[HK] Mendurance praat topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:43

L_Rivaldo schreef:
Ik vind het ook jammer maar mijn vriend is dan jarig en mijn pony is uit de running.

Verwachten jullie een kleine keona?
Succes met de verhuizing.

Ja we verwachten inderdaad een kleine.
Pony uit de running? Hoe komt dat.
Ik heb er nog 1/2 voor je

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 17:47


Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:48


MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 17:29

Wie hier heeft zich ingeschreven voor de mendurance in Teteringen op 15 april?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 21:54

Ik ik ik

NdV74
Berichten: 3465
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:54

Er zijn nu 12 aanmeldingen voor Teteringen, dus dat gaat de goede kant op.

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:20

Als het goed gaat, zijn wij ook weer van de partij

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 23:22

NdV74 schreef:
Er zijn nu 12 aanmeldingen voor Teteringen, dus dat gaat de goede kant op.

Oh, dat klinkt goed. Ik hoop dat we dat straks bij ons in Barchem ook gaan halen!

maroes

Berichten: 4493
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:58

Wij gaan voor de eerste keer mendurance mennen met onze twee fjorden. Ik ben erg benieuwd hoe ze op vreemd terrein reageren. We hebben ons ongeschreven op 15 april. Weet iemand hoe het terrein daar is. Kan je water halen voor de paarden? Is er een mogelijkheid om zelf te plassen....? Hoe lang van tevoren moeten ze goed gekeurd zijn om te starten? Best veel vragen, maar ik kan er niet zo veel over vinden.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:09

Het parcours is vlak en vlot te rijden. Nauwelijks paden die veel problemen kunnen geven. Wel een spannend stukje langs het spoor en onder de snelweg door maar dat is maar 50 meter.
Onderweg is er volgens mij geen waterpunt maar in de lage klasse heb je dat ook niet echt nodig. Op het terrein is er wel water en sanitair. Voor mijn pony neem ik altijd water van thuis mee.
Zelf ben ik altijd ruim een uur van te voren aanwezig, afhankelijk of het een lange reis was (als de pony lang op de trailer heeft moeten staan is het fijn als hij van te voren goed heeft kunnen eten en drinken en de benen strekken). Dan aanmelden, voorkeuren en optuigen. Ik loop al een tijdje mee in de sport dus kan dat allemaal in een half uurtje maar als je nieuw bent heb je misschien iets meer de tijd nodig om rond te kijken en dingen te vragen

maroes

Berichten: 4493
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:38

Dank je wel voor je duidelijk antwoord. Ik heb er zin in!

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 23:49

Barchem hoop ik te kunnen rijden maar ben er bang voor ivm moederdag bij ons op het werk een drukke tijd is.

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:35

L_Rivaldo schreef:
Barchem hoop ik te kunnen rijden maar ben er bang voor ivm moederdag bij ons op het werk een drukke tijd is.

Bij het bepalen van een datum voor onze mendurance hebben we niet gezien dat 13 mei moederdag is.
Is achteraf niet zo handig, maar dat konden we niet meer wijzigen i.v.m. gemaakte afspraken locatie en beschikbaarheid sommige vrijwilligers.
Hopen maar dat ons dat niet al te veel deelnemers gaat kosten!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:47

Ik hou het hele jaar van mijn moeder. Een bloemetje is vlot gestuurt

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:58

Hee!

Ik meld me hier ook eens even. Ik heb hiervoor endurance gereden maar nu met een pony van 1,11 gaat dat natuurlijk niet meer lukken. Wel loopt ze voor de wagen en dat gaat eigenlijk super goed.
Nu had ik bedacht om in laag soeren impuls te gaan starten. Dit is mooi in de buurt en dan kunnen we even kijken hoe en wat alles gaat.

Zoals ik had gelezen in de reglementen mag je gewoon starten zonder groom met een sulky, dus dat komt mooi uit voor ons.
Ik heb nog een hoop vragen dus dacht eraan om aankomend weekend in teteringen te gaan kijken als het mogelijk is, want het is nog best een stuk rijden. Ik kan namelijk niets terugvinden over groompunten en koelen. Wat wel net even anders is na het finishen de km verplichte stap, nu stapt mijn pony dit gelukkig makkelijk binnen 15 minuten.

Ik vond bij het zoeken ook terug dat er voorheen in renkum ook een wedstrijd is. Dit jaar zie ik hem niet op de kalender staan dus komt deze nog terug of is deze helemaal komen te vervallen? Want dit zou voor ons 15 minuten met de trailer zijn en dat zou ideaal zijn.
Behalve laag soeren is alles een uur of meer met de trailer rijden. Op zich prima maar alles wat dichterbij is, is mooi meegenomen natuurlijk.

En als laatste een vraag over hartslagmeters. Ik zag dat polar