[AR] De beste start...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

De beste start...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 23:41

Ik heb nu nog maar een jaarling, maar ik denk wel graag na over de toekomst. Het is een barok pinto. Ik wil hem in de toekomst recreatief berijden, en recreatief met hem gaan mennen. Zoals ik nu zie, gaat het een heerlijk makkelijk paard worden voor zowel het rijden als het mennen; hij is nu al zo onwijs bomproof!
Ik heb zelf in het verleden recreatief met shetlanders gemend.
Ik ben zelf niet prof. opgeleid hiervoor maar heb het van andere menners geleerd.
Hoe zal ik het straks gaan aanpakken; op welke leeftijd begin je het best met de basisbeginselen zónder kar (aanwennen tuig ed) en breng jehem het beste weg om voor de kar te laten beleren (plan is naar de Ronde in Zwartewaal), doe je dat beter vóór het inrijden onder het zadel, of juist erna of maakt het niet uit en kun je eea combineren? Ik wil tegen die tijd ook zelf menlesjes gaan nemen, liefst terwijl mn paard bij de Ronde wordt beleerd.
Graag advies!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: De beste start...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 23:49

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 00:43

Dit is al het derde topic deze week over beginnen met mennen / beleren.......

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 09:51

Ja, maar dan kun je heel bokt wel opdoeken, want elke vraag is al wel eens gesteld toch??

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 09:55

3e topic of niet; ik denk dat je hem het beste eerst voor de kar kan laten zetten, en daarna ohz.
Ik men zelf niet, maar heb wel op een jonge pony gereden die ook al voor de kar stond. Stemcommando's die er helemaal goed in zitten, zijn dan handig. Ook is trekken voor een paard makkelijker dan dragen.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:16

we hebben verschillende eigen paarden van jaarling tot menpaard opgeleid.
als ze zo'n 2 jaar zijn gaan we altijd buiten wandelen en alles laten zien. tegen de herfst lopen ze tussen de lange lijnen om het sturen te leren. ook buiten. en als ze het bos en rustige weggetjes goed doen gaan we ook richting dorp.
gewoon alles met ze doen en niks uit de weg gaan.
met 3 jaar hetzelfde in het begin en ook het tuig erop. dan loopt iemand mee erachter en geeft druk op de strengen om het gevoel van trekken te ervaren.
gaat dat allemaal goed, dan mogen ze een band trekken.
en daarna spannen we ze gewoon in en altijd zonder problemen. de allereerste keer aantrekken van de wagen is soms wat vreemd maar dan is het zo wegrijden.
je kan deze voorbereiding doen en hem toch wegbrengen om in te spannen. waarschijnlijk hoeft hij dan niet zo lang daar te blijven omdat hij alleen moet leren om goed voor de wagen te lopen.