Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
MaricoGraphy schreef:Ik weet dat de shet 2x zijn eigen gewicht kan trekken. Dus 2 mensen op een wagentje gaat best hoor. Zie ik trouwens ook vaker.
Het is voor de sterke shetlandpony mogelijk om op een verharde weg lasten te trekken die wel twee maal zo groot zijn als zijn eigen gewicht. Omdat hij gezien wordt als een van de sterkste pony's en paarden ter wereld, denken veel mensen dat een shetlander ook grote lasten kan dragen. In werkelijkheid kan een shetlander slechts maximaal twintig procent van zijn eigen gewicht dragen omdat de pony anders op den duur last krijgt van de gewrichten in zijn rug en hij vrijwel onbruikbaar wordt om op te rijden, hoe jong of oud hij ook is. Niet alleen het gewicht van de ruiter is van belang maar ook zijn lengte; als de ruiter te lang is, brengt deze de pony uit zijn balans. Shetlanders zijn naast handzame pony's voor het rijden onder het zadel ook goede tuigpony's.
MarlindeRooz schreef:Op het asfalt ja.![]()
En 2x zijn eigen gewicht? Wanneer hij in topconditie is ja. Nou wanneer je een hele goede wagen hebt weegt deze 150 kilo. betekend dat de mensen die er op zitten samen 150 kilo mogen wegen. Dus 2x 75. En dan nog alleen op asfalt en niet al te lang.
Citaat:Hoeveel kan mijn paard trekken?
Vuistregel is dat een paard op vlakke weg 3x zijn eigen gewicht kan trekken, dus koets + inzittenden bij elkaar opgeteld, op onverharde vlakke weg 2x zijn eigen gewicht, en in zwaar terrein (mul zand, heuvelachtig) 1x zijn eigen gewicht. En dat betekent dus dat je bijvoorbeeld met een mini-Shetlander hooguit 100-150 kilo erachter kan hangen als je de duinen in wilt, en dat als je met een KWPN tuigpaard alleen over asfalt rijdt, je er makkelijk 1500 kg achter kan hangen.
Napie schreef:Ik heb met beide gement. En mijnnervaring is dat shetten veel meer uithoudingsvermogen hebben door hun vlakke gangen en kracht. Je mist echter wel de beweging als je dressuur wil rijden. Daarnaast zijn welshen sneller beledigd als je een fout maakt. Een shet kan meer trekken als een welsh mits goed in conditie. Mijn voorkeur ligt wel bij de echt grote maat dus rond de 1,10