[AR] dagstartkaart aangespannen wat houdt het in?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elodie1

dagstartkaart aangespannen wat houdt het in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 11:15

Hallo,

Ik heb een vraag over een “dagstartkaart aangespannen”
Wat is dit precies? Kan er verdern iks over vinden :+

Het zit namelijk zo.. ik zit te denken om aangespannen dressuur te gaan starten.
Maar zoals het er nu op de kalender uitziet zijn er bij ons op stal niet heel veel wedstrijdjes gepland.

Dus ik kan wel een startpasmennen aanvragen van bijna 50 euro.. maar voor 1 of 2 x starten is dat best duur.
(ben al lid van de knhs + vereniging en heb strartpas dressuur ohz)

Dus nu vroeg ik me af wat zo’n dagstartpas inhoudt.. is dat om gewoon 1 keer een dressuur (+vaardigheid) te starten of is dit heel wat anders?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 23:44

Dagstartpas is voor 1 wedstrijd te starten, dit kan in meerdere rubrieken, is vooral in het leven geroepen voor de zeer weinige bijzondere meerspanwedstrijden in de aangespannen sport. Wij hebben er vorig jaar ook gebruik van gemaakt, omdat we voor zowel voor het kampioenschap klavertje drie als voor het kampioenschap vierspan (deze wedstrijden waren open kampioenschappen en tevens de enige wedstrijden hiervoor uitgeschreven) een pony erin hadden staan die het hele jaar verder geen wedstrijden liep.
Let wel, je hebt het hier over een dagstartkaart aangespannen sport, dat is een andere tak van sport als mennen, waar dressuur en vaardigheid onder valt. Aangespannen sport is de wedstrijdsport voor tuigpaarden, hackney's en friezen voor de showwagen.
Of er ook iets dergelijks is voor het mennen weet ik niet.

Elodie1

Re: dagstartkaart aangespannen wat houdt het in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 08:48

Oké duidelijk ! Dan heb ik er dus niks aan . . Toch maar een startpas overwegen dan..

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 08:52

Je kan ook onderlinge oefen wedstrijdjes rijden, dan heb je geen startkaart nodig. Want ik rijd ook wel eens marathon oefenwedstrijden.

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 10:01

marathon.. heb je sowieso geen startkaart nodig :)

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:50

Dus een dagstartpas is meer geschikt voor de wedstrijden voor de tuigers enz om bijv een nieuweling uit te testen op concours?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 12:08

Voor een nieuweling uit te testen, of voor een eenmalige wedstrijd, een 1-malige start in een meerspan bijvoorbeeld.
Nieuweling uittesten wordt doorgaans niet echt gedaan, aangezien er een competitie is, en je met een eenmalige start een jaar later daar niet meer aan mag deelnemen, want dan is het geen nieuweling meer.
Die dagstartkaarten zijn er alleen voor de aangespannen sport, heb ik even nagekeken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 14:10

WD-V > AR

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 15:53

Als je lid bent van de KNHS mag je op dressuur/vaardigheidswedstrijden in de impulsklasse (hobbyklasse) starten, bij SGW (marathon) mag dit ook. Om echt te starten in de SGW moet je wel een startkaart hebben. Als je voor een enkelspan een startkaart aanvraagt is dit voor de dressuur, vaardigheid en SGMW. Eigenlijk dus drie in 1.
Voor de minimarathon hoef je geen startkaart.
Door die impuls/hobbyklasse kun je er eerst eens kennis mee maken en kijken of je het leuk vindt.
Wel even de reglementen lezen, want voor de impulsklassen gelden verder dezelfde regeltjes als de echte klassen.
Een dagstartpas is alleen voor tuigers (dat noemen ze dan aangespannen sport, geen idee hoe wij onze pony's/paarden voor de kar krijgen, blijkbaar hoeven we die niet aan te spannen?????)

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:10

tuigers,hackeys en friezen vallen er onder... dit omdat deze rubriek voor stamboek paarden is geloof ik. de kwpners moeten ook aan bepaalde voorwaarden voldoen.
met een nrps pony kun je dus niet mee doen, zo hebben ze voor de shetlanders weer aparte wedstrijden.

mijn kwpner is een volbloed tuiger maar niet geschikt voor de aangespannen sport bijvoorbeeld