[HK] Mendurance praat topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IreneK

Berichten: 10
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 11:05

Hi Allemaal,
Ik ben nieuw in dit topic en ik ben van plan dit jaar te beginnen met het rijden van mendurance met een 2 wieler.
Nu is eea mij al een beetje duidelijk, maar zouden jullie mij uit willen leggen hoe ik start met trainen van mijn welsh 1.22 m pony. Het betreft Pietje en hij is al 18, maar kerngezond en fit.

Ik dacht om te beginnen een route uit te stippelen van 15 km op een redelijke ondergrond (ik ga graag naar Drie). Wat is dan de meest ideale manier van afwisselen tussen stap en draf? Ik vermoed dat een km teller raadzaam is (ik zie in deze topic dat gemiddeld 12 km per uur een goed gemiddelde is)
Ik ben bekend met de hartslagmeter.
Alvast bedankt voor jullie hulp _/-\o_

Dennis

Berichten: 31478
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 11:53

Ik ben met mijn dressuur pony's gewoon gaan rijden. Met een beetje basis conditie lopen ze een klasse 1 zo uit als je niet te gek doe.
Pony's moeten minimaal 7km/h gemiddeld minimaal lopen, en maximaal 12.

Mijn gewone trainingsrondjes als ik nergens naar kijk of op let zit ik rond de 10 km/h gemiddeld. Dus eens een app aan zetten als je ga rijden is wel handig, dan kan je al zien wat je ongeveer rij over een hele rit. En vanuit daar kijken wat je anders en meer (of misschien zelfs minder, maar wat over hebben in de wedstrijd is altijd fijn. liever ff extra stappen dan gas moeten geven om de minimale tijd te halen) zou willen.

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:41

Dennis schreef:
Ik ben met mijn dressuur pony's gewoon gaan rijden. Met een beetje basis conditie lopen ze een klasse 1 zo uit als je niet te gek doe.
Pony's moeten minimaal 7km/h gemiddeld minimaal lopen, en maximaal 12.

Maximaal 14 volgens mij voor pony's.

pjer
Berichten: 1590
Geregistreerd: 18-03-05

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 16:54

He leuk, Wij hadden gisteravond ook zitten kijken op de mendurance site en het lijkt ons ook wel een leuk doel. We hebben sinds kort een paard dus zijn nog helemaal nieuw in het wedstrijd gebeuren. We staan wel op een menstal en ik men al een jaar of 5, mijn man is nog bezig met het menbewijs.
We weten nog niet wat paardlief vind van trailers en op verplaatsing gaan :-) maar dit is een mooie gelegenheid om dat uit te gaan proberen denk ik. We moeten zeker nog wel trainen, op dit moment nog geen ritten van langer dan ca 10km gedaan. En we weten ook nog niet goed hoe hij reageert op bruggen, koeien, etc gelukkig is hij niet van heel veel dingen onder de indruk. Dus de komende tijd gaan we onze ritten steeds uitbreiden en nieuwe situaties opzoeken. Misschien dat we dan in de zomer eens een wedstrijd kunnen proberen.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 18:51

IreneK schreef:
Hi Allemaal,
Ik ben nieuw in dit topic en ik ben van plan dit jaar te beginnen met het rijden van mendurance met een 2 wieler.
Nu is eea mij al een beetje duidelijk, maar zouden jullie mij uit willen leggen hoe ik start met trainen van mijn welsh 1.22 m pony. Het betreft Pietje en hij is al 18, maar kerngezond en fit.

Ik dacht om te beginnen een route uit te stippelen van 15 km op een redelijke ondergrond (ik ga graag naar Drie). Wat is dan de meest ideale manier van afwisselen tussen stap en draf? Ik vermoed dat een km teller raadzaam is (ik zie in deze topic dat gemiddeld 12 km per uur een goed gemiddelde is)
Ik ben bekend met de hartslagmeter.
Alvast bedankt voor jullie hulp _/-\o_


Het hangt ervan af wat je normaliter in een week doet met je pony. Als je vrijwel iedere dag ment, rijdt/ longeert etc dan heeft je pony als het goed is al een aardige basisconditie. Dit kun je gaan afwisselen met een buitenrit, de stelregel is eerst kilometers uitbreiden voordat je tempo gaat opvoeren. Als je voor de klasse 1 gaat hoef je niet per rit alle kilometers in 1 keer te trainen. Je kunt de afstand in meerdere delen hakken, daar houdt je dan ook rekening mee met je andere bezigheden zoals dressuur in een bak/ longeren etc. Want ook die meters/kilometers tellen mee in je training. Het is wel belangrijk om boven de kilometers te zitten dan de daadwerkelijke rit van de wedstrijd dan zit je sowieso goed.

Maar zoals Dennis zegt, als je aardig traint in de dressuur en je hebt een route die afwisselend is in ondergrond dan moet je een eind kunnen komen. Let wel op want op asfalt trainen en vrijwel niet op bosgrond is wel een verschil met de wedstrijd. De wedstrijden verschillen in routes en ondergrond, de ene wedstrijd heeft meer verhard of harde bosgronden/zijstroken van weilanden en de andere wedstrijd loopt wel meer door de bossen en kan rullere stukken bevatten.

