[AR] Gaat mijn tuig met een tweewieler

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tinker_sally

Gaat mijn tuig met een tweewieler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 22:31

Ik heb nu een vierwieler, maar halverwege volgend jaar komt er een luxe tweewieler van Hans van der Mee. Ik hoop hem in mei te kunnen bestellen :D
Nu bedacht ik me vandaag alleen, zou het wel gaan met mijn huidige tuig?
Ik heb al lopen zoeken, maar veel topics zijn zo oud dat de foto's het niet meer doen. En met foto's snap ik het vaak toch eerder dan zonder :o
Er staat voor 2016 zowiezo een nieuw tuig op de planning. Waarschijnlijk een kunststof Zilco tuig.
Maar tot die tijd wil ik wel veilig en comfortabel voor vooral mijn paard kunnen mennen met de tweewieler.
Is er als het niet zou gaan evt. een manier om het wel zo maken dat het gaat lukken?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik kwam vaak tegen dat het tuig voor een tweewieler een schuifbare riem moet hebben. Maar toen ik bij een aantal tuig dealers ging kijken paar maanden terug zeiden hun weer dat dat weer niet hoefde.
Zilco heeft er zelfs maar een in het assortiment met deze riem?

Anoniem

Re: Gaat mijn tuig met een tweewieler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:38

Bij een 2wieler moeten de bomen kunnen zweven in de lichtogen. Dus je 2wieler moet in balans zijn zodat hij niet op de rug van je paard drukt, maar hij moet ook niet achterover kiepen. Ik heb zelf 2 tuigen gehad met schuifbare riem. Soms zag je zel dat hij wat schoof. Dus ik vond het wel fijner. Maar of het persee nopdig is en of het hinder geeft aan je paard zonder die schuifbare riem weet ik niet....

Napie

Re: Gaat mijn tuig met een tweewieler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 01:57

Jij heb een brancardriem en daar kan een tweewieler noet in zweven. Ik zou dit deel vervangen door lichtogen. Zelf vind ik het bij eenlichte wagen niet nodig dat de riemen door de schoft kunnen schuiven. Dat gaat vaak namelijk toch dusdanig stug dat er geen beweging in zit.