[AR] Tweespan Minipaard & Shetlander ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie2302

Tweespan Minipaard & Shetlander ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 19:22

Een elfje en een hobbit...gaan die samen in een tweespan. Eigenlijk is dat in een notedop waar mijn vraag op neer komt.

In onze kleine kudde hebben wij een stoere shetlander ruin die fijn en actief voor de wagen loopt. Sinds september vorig jaar hebben wij een minstens zo stoer & pittig appaloosa minipaardje erbij. Deze dame is inmiddels getransformeerd van een "raaaaak me niet aan"-feeks tot een "knuuuuuuuffel-me"-tante.

Tuigje heeft ze al opgehad en ze pakt het eigenlijk allemaal relatief makkelijk op. Voorlopig is het dus nog helemaal niet aan de orde en de bedoeling is ook om ze beide in enkelspan te rijden maar omdat ze allebei zo'n 1m07 hoog zijn, fantaseer je af en toe toch eens in de richting van "zouden die twee......." :D

Ik ben dus erg benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met een tweespan van een echte (hobbit) shetlander en een (elegant) minipaard.
In ons geval is het uiteraard vooral het verschil in gangwerk (is dat een woord?) dat mij het probleem lijkt. P.C. (de shetlander) loopt best ruim maar je ziet toch duidelijk dat het bij Spooky Sue allemaal wat lichtvoetiger en zwevender gaat.

Afbeelding

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:24

P.C!!! *\o/* <3 <3

Ik heb geen idee, kom je pas achter als je het probeert denk ik? :D

capopjekop

Re: Tweespan Minipaard & Shetlander ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:43

Ik zou het gewoon een keer proberen. Het is wel belangrijk dat ze een beetje hetzelfde tempo hebben. Mijn shetten zijn precies even groot, maar Hans is van nature toch wat sneller en Grietje is zo slim dat ze net doet of ze werkt maar ondertussen trekt Hans de kar in zijn eentje. Zij heeft een wat lager basistempo en ik moet haar juist vaker aansporen terwijl ik Hans moet afremmen. Dat werkt vooral in het begin niet zo handig, omdat de een op het commando voor de ander reageert :')

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 19:45

MDJ schreef:
P.C!!! *\o/* <3 <3

Ik heb geen idee, kom je pas achter als je het probeert denk ik? :D

Hey Michelle :D

Ik ken helaas niemand meer met een tweespan tuig/wagen en "even" investeren om te proberen is weer zo "YIKES!" -O-

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 19:47

capopjekop schreef:
Ik zou het gewoon een keer proberen. Het is wel belangrijk dat ze een beetje hetzelfde tempo hebben. Mijn shetten zijn precies even groot, maar Hans is van nature toch wat sneller en Grietje is zo slim dat ze net doet of ze werkt maar ondertussen trekt Hans de kar in zijn eentje. Zij heeft een wat lager basistempo en ik moet haar juist vaker aansporen terwijl ik Hans moet afremmen. Dat werkt vooral in het begin niet zo handig, omdat de een op het commando voor de ander reageert :')

Dat had ik "vroegah" met P.C. en Rohan ook. Die konden prachtig gelijk lopen maar als ik het niet in de gaten hield, deed Rohan net een tandje terug uit zijn borsttuig en liet P.C. de boel trekken ;)

Bij deze twee zie je, vooral in de draf, echt een verschil in de gangen. P.C. loopt, zoals ik schreef, nog best ruim maar Spooky lijkt nauwelijks de grond te raken als ze draaft :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:49

Maar merk je dan ook echt verschil qua snelheid? Want dat kon ik niet uit je tekst halen :)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 19:51

Dat vind ik nog heel lastig inschatten omdat Spooky Sue natuurlijk nog niet voor de wagen loopt. Als zij haar zweefdraf inzet in de wei loopt P.C. er wel naast mee maar merk ik wel dat hij "overdraaft" of zoals onze dochter zou zeggen "kijk die kleine beentjes toch eens snel gaan" :')

Wendy1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:59

Hahaha, grappig, ik werd aangetrokken door de titel op de 'voorpagina', ben jij het :D .
Als het niet werkt zetten we PC en Sasha naast elkaar, ook leuk :P , maar ja, inderdaad, tuig, wagen.....

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:08

Waarom zou dat niet gaan? Als ze allebei graag lopen en het basis tempo is ongeveer gelijk, kan het prima.
Bij onze menvereniging loopt er een tweespan van een merens en een grote shetlander. Is begonnen voor de lol, maar ze passen zo goed bij elkaar dat het een blijvend tweespan is.
ze rijden ook tandem waarbij de shetlander voorop loopt!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 20:14

Wendy1708 schreef:
Hahaha, grappig, ik werd aangetrokken door de titel op de 'voorpagina', ben jij het :D .
Als het niet werkt zetten we PC en Sasha naast elkaar, ook leuk :P , maar ja, inderdaad, tuig, wagen.....

