[AR] tuig voor A Welsh

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon87

tuig voor A Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 19:34

Ik wil graag het mennen weer oppakken met mijn 17jarige a Welsh. Vroeger veel gedaan en nu begint het weer te kriebelen. Ik heb een mooie sulky gekocht, maar een geschikt tuig kan ik niet vinden. Ik heb er shetland tuig geprobeerd maar dat was veel te groot, de buitensingel ging los, strengen te lang en het klopte gewoon niet. Mijn Welsh is heel fijntjes gebouwd.

Weet iemand waar ze geschikte tuigen voor welshjes verkopen van goede kwaliteit?

MelanieB

Re: tuig voor A Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:40

Mijn welshen van 1.16 hebben shet maat van ideal.
Past top. Goed te verstellen ook. :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:41

Ik heb kruising shetxwelsh van 1.13 past zowel maat shet (op z'n grootst) als maat pony (op z'n kleinst). Wellicht licht het ook aan het merk?

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 19:52

Misschien heeft het dan aan dat tuig gelegen, was tweedehands, dus misschien samengesteld oud. Klopte iig niet veel van.

Als iemand tips heeft was ik een goed tuig kan kopen hoor ik het graag!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:12

Misschien zou een samengesteld ideal tuig desondanks wel ideaal voor je zijn? Want je kunt ook losse dingen kopen. En zo de perfecte maat voor je pony krijgen. Nieuw zou je wellicht bij Geerts in Gilze kunnen kijken? http://www.geertsgilze.nl/diverse.htm zij zijn ook dealers van Ideal en erg prettige/fijne mensen :)

Ikzelf heb gewoon een tijd de boktmarkt in de gaten gehouden en heb op die manier nu al een cob maat ideal marathon tuig aangeschaft voor mijn haflinger die nog niet beleerd is, maar die zeker in die maat zal passen (en anders verkoop ik het gewoon weer). Bij mijn pony tuig voor m'n pony ook tweedehands gekocht, moest een ander schoftje hebben dus heb die er bij zat los verkocht en los een nieuwe gekocht.

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:33

Ik heb voor mijn (uit de maat gegroeide) welsh a van 1.24 ook Ideal Eurotech maat shet. Alleen van het hoofdstel heb ik het kopstuk in maat pony besteld (alles bij De Menner). Verder past het perfect!
Vind het zelf super handig dat je het zo kan samenstellen. Om nog maar te zwijgen of de handigheid van een kunststof tuig!

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:55

Ik heb op mijn shetlander hetzelfde tuig als op mijn A Welsh.. wel heb ik er heel veel gaatjes bij gemaakt en een mooie dikke onderlegger onder het schoftje gedaan.
Ik gebruik een Ideaal web tech. maat shetlander.

Voor mijn kleinste shetlander ken ik het probleem wat je beschrijft wel
Daarvoor ben ik naar de Lemerij gereden met de kleine pony, en heb ik een voorgevormd
budget tuig gekocht. ze hebben het samengesteld uit verschillende maten.
Waardoor de hele kleine man met zijn dikke lijfje nu toch een passend tuig heeft.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:35

Siesje80 schreef:
Ik heb voor mijn (uit de maat gegroeide) welsh a van 1.24 ook Ideal Eurotech maat shet. Alleen van het hoofdstel heb ik het kopstuk in maat pony besteld (alles bij De Menner). Verder past het perfect!
Vind het zelf super handig dat je het zo kan samenstellen. Om nog maar te zwijgen of de handigheid van een kunststof tuig!

Grappig. Ik heb hetzelfde tuig voor mijn welshje in maat pony en het hoofdstel maat shet. Ook bij de Menner!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:14

Ik heb voor mijn welsh van 1.14 een shettuig van winner (geen idee of dat nog bestaat, heb het 5 jaar geleden 2e hands gekocht) Alles op de de kleinste stand ;-)

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:17

gerrit jan van boven, daar zou je kunnen kijken.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:09

SaraViavia schreef:
gerrit jan van boven, daar zou je kunnen kijken.

Ja die heeft ook van alles, daar ben ik laatst ook nog geweest.
Ik zoek voor onze pony van 1.22 ook nog een geschikt tuig wil graag de Ideal Leather Tech maar de maat.
Is het nu pony of is het nu shet :') lastig met die kleine maatjes...

Ik weet wel dat het per merk verschillend kan zijn welke maat je moet hebben als je zo'n tussen maat pony hebt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:52

Hier pastte van leathertech zowel pony als shet op mn welshen van 1.16/1.17. Al ligt nu de shetmaat mooier, en kan ruim versteld worden.
Denk ook voor jouw pony van 1.22 het mooiste is om shet maat te hebben. Maar pony zou dus ook kunnen mocht je bijv 2e hands kunnen vinden.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:59

MelanieB schreef:
Hier pastte van leathertech zowel pony als shet op mn welshen van 1.16/1.17. Al ligt nu de shetmaat mooier, en kan ruim versteld worden.
Denk ook voor jouw pony van 1.22 het mooiste is om shet maat te hebben. Maar pony zou dus ook kunnen mocht je bijv 2e hands kunnen vinden.