Ik ken niet iedere wedstrijd meer want er zijn nieuwe bij gekomen maar vroeger was de wedstrijd van Nanda in het Drents Friese Wold echt een stuk pittiger dan die in Etten-Leur. Maar volgens mij zijn het nu voornamelijk wedstrijden met veel afwisseling van ondergrond.

Daarnaast wordt vaak vergeten dat rust ook heel belangrijk is voor herstel, ga daarom ook niet als een malle iedere dag keihard trainen want dat is niet oke en je bereikt het tegenovergestelde effect. Tijdens wedstrijden kan het ook ineens een stuk warmer dan normaal zijn, kijk dan goed hoe je pony in het haar zit en zorg dat je scheert of goed laat koelen etc. Zet je pony als het kan in de schaduw waar mogelijk zodat je pony beter herstelt richting de nakeuring.

Dennis

Berichten: 31478
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 19:10

Ik doe ik een simpele dressuur training (meestal 30/40 minuten) ong 5 km, maar dat zijn intensievere kilometers dan die ik buiten rij. Veel intensiever, op zand, veel schakelen ipv recht uit het zelfde tempo op asfalt (want het enige bos hier in de buurt heeft een route van 3,5km dus dat is ook de moeite niet :') ).

Ik heb wel eens gelezen dat je in een week je wedstrijd kilometers ongeveer moet rijden.
Dus voor ong 25 km is dat 5x half uurtje dressuren en dan zit je er al aan.

En per 10 wedstrijd kilometers 1 dag vrij in het land.

Ik train helemaal niet heel veel. Met mendurance wedstrijd in het verschiet ook vaak maar 1x per week naar buiten. En train ik nog steeds maar max 4x in de week, maar vaker blijf ik op 3x steken. En nu in de winter vaak maar 2x per week.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 20:21

Twee keer een half uur dressuren is geen 25 km. Maar inderdaad als je twee keer dat rondje van 15 km rijd en daar rustdagen tussen zet met lichte arbeid ( dus longe of wat dressuur) dan zit je al op een goede basis conditie. Opbouwschema is fijn om met tijd te rijden. Je begint met 10 min instappen en daarna 10 min draf en 5 min stap. De periodes van het draven breid je per week uit met 1 minuut en de stapperiode verminder je met een minuut. Belangrijkste is dat je niet teveel vraagt. Let altijd op dat ook focust op een rustige stap. Je pony moet in die tijd echt herstellen. Niet aanleren te dribbelen of druk te maken over van alles. Bij thuiskomst moet de pony rustig stilstaan en moet je een rustige ademhaling zien bij gesloten neusgaten. Hij moet direct willen eten en evt drinken. Oefen ook een het voordraven en het koelen.

IreneK

Berichten: 10
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Aalsmeer

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:08

Hartstikke bedankt voor jullie antwoorden.
"Opbouwschema is fijn om met tijd te rijden. Je begint met 10 min instappen en daarna 10 min draf en 5 min stap. De periodes van het draven breid je per week uit met 1 minuut en de stapperiode verminder je met een minuut."

Ik rijd al wekelijks buiten en meestal laat ik ze in 2 span 4 x 15 minuten draven met 5 minuten stappen ertussen. Hoe kan ik dit vertalen naar de hartslagmeter? Ik deed voorheen conditietraining voor indoor marathon (3x pieken naar 180 hartslagen per minuut, tussendoor een minuut stappen waarbij de hartslag weer naar 100 ging). Ik kan me voorstellen dat je nu bijvoorbeeld traint op langere tijd 130 hartslagen per minuut voor duur uithoudingsvermogen. Kunnen jullie hier iets over zeggen?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:44

Als je traint op 60% van je maximale hartslag dan train je aeroob en bouw je conditie op. In de stapperiodes moet je zorgen dat je eerst in je rusthartslag komt voor dat je weer aan een drafsessie begint. Hartslag in stap zie je vaak goed bij het instappen als je pony’s dan goed ontspannen zijn. Bij mijn pony’s was dat rond de 70-80. Als je gaat halthouden dan moet de hartslag vlot onder de 60 komen. Heb je hier wat aan?

Wescha
Berichten: 737
Geregistreerd: 12-12-17

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:41

Wij gaan ook met drie wedstrijden meedoen . Nu inlezen. Conditie is geen probleem

har166

Berichten: 2042
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 20:19

Napie schreef:
Als je traint op 60% van je maximale hartslag dan train je aeroob en bouw je conditie op. In de stapperiodes moet je zorgen dat je eerst in je rusthartslag komt voor dat je weer aan een drafsessie begint. Hartslag in stap zie je vaak goed bij het instappen als je pony’s dan goed ontspannen zijn. Bij mijn pony’s was dat rond de 70-80. Als je gaat halthouden dan moet de hartslag vlot onder de 60 komen. Heb je hier wat aan?


