-ritje naar het ziekenhuis :P (niet aanvallemd bedoeld hoor, bedoeld als soort grap) )