Nee koop hem hoe dan ook nieuw, alleen de gene waar ik hem koop heeft zo niks op voorraad.
Maar denk dat ik binnenkort even kan kijken waar ik de maten kan passen voor een goed besluit.
heb laatst een pony schoftje van ideal opgehad en die zat wel goed en was niet te groot.
En het is wel de bedoeling dat er in de toekomst een grotere pony komt :o
Mocht pony wel passen kun je met net te veel aanpassingen switchen :j we zullen het zien.
Het is wel mooi dat je bij ideal ook alles los kunt kopen :9

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:05

NienSCHaap schreef:
Ja die heeft ook van alles, daar ben ik laatst ook nog geweest.
Ik zoek voor onze pony van 1.22 ook nog een geschikt tuig wil graag de Ideal Leather Tech maar de maat.
Is het nu pony of is het nu shet :') lastig met die kleine maatjes...

Ik weet wel dat het per merk verschillend kan zijn welke maat je moet hebben als je zo'n tussen maat pony hebt.

Net ideal borst gekocht, maat pony past keurig op forse a welsh (1.18 ong.) Shet maat zou niet passen en dat was met naast elkaar leggen in de winkel al overduidelijk. Hoofdstel is vaak een wat lastigere puzzel. Kan zijn dat je moet combineren met iets als ponykopstuk en shet bakstukken oid.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:15

haha fijne puzzeltocht zo ze heeft hoofdstel maat wel shetland, ze heeft wel een klein hoofd.
Bakstukken zitten bijna boven in, neusriem pas net op het loste gaatje en keelriem is veel te groot :=
Ze is dan wel 1.22 maar het is een ranke hackney pony, maar goed ze word volgend weekend pas betuigd er moeten nog wel wat spieren op komen.
En met het hoofdstel is het inderdaad gewoon passen en kijken, dat vind ik nog niet zo'n ramp.
Of ik bestel er een extra mee (andere maat) of ik haal losse onderdelen :=
ik heb ongeveer nog een maandje om het allemaal passend te krijgen alleen ideal is tot 9 feb met vakantie voor die tijd kan ik nog kijken welke maat het moet worden _O- haha
Daarna word die pas besteld (nog als verjaardag cadeau)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:16

Dan pony idd.

Pony pastte hier zowel op pony's van 1.16 als forse pony van 1.32. :j
Maat pony en shet scheelt heel weinig, net als cob/full niet veel scheelt. Maar als je grotere pony in toekomst wil zou ik toch voor pony gaan.

Als ie rank is durf ik te wedden dat er shet zeker moet passen. Maar zoals ik zei zou ik dan gewoon voor pony gaan.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:38

Bedankt, ik ben in ieder geval weer wijzer geworden +:)+

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:34

Mijn pony van 1.22 heeft maat shet en kan nog makkelijk een stuk groter! :) (Hoofdstel moest in mini shet).
Ik gebruik alleen een ander hoofdstel daar heb ik bakstukken nu van in gekort, extreem klein koppie!
Tuig is van Ideal kunstof versie.

Pony Ideal leren versie zit op zijn kleinste. Hoofdstel word nu verkleind door tuigmaker.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:25

Zelfs shet van 100 cm (wel redelijk breed) past een Ideal maat pony op zijn kleinst(alleen de rugriem was te lang, maar dat is bij shet tuigen ook zo). De rest van mijn pony's net niet, dus heb gewoon shet tuigen liggen nu.

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:03

Ik heb twee pony's van 1.18 hoog (dartmoors wel wat stevig)
Nou heb ik van mijn luxe ideal tuig een mix van maat pony en maat shet, ook omdat ik de bredere strengen net iets mooier vond. Luxe tweespan heb ik maat pony...
Bij de pony tuigen had 1 pony maat shet hoofdstel en de andere echt maat pony

Maar nu heb ik een webtech ideal gehad, daar was maat shet echt groot zat.
En nu heb ik een ideal eurotech, weer maat shet....
En dat zit ook echt goed, had niet groter moeten zijn.

Dus zelfs van 1 merk... nog heel veel verschil...
Leer en kunststof valt dus ook anders.

Voordeel van Ideal is dat je super makkelijk onderdelen kan uitwisselen... heb k zelf ook gedaan!

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:39

Ik heb inmiddels besteld Leathertech van ideal in maat pony met sommige dingen (staartriem en hoofdstel) in maat Shetland :j ga hem van het weekend passen.
Pony staat namelijk bij kennis op stal voor het beleren (was verstandig om haar uit handen te geven, de draak)
Ben heel benieuwd.

Stippies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:21

Ik heb een luxe marathontuig van Ideal, maat pony, en die ligt op mijn welsh van 1.14m. Ik kan het nog groter en kleiner maken, dus past prima.

SaskiaPop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:26

Mijn luxe marathontuig breng ik altijd even langs de paardenboer om 'm goed in te stellen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:59

Stippies..geen tweespan ambities? Heb daar nog een tweespantuig van liggen. Maat pony, amper gebruikt!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:35

Hier ook ideal voor n welsh van 1m17 ...... bij kraaij in nijkerkerveen gekocht.