Interessant om te lezen. Heb je ook websites of artikelen om aan te bevelen als ik me hierin verder wil verdiepen?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 22:02

Ik gebruikte het materiaal van equilog .nl

IreneK

Berichten: 10
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 08:56

Napie schreef:
Als je traint op 60% van je maximale hartslag dan train je aeroob en bouw je conditie op. In de stapperiodes moet je zorgen dat je eerst in je rusthartslag komt voor dat je weer aan een drafsessie begint. Hartslag in stap zie je vaak goed bij het instappen als je pony’s dan goed ontspannen zijn. Bij mijn pony’s was dat rond de 70-80. Als je gaat halthouden dan moet de hartslag vlot onder de 60 komen. Heb je hier wat aan?


Ja top Dank je wel

NdV74
Berichten: 3465
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:36


QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:43


NdV74
Berichten: 3465
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 18:08

Dat zou zeker mooi zijn.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:56

Hallo allemaal, zijn er nog menners die mee willen doen aan de mendurance 23 april te Etten-Leur? Mooie wedstrijd, geweldige organisatie en nog plek voor deelnemers. En heb je al eens het idee gehad mendurance te willen proberen, dan is deze wedstrijd een mooi begin!

pjer
Berichten: 1590
Geregistreerd: 18-03-05

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 00:56

Lijkt ons echt super leuk, maar het is ruim 120km van stal (en een paard wat nog nooit op de trailer gestaan heeft, en we hebben nog geen eigen trailer) en we zijn eigenlijk nog net niet klaar ervoor kwa conditie. Dus heel jammer maar helaas.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 06:39

pjer schreef:
Lijkt ons echt super leuk, maar het is ruim 120km van stal (en een paard wat nog nooit op de trailer gestaan heeft, en we hebben nog geen eigen trailer) en we zijn eigenlijk nog net niet klaar ervoor kwa conditie. Dus heel jammer maar helaas.


Nog heerlijk een jaar trainen en trailer oefenen en wie weet zien we je volgend seizoen!

Licor

Berichten: 2953
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:30

Ik ga eerst leenderbos afwachten.. heb al een ouder paard, is van de winter in de endurance 2x afgekeurd.. wil t nu in t voorjaar nog eens proberen.. als dat goed gaat dan ga ik etten leur nog overwegen.. maar als we weer worden afgekeurd dan is de conclusie dat hij gewoon op recreatief pensioen mag.. dus ik hou nog die slag om de arm

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 14:22

Licor schreef:
Ik ga eerst leenderbos afwachten.. heb al een ouder paard, is van de winter in de endurance 2x afgekeurd.. wil t nu in t voorjaar nog eens proberen.. als dat goed gaat dan ga ik etten leur nog overwegen.. maar als we weer worden afgekeurd dan is de conclusie dat hij gewoon op recreatief pensioen mag.. dus ik hou nog die slag om de arm


Dan zien we jou in Leenderbos!

MaritB

Berichten: 8640
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 14:44

Voor mij lukt het niet op zaterdag, een zondag ga ik zeker mee doen! *\o/*

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 18:21

MaritB schreef:
Voor mij lukt het niet op zaterdag, een zondag ga ik zeker mee doen! *\o/*


Top, Waalwijk is op zondag, 22 mei

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 19:42

Voor 7 mei in Barchem kunnen we nog wel flink wat inschrijvingen gebruiken, hoor!

We zitten op dit moment nog maar op 11 deelnemers, mede door wat afmeldingen.

Ons absolute minimum om het door te laten gaan is 10, dus we blazen de boel nu nog niet af. Maar zo'n evenement is voor iedereen (deelnemers, vrijwilligers en organisatie) gewoon echt heel veel leuker als er wat meer animo is.

De route wordt bij ons ook met pijlen uitgezet. Dus je hoeft niet perse op GPS te rijden.
Dit doen we dit jaar nog om de drempel voor inschrijving zo laag mogelijk te houden.

Dus aarzel niet langer: stuur je inschrijfformulier in en doe gezellig mee!

https://www.debergmenners.nl/pages/74/Mendurance-Informatie-en-inschrijving/

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:30

MarjaR schreef:
Voor 7 mei in Barchem kunnen we nog wel flink wat inschrijvingen gebruiken, hoor!

We zitten op dit moment nog maar op 11 deelnemers, mede door wat afmeldingen.

Ons absolute minimum om het door te laten gaan is 10, dus we blazen de boel nu nog niet af. Maar zo'n evenement is voor iedereen (deelnemers, vrijwilligers en organisatie) gewoon echt heel veel leuker als er wat meer animo is.

De route wordt bij ons ook met pijlen uitgezet. Dus je hoeft niet perse op GPS te rijden.
Dit doen we dit jaar nog om de drempel voor inschrijving zo laag mogelijk te houden.

Dus aarzel niet langer: stuur je inschrijfformulier in en doe gezellig mee!

https://www.debergmenners.nl/pages/74/Mendurance-Informatie-en-inschrijving/


Waar zijn de menners die dit aandurven!! Hoe kan het toch dat er hooguit 20 aanspanningen in Nederland zijn, die deze sport kunnen hendelen? Rijdt de rest alleen nog binnen of enkel op omheinde terreinen, dat vraag ik me vaak af. Waar zit de terughoudendheid?