[AR] Over de (linker)schouder vallen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marg

Over de (linker)schouder vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 11:20

Als ik in de bak aan het mennen ben maar mevrouw loopt ook graag op de straat scheef, dan wordt (bij wijze van spreke) de bak steeds kleiner als we linksom rijden.

Wat zijn jullie tips om die schouder goed te plaatsen? Aan de hand en onder de man krijg ik het wel voor elkaar maar voor de wagen is het nog wel een lastig dingetje.

Ik maar regelmatig vierkante voltes. En dan krijg ik het aardig voor elkaar, maar als ik de hoefslag weer vol dan zijn de hoeken weer een heel mooi staaltje van hoe kan ik vallende over de schouder door de hoek.

Ben benieuwd naar jullie tips.

(ik heb overigens menles bij een vereniging, dus ben niet altijd alleen aan het prutsen hoor :-))

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:55

Krijg je van je instructeur op de vereniging geen huiswerk mee hoe je je paard kunt rechtstellen? Ik weet niet hoe de menlessen bij jullie zijn opgebouwd? Klassikaal? Instructeur in het midden van de bak? Werken jullie als groep of krijgen jullie individueel les? Springt hij / zij wel eens achterop (of naast je) en doet hij het dan voor?

JoyCiej007

Re: Over de (linker)schouder vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:12

Wat probeer je op het moment zelf te doen als je paard dit doet? Hoe reageert ze op 'opsluiten tussen beide leidsels' en dan ondersteuning/druk met je zweep aan de linkerkant bij de schouder? Of breekt ze daar ook gewoon doorheen?

Normaal gesproken zou je zeggen, probeer het dus op te vangen met het wijken voor de zweep en het wijken voor druk, maar als je dit al doet en jou paard loopt daar doorheen, dat wordt het idd een stuk lastiger.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 13:50

Echt huiswerk heb ik nog niet gehad. We zijn meerdere dingen aan het oppakken zoals ook haar activiteit en vooral lang en uit elkaar lopen. Als ik de teugels iets aanneem gaat ze direct langzamer lopen of zelfs stilstaan. Ze moet dus leren met kortere teugels te lopen en zich meer te laten sluiten met een actief achterbeen. Dus dat was eigenlijk meer de prio de laatste lessen.

Instructeur staat in het midden en volgens mij soms wel achterop, is bij mij nog niet zo geweest. Je krijgt vaak individueel tips. Ik zal het in de volgende les ook echt vragen mij met dei schouder te helpen.

Helaas loopt mevrouw geheel door de zweep heen als je die aanlegt of aantikt op de schouder. Ik probeer haar nu op twee teugels rechtdoor te rijden en zelf mijn bocht te kiezen voordat ze gaat vallen. Rij ik te ver naar de hoek dan loopt ze links over de schouder met haar hoofd mooi naar rechts |(

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:15

Weet je, het lastige van zo'n probleem is dat je vanaf de bureaustoel allerlei tips kunt geven, maar dat je nooit weet hoe het voelt. We kunnen je oefeningen geven, maar wat je voelt en vooral het moment van voelen waarop je dus meteen moet anticiperen en bovendien in welke mate (of je bijvoorbeeld even moet doorpakken of juist niet), kunnen we je niet meegeven.

Als voorbeeld, zelf rijd ik met mijn paard bijvoorbeeld door de hoek aan het eind van de korte zijde met stelling links, richt ik daarna ietsje recht op het lange stuk, maar zo gauw ik merk dat de druk op de linkerleidsel toeneemt, maak ik enkele korte ophoudingen en rijd een volte halve baan (dus tot de middenlijn) en probeer het rechtrichten opnieuw tot de druk links weer toeneemt en ik weer een volte halve baan moet maken. De druk op beide leidsels moet gelijk worden en gelijk blijven.
Een ander paard waar ik wel eens mee rijd, kun je dit juist weer niet doen. Die gooit met bovenstaande inwerking op het bit zijn kop in de lucht en galoppeert aan. Daar moet je linksom op een grote volte blijven, juist de druk zo gelijk mogelijk houden met de linkerhand en proberen steeds met je rechterhand te spelen, na te geven, hij de hand rechts gaat opzoeken en zo de ontspanning bij hem vinden zodat hij daarna stelling links neemt, waarna je links ook ietsje na kunt geven. Daarna kun je stukjes rechtuit rijden. (Da's een moeilijke hoor!)

Waar jullie nu mee bezig zijn, de impuls, is idd een eerste aandachtspunt. Daar begint alles mee. Als ze meteen terugkomt bij alleen al het aannemen van de leidsels kan ze idd wat flegmatiek zijn, maar het zou ook kunnen dat je bit misschien wel iets te scherp is, je bit iets hoger opgehangen kan of dat je kinketting een gaatje losser kan. Paard moet wel willen blijven lopen.

Gewoon lekker door blijven lessen en misschien eens een half uurtje of uurtje privéles boeken :).

Hier kun je misschien ook nog wat tips vinden.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 14:48

Klopt hoor Gem, dat zien belangrijker is dan via de computer tips geven.

Maar juist door erover te praten/schrijven kom je op dingen die je kan proberen of waar je over na kan denken. Ik lees en hoor graag dingen ter lering. Ik merk zelf dat een pion in de bak ook wonderen kan doen.

Bit hoger hangen hebben we inderdaad al gedaan en ketting zit niet erg los. Ik heb al leer om het bit heen gehad maar dat maakte geen verschil. Dat vond ze zelfs vervelend. Ik ben nog op zoek naar mogelijk ander bit.....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:54

Heb je al eens geprobeerd met 1 hand te rijden? Soms is het 'probleem' van koetsier die ongelijke druk geeft, te veel of te weinig.

Het is vaak puzzelen, omdat ik niet weet hoe handig jij kan sturen en je timing is.

wat gebeurt er als je met buitenstelling je wendingen rijdt? Kan je hem dan rechter houden in zijn lijf?

Problemen die je voor voelt, komen bijna altijd van achteren.

het helpt voor de wending het binnenbeen al te activeren vooor je de wending ingaat km dus niet als hij al over de schouder uitbreekt.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:54

Bitten zoeken is helemaal een lange speurtocht... daar weet ik alles van.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 15:17

Hoe los je het onder het zadel of aan de hand op?

Het is het meest voor de hand liggend om het voor de wagen op een gelijke manier op te lossen.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 15:34

Aan de hand kan ik haar schouder plaatsen door haar aan stapje opzij te laten zetten en dan weer terug in de buiging te zetten en als ze valt weer terug te zetten. Rijden doe ik ook zo maar niet met haar want ze is een Welsh a-tje (dat zou zielig zijn).

Ik ben mij er van bewust dat het inderdaad kan komen door mijn eigen vasthouden/onkunde in de handen. Qua bochten hebben we in de les nu gedaan even terug rijden voor de bocht, in de bocht aantikken en "versnellen" (ondertreden/aantrekken achterbeen) en na de bocht meteen weer in basistempo. En dat dus 4 keer in 1 ronde.

Op 1 hand rijden is voor mij nog lastig. Overigens geprobeerd met een gebroken trensje te rijden, maar dar werd ze erg zwaar op. Dus weer terug gegaan naar de stang.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 15:58

Laat anders je instructeur even uitproberen waar je paard goed op reageert en wat voor jou na te rijden is. Want jij moet het zelf ook kunnen tijdens thuis trainen

iemand met ervaring heeft verschillende methodes uit te proberen waar het paard het fijnst op reageert

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:53

Dit probleem heb ik ook gehad met één van de paarden die ik trainde. Het lukte voor een deel door de binnenzijde "op te vangen" door de zweep alleen tegen de buik aan te leggen (alsof je zijwaartse druk met je kuit geeft), maar het probleem bleef. Rechtrichten was alleen op één kant mogelijk. Zelfs de meest doorgewinterde instructeur kreeg het niet voor elkaar. We hebben haar laten onderzoeken en het bleek dat ze last van een wervel in haar rug had. Mijn advies is om dit eerst te laten uitsluiten, voordat je verder gaat rijden. ;)