[AR] Arden tuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

donnar

Arden tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 13:20

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die dit tuig hebben, wij denken er over om dit tuig aan te schaffen voor onze fries maar horen hele wisselende verhalen. De een is er heel tevreden mee, terwijl de anders er veel problemen mee heeft. (bijvoorbeeld loslatende stiksels) Ik ben benieuwd!

Groetjes

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:11

unofficial79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 15:18

Ik heb een Arden tuig voor mijn Haflinger. Ben er zeer tevreden over. Ruim verstelbaar en een goede pasvorm.
Gebruik het voor werkelijk alles. Na gebruik maak ik het schoon met een doekje en dan kan die er weer tegen aan.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:52

Wij hebben voor onze shet en welsh ook een arden tuig. Ik denk dat we het nu iets mee dan 2 ja ar hebben. En het word redelijk intensief gebruikt. We hebben het ook al een paar keer mee gehad naar strand ritten. En ik ben er tot nu toe eigenlijk heel tevreden over.

HMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:36

Zeer tevreden met ons ardentuig.
geen last van loslatende stiksels.
ik heb het tuig nu een jaar of 4 en het ziet er uit als nieuw (minimaal 4x in de week trainen en de wedstrijden).

Inmiddels ook een 2span tuig aangeschaft.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 10:02

Hoi,

Ik zag toevallig nog een leuk stukje in de nieuws brief van de Lemerij m.b.t. het arden tuig.
Er zat ook een link bij voor een filmpje
Dus die plaats ik even....

Ik zag dat ze open-huis dagen hadden eind dit jaar.
En dat er een korting's percentage op een nieuw Arden tuig zit.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 20:02

Ik zit met hetzelfde als jou. Vind de Arden tuigen heel mooi om te zien.
En paar weken terug ben ik met een vriendin naar de Lemerij gereden om ze eens in het echt te bekijken.
Moest daar in de buurt zijn, dus was leuk te combineren.
Er hingen daar 2 arden tuigen met rode rand, maar moet eerlijk zeggen dat toen we het beter gingen bekijken ik toch echt schrok van wat we zagen.
Op heel veel plaatsen waren de stiksels los. Het leek net alsof er een kat aan had lopen krabben met zijn nagels.
Ook was het tuig op veel plaatsen kaal.
Nu weet ik niet hoe oud deze tuigen waren, maar voor dat geld verwacht ik toch wel iets meer kwaliteit dan dat ik toen zag.

Ik vind het vanaf de plaatjes een super mooi tuig om te zien, maar door wat ik hier gezien heb, twijfel ik nu heel erg.
Ik zoek pas voor over 2 jaar een nieuw tuig, en wie weet rijd ik dan weer een keer die richting op om er nog eens bij te kijken, of vind ik iemand die het tuig flink gebruikt waar ik het mag komen bekijken.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:37

Ik heb ook een Arden tuig voor mijn tweespan. Ziet er nog steeds erg netjes uit en fijn in gebruik! Soepel en naden zitten bij mij nergens los.

Anoniem

Re: Arden tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:05

Ik heb twee arden tuigen. Het ene heb ik net, het andere sinds februari.

Voordelen:
Ligt goed
Degelijk (tot op heden helemaal niets kapot, ook geen stiksels. Ik ken verschillende mensen die dit tuig hebben en ook nog nooit wat gehoord in die richting)
Ziet er goed en netjes uit
Na het werk snel even afspuiten en dan is het keurig schoon
Je kunt onderdelen in verschillende maten uitwisselen
Hoofdstel is zacht achter de oren en op de neus en heeft een fijne pasvorm
Leidsels uit één stuk
Fijn en zacht borststuk met de verstelmogelijkheid op de plek waar je de strengen aan de wagen maakt
Ook met koud weer soepel
Je kunt van je enkelspantuig makkelijk een tweespantuig maken

Nadelen
Ik vind de stoten op het hoofdstel en de riemen van de broek wat plastic aandoen. Ook door de relatief grote gaten voor de gespen.
Het tuig vormt zich niet naar het paard zoals leer dat doet (vind ik vooral bij de broek een beetje zichtbaar)
Voor wie van authentiek houdt: het is natuurlijk geen leer en dat zal het ook nooit worden
Mijn geschoren pony vind het tuig met winterweer in eerste instantie koud op zijn huid. :D (Maar dat zal hij met leer ook wel vinden)

Ik heb zwarte tuigen en geen gekleurde biesjes. Ik had geen zin om te wachten op een bestelling en wil ook snel een ander onderdeel erbij kunnen kopen. Ik vind de donker gekleurde biesjes mooi (donkerrood, bruin), maar die felle kleuren niet. Dat vind ik te plastic fantastic. Maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk. :o

Danique090

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 09:08

Ik ben afgelopen week ook bij De Lemerij geweest voor een Arden tuig voor mij welshjes. Ze hadden een pilaar van Arden met diverse uitvoeringen. Ik vond het er super mooi en netjes uitzien en het voelt ook heel goed aan. Omdat ik graag een tuig wou aanschaffen waar ik lang mee verder kan en ook niet wil dat stiksels loslaten heb ik gevraagd hoe dat zit. De eigenaar heeft mij toen twee tuigen laten zien die erg intensief gebruikt waren. Deze waren echter van een oudere serie met een katoenen randje erom die na 8jaar intensief gebruik begon te rafelen, daarom is destijds over gegaan naar een pvc randje rondom het tuig zodat het absoluut niet kan rafelen. Denk dat het die tuigen waren die jij hebt gezien tinker_sally, dus als je daar om info over het tuig had gevraagd had je gehoord dat dat dus de oude serie is en van rafelen nu geen sprake meer kan zijn.;) Ik ga binnenkort dan ook met de pony's naar de Lemerij om ze te laten opmeten voor het tuig zodat ze deze op maat kunnen bestellen. Ik vind dit een goede service en ook het feit dat alles op maat kan worden gemaakt en aangepast als dat gewenst is vind ik erg prettig. Ik denk dan ook dat een arden tuig een goede investering zal zijn gezien de goede kwaliteit en mogelijkheden.:)