[AR] grote Shet of A Welshje ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chavalli

grote Shet of A Welshje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 10:17

Na jaren niet gemend te hebben begint het toch weer te kriebelen, ik ben daarom
op m'n gemak rond aan het kijken naar een geschikte pony.
Ik heb altijd met een Haflinger gemend, maar wil nu iets kleiners.
Ik twijfel heel erg tussen een grote Shetlander en een Welsh sectie A.
Wie heeft bv de grootste trekkracht en kan met gemak twee mensen trekken
op een marathon wagentje ? Wie heeft het meeste uithoudingsvermogen ?
Wat zijn jullie ervaringen ?

VPgezocht

Re: grote Shet of A Welshje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:28

Ik denk dat een welsh beter is.
Maar een shet is ook sterk waarom niet alletwee?
:p

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:32

Hangt ook wat van karakter af natuurlijk merk vaak dat welsh'jes actiever zijn in hun gangen wat niet percé iets zegt over het uithoudingsvermogen van de shet.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:50

Ik heb zelf een mix van beiden. Ik heb een hardwerkende nuchtere pittige pony. Iets steviger in zn lijf maar wel de elegantie van een welsh en de soepelheid in zn benen.
Er staat er een op de bokt markt!

Eef01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:52

Ik zou voor een Welsh A gaan. Maar hangt natuurlijk ook van hun karakter af

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:53

2 mensen op een marathon wagen... dat is voor een shet krap aan. Zeker als die mensen niet super slank / klein zijn, of wanneer de ondergrond niet optimaal is.
Ik zou voor een Welsh A/B gaan, heb je wat meer speling en kan er ook nog een keer iemand mee.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:04

Ik weet dat de shet 2x zijn eigen gewicht kan trekken. Dus 2 mensen op een wagentje gaat best hoor. Zie ik trouwens ook vaker.

Het is voor de sterke shetlandpony mogelijk om op een verharde weg lasten te trekken die wel twee maal zo groot zijn als zijn eigen gewicht. Omdat hij gezien wordt als een van de sterkste pony's en paarden ter wereld, denken veel mensen dat een shetlander ook grote lasten kan dragen. In werkelijkheid kan een shetlander slechts maximaal twintig procent van zijn eigen gewicht dragen omdat de pony anders op den duur last krijgt van de gewrichten in zijn rug en hij vrijwel onbruikbaar wordt om op te rijden, hoe jong of oud hij ook is. Niet alleen het gewicht van de ruiter is van belang maar ook zijn lengte; als de ruiter te lang is, brengt deze de pony uit zijn balans. Shetlanders zijn naast handzame pony's voor het rijden onder het zadel ook goede tuigpony's.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 12:26

Je kan inderdaad gaan kijken voor een kruising?
Ik zou zelf denk ik ook niet kunnen kiezen, dus anders gewoon voor beide kijken en dan zie je vanzelf welk leuk paardje er op je pad komt (ongeacht of het een Welsh of shet is)

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 12:31

Ik zeg niet dat dit verantwoord was, maar heb een shet een keer zijn benen onder z'n lijf vandaan zien lopen met 4 mensen op een marathon wagen. Ze kunnen het wel, maar ideaal? Niet als je het mij vraagt :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 12:33

MaricoGraphy schreef:
Ik weet dat de shet 2x zijn eigen gewicht kan trekken. Dus 2 mensen op een wagentje gaat best hoor. Zie ik trouwens ook vaker.

Het is voor de sterke shetlandpony mogelijk om op een verharde weg lasten te trekken die wel twee maal zo groot zijn als zijn eigen gewicht. Omdat hij gezien wordt als een van de sterkste pony's en paarden ter wereld, denken veel mensen dat een shetlander ook grote lasten kan dragen. In werkelijkheid kan een shetlander slechts maximaal twintig procent van zijn eigen gewicht dragen omdat de pony anders op den duur last krijgt van de gewrichten in zijn rug en hij vrijwel onbruikbaar wordt om op te rijden, hoe jong of oud hij ook is. Niet alleen het gewicht van de ruiter is van belang maar ook zijn lengte; als de ruiter te lang is, brengt deze de pony uit zijn balans. Shetlanders zijn naast handzame pony's voor het rijden onder het zadel ook goede tuigpony's.

