[AR] Klavertje drie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

Klavertje drie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 21:28

Trekt het voorste paard wanneer je de paarden in een klaver drie hebt staan ook, of loopt deze er eigenlijk meer voor de 'sier' bij?

judith_irene

Re: Klavertje drie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 21:32

Het voorste paard loopt voor de sier.

Althans, zo hoort het. Mijn eigen paard heeft dat nooit goed begrepen :+

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 00:05

Ik heb pas geleden in een oude Mensport (heb een grote stapel heel oude bladen) een verdieping gelezen over postkoetsen. Ik meen me te herinneren dat er stond dat vroeger vóór in een vierspan (en ik verwacht dat dat voor een klavertje 3 hetzelfde was) in feite de reserve paarden stonden. De achterpaarden deden het werk, de voorpaard(en) liepen mee en draaiden warm. Ze hielpen alleen een handje mee als de weg omhoog liep of het terrein zwaar was. Later werden dan de vermoeide achterpaarden uit het span gehaald, gingen de voorpaarden naar achteren en werden er verse voorpaarden aangebracht.
Toen de postkoets zijn functie verloor en de vierspannen voor de show liepen, werd er bij de voorpaarden meer op uitstraling geselecteerd.

Ik neem aan dat bij een klavertje 3 het voorpaard dezelfde functie had, reservepaard dus, en niet te vroeg opgebrand raken. Nu dus voor de uitstraling.

(Graag verbeteren als dit niet klopt, het kost teveel bladertijd om het nog eens na te zoeken ;) )

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:57

Afbeelding

Ik zorg altijd dat de voorste niet trekt. Is altijd even zoeken naar de juiste maat van de leidsels van de voorpony. Zodat zijn strengen niet te slap hangen, maar hij ook niet trekt.

Afbeelding