Ja met Sasha wil het wel...dat lijkt me ook een ruig tweespan samen. Altijd weer dat geld he :P

dingogirl schreef:
Waarom zou dat niet gaan? Als ze allebei graag lopen en het basis tempo is ongeveer gelijk, kan het prima.
Bij onze menvereniging loopt er een tweespan van een merens en een grote shetlander. Is begonnen voor de lol, maar ze passen zo goed bij elkaar dat het een blijvend tweespan is.
ze rijden ook tandem waarbij de shetlander voorop loopt!

Oh wauw, ze lopen dus ook echt gewoon naast elkaar in tweespan? Dat lijkt me toch een apart gezicht! Tandem leek me inderdaad hoe dan ook een optie (scheelt ook weer investeringen) maar van zo'n ongelijk tweespan als in jouw voorbeeld had ik nog niet gehoord.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:22

Kom je hier maar met ze ;), knoppen we ze in t span als je spookje er klaar voor is!

Hier is alles kwa maat altijd ongeveer even groot geweest, kwa karakter zeker niet ;).

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 20:24

Dennis schreef:
Kom je hier maar met ze ;), knoppen we ze in t span als je spookje er klaar voor is!

Hier is alles kwa maat altijd ongeveer even groot geweest, kwa karakter zeker niet ;).

Oeh...daar hou ik je aan Ciska :D Dat is helemaal perfect om het te kunnen testen :) (en helemaal met jou als ervaringsdeskundige erbij! *\o/* )

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:28

Alsof ik een ervaren 2span rijder ben :p. Ik ben een enkelspan dressuur muts ;). Die voor de grap wel eens wat 2span, 4span en tandem rommelt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 08:20

Lekker meenemen naar Ciska en daar het span zetten..........komt helemaal goed. :j

In het werk kom je er pas achter of ze samen fijn aan het werk willen. Kwestie van trainen en uitproberen.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:15

Afbeelding

Afbeelding

hier wat foto's van het ongebruikelijke tweespan.
en wie denk je dat het fanatiekste is?........

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 14:43

Nou... Wat bijzonder zeg... Hartstikke leuk om die foto's te zien!

Ik weet uit ervaring hoe fanatiek die shetters zijn :D:D

Dat kleintje staat er ook mooi "strak" bij! Al gaat P.C. ook weer de goede kant op nu hij weer meer doet.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:21

Nou ben ik stiekem wel heel nieuwsgierig geworden naar een filmpje dingogirl! :o

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:17

Ik wil ook wel een filmpje zien haha. En Nathalie, lekker met Dennis op pad gaan, komt vast goed. Uiteraard wel even wat foto's tzt!!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 10:48

Dennis schreef:
Alsof ik een ervaren 2span rijder ben :p. Ik ben een enkelspan dressuur muts ;). Die voor de grap wel eens wat 2span, 4span en tandem rommelt.

Hey...iedereen die de leidsels voor een vierspan in handen kan houden is voor mij een held :D

Filmpje zou mij ook wel erg leuk lijken van het bijzondere tweespan :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:07

Psssst, niet door vertellen, 4span rijden is niet zo moeilijk als t er uit ziet ;) .

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat zo een extreem verschillend span fijn loopt.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:11

dingogirl schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

hier wat foto's van het ongebruikelijke tweespan.
en wie denk je dat het fanatiekste is?........

Briljant! Die ga ik aan mijn hubby laten zien! Hij klaagt dat hij geen 2 span kan rijden omdat een van onze Tinkers uitgeleend is en dus niet aan huis staat. Maar op deze manier kan hij wel met de andere Tinker en de Shetlander rijden :D
geintje natuurlijk wat hij zal het vast niet doen omdat de Shet de Tinker qua gangen niet bij kan houden :D

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:16

Geen probleem, hoewel het wel eventjes gaat duren voordat 2 enkelspan pony's een span vormen. Ik heb idiotere spannen gezien met shetlanders en minipaarden naast elkaar. Deze twee zijn iig allebei wit(achtig) en even groot. Kan je ze niet een keer naast elkaar zetten en dan een foto maken O:)

Dinogirl, vind het persoonlijk best gevaarlijk ook. Qua leidseldruk zit je met zo'n verschil nooit gelijk. Daarnaast als ze 50/50 trekken zal het voor de shet erg pittig zijn.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:54

Het is niet mijn span maar van een lid van onze menvereniging dus helaas geen filmpje.
het is niet gevaarlijker als een ander span hoor. De leidsels en strengen zijn zo aangepast dat ze ieder normaal te sturen zijn. De merens is een heel rustig en braaf paard. En de shet hoeft niet perse de helft te trekken. De merens zou op deze manier evengoed de hele wagen of het grootste gedeelte kunnen! trekken, net zoals bij een gelijk span ook de ene soms meer trekt als de andere.

maar het is een combinatie voor de lol. Met de lange menritten staat de merens alleen voor de wagen, of de shet met een spangenoot shetlander.