Op het asfalt ja. :+
En 2x zijn eigen gewicht? Wanneer hij in topconditie is ja. Nou wanneer je een hele goede wagen hebt weegt deze 150 kilo. betekend dat de mensen die er op zitten samen 150 kilo mogen wegen. Dus 2x 75. En dan nog alleen op asfalt en niet al te lang.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 12:41

Op asfalt kan hij drie keer zijn eigen gewicht trekken, onverharde wegen twee keer en mulle paden ong 1 keer. Maar dit is een ruwe schatting.

Om op je vraag terug te komen, het is moeilijk te zeggen welk ras je het beste kunt nemen. Als je een shet van 1,10 hebt of een welsh van 1,10 dan weet ik zo niet welke het meeste kan trekken. Ligt ook aan conditie ed. Ik zou gewoon voor beide gaan kijken en maar zien waar je mee thuis komt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 12:46

MarlindeRooz schreef:
Op het asfalt ja. :+
En 2x zijn eigen gewicht? Wanneer hij in topconditie is ja. Nou wanneer je een hele goede wagen hebt weegt deze 150 kilo. betekend dat de mensen die er op zitten samen 150 kilo mogen wegen. Dus 2x 75. En dan nog alleen op asfalt en niet al te lang.

Op asfalt is het maximum 3x zijn gewicht.
Op onverharde vlakke ondergrond 2x en op zwaar terrein 1x zijn gewicht.

Citaat:
Hoeveel kan mijn paard trekken?
Vuistregel is dat een paard op vlakke weg 3x zijn eigen gewicht kan trekken, dus koets + inzittenden bij elkaar opgeteld, op onverharde vlakke weg 2x zijn eigen gewicht, en in zwaar terrein (mul zand, heuvelachtig) 1x zijn eigen gewicht. En dat betekent dus dat je bijvoorbeeld met een mini-Shetlander hooguit 100-150 kilo erachter kan hangen als je de duinen in wilt, en dat als je met een KWPN tuigpaard alleen over asfalt rijdt, je er makkelijk 1500 kg achter kan hangen.

Pink_Horizon @ [AR] FAQ: veelgestelde vragen op AR, LEES DIT EERST!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 12:57

Ik heb met beide gement. En mijnnervaring is dat shetten veel meer uithoudingsvermogen hebben door hun vlakke gangen en kracht. Je mist echter wel de beweging als je dressuur wil rijden. Daarnaast zijn welshen sneller beledigd als je een fout maakt. Een shet kan meer trekken als een welsh mits goed in conditie. Mijn voorkeur ligt wel bij de echt grote maat dus rond de 1,10

Chavalli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 16:54

Ik denk dat het inderdaad slim is om bij een grote Shet te gaan kijken en bij een Welshje.
Ik zal de advertenties eens in de gaten gaan houden.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:04

Napie schreef:
Ik heb met beide gement. En mijnnervaring is dat shetten veel meer uithoudingsvermogen hebben door hun vlakke gangen en kracht. Je mist echter wel de beweging als je dressuur wil rijden. Daarnaast zijn welshen sneller beledigd als je een fout maakt. Een shet kan meer trekken als een welsh mits goed in conditie. Mijn voorkeur ligt wel bij de echt grote maat dus rond de 1,10

Niet elke welsh is hetzelfde en ook niet elke shet.
Je hebt de ielige, je hebt de stevige, de wel snel beledigde, en de ook echt bijna niet beledigd te krijgen welshen. Denk ook niet dat een shet dus perse meer kan trekken of meer uithoudingsvermogen heeft, heeft alles te maken met wat erachter hangt, en hoe stevig de pony is, en stokmaat en hoe een pony getraind is.

Als je met marathonwagen wilt rijden en 2 personen, zou een welsh van 1.20 het mooist zijn. Of gewoon een goed stevige shet van 1.10 of groter, maar dan kom je alweer meer richting welsh qua stokmaat. Welsh sectie a gaat tot 1.22m.

Die van mij zijn 1.16, trekken met gemak mn marathonwagen en 2 personen, ook marathons of lange buitenritten.

Fifo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:37

Ik zou voor een Welsh gaan en het liefste een stevige pony.

Heb er zelf 2. Een stevige pony van 1.25 en een smal pony'tje van 1.22. Die van 1.25 trekt met gemak 3x zijn eigen gewicht op asfalt, maar die van 1.22 niet. Is natuurlijk ook verschillend per pony, maar een wat stevigere kan net wat meer trekken!

Ook het karakter is belangrijk, gewoon wat pony's gaan proberen en kijken wat je het fijnst vindt. :)

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:39

Kruising misschien?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 05:30

Ik vind ze beide erg leuk: D

Ik persoonlijk Welsh een stuk fijner karakter hebben en luxere uitstraling. Mooiere draf ook meestal.
Maar die shetjes zijn nog handzamer en voor shet aanspanningen word vanalles georganiseerd. Je kan met smallere wagen af (goedkoper?)

Ik heb zelf een Welsh a voor marathon wagen, enkelspan, 1.17 en 1.20. Kunnen ze prima hebben met 2 personen in het bos.

Fijne, werkwillige, brave ponys met lekkere gangen en genoeg ruimte in hun gangen om mee te kunnen komen met grotere rijdieren (wel zo leuk als je samen wilt rijden), maar klein genoeg om ook aan de kleintjes aan te passen qua gang.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 07:33

Ik zou ook gaan voor een welsh :). Ik vind die leuker dan shetjes. En dan heb je idd iets meer speelruimte qua gewicht.

Eef01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:38

een shetlander kan 2 keer zijn gewicht trekken maar ik zou persoonlijk voor een Welsh gaan.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:40

Ligt eraan wat je ermee wilt gaan doen en hoeveel geduld je hebt als je een jonge pony wilt opleiden.

Denk dat een shetlander eerder aardig wat weg kan trekken dan een welshje. Maar dat is ook een kwestie van leren. Van een 3/ 4 jarige kun je nog niet zoveel verwachten, van een met wat meer ervaring kun je van alles verwachten.

Wij hebben bijv een welsh A'tje gehad van maar 1.15 nou die trok werkelijk alles en iedereen overal doorheen.
En zijn jongere maatje vond het meestal na een half uurtje allemaal wel genoeg.
Nu is dat jongere maatje ondertussen een jaar of 7 en is hij echt wel sterk.

Denk dat je met een Welshje qua wedstrijden mn in dressuur maar ook in SGMW meer mogelijkheden hebt. Alleen met SGMW is een enkelspan Welsh ook weinig hoor, als je van een A'tje uitgaat, dan zou ik idd gaan voor een van plm 1.25 minimaal.

Daarbij zijn het totaal verschillende pony's qua karakter, dus ga vooral na wat bij jou past.

cleej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 08:58

Ik heb een New Forest A-pony 106cm, ze wordt vaak aangezien voor shetlander. En is lekker voorwaarts. Ik heb een wagentje van 100kg en kan je makkelijk met ze 2e op voor een rustig ritje. Ik zelf weeg rond die 75 kg en me nichtje 60 kg, dat kan ze makkelijk aan. Als mijn vriend mee wilt rijden dan heeft ze het wel wat zwaarder mijn vriend is erg groot en weegt 115. Vandaar dat wij besloten hebben een Welsh A bij de kopen.
Deze wordt wat groter en kan net wat meer trekken zodat me vriend meer kan mee rijden als we marathontjes gaan rijden. Of lange ritjes en dat kan dan met ze 3e.

Denk dat je moet bekijken wat je wilt gaan doen.
En naar wat voor karakter het beestje heeft. Willen ze graag werken en kan je er ook mee werken.

Succes met je zoek tocht!

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:52

Ik had een kruising shet x Welsh van 1.11cm. Super pony! Ontzettend graag aan het werk. Lekker voorwaarts, wel heel gevoelig beestje. Maar echt een super karakter en heel lief. Had haar voor een 4wielig wagentje staan. Ze trok met gemak 2 volwassen mensen. En had een super conditie. Ik was er blij mee :)
Succes met je zoektocht! Wel heel leuk!