Laatst heb ik samen met een vriendin een tuigje voor onze mini's aangeschaft. Mijn pony is 75 cm. hoog en die van haar 83. Het bruine tuigje past haar pony goed, maar vond hem voor de mijne écht te groot. Het was maat shet, ze kon het allemaal wel om, maar alles zat op het laatste gaatje wat dus een kilometer aan loshangend leer bezorgde. Daarnaast was het borsttuig te lang en de broek te groot voor het mooie.. Ook het hoofdstel was alles op het laatste gaatje, het stond dus ook gewoon slordig. De pony van 83 cm past het tuig vele malen beter maar ik wilde toch iets kleiners.
Dit is het tuigje die we hadden:

Nu heb ik vandaag op de paardenmarkt in Hedel een mooi tuigje op de kop getikt voor een aantrekkelijke prijs. Ik heb hem meegenomen en naar mijn idee past hij vele malen beter. Het borsttuigje zit o.a. veel netter. Het enige waar ik aan twijfel is de broek. Dit tuigje is maat mini mini shet maar de broek is nog steeds aan de grote kant. Nu is het nog helemaal stijf van het nieuwe en als de sulky ervoor hangt toont het waarschijnlijk al weer veel anders, ook wanneer het leer wat soepeler wordt en het naar de pony gaat vormen. Wat vinden jullie? Past dit beter dan bovenstaand tuig?

Ook de sulky hebben we wat aangepast. De sulky past wel maar de lamoenen waren echt te lang, ze zou niet normaal kunnen wenden omdat deze in haar hals zouden prikken. Op het moment is mijn vader bezig de lamoenen een stuk in te korten, zodat ze ook wat dichter op de sulky staat.

Nu

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Haar hoofdstel die bij het tuigje zat is wel veels te groot, hiervoor ga ik dus nog op zoek.
Ik zal zo snel mogelijk een foto maken van het totaalplaatje, als de sulky erachter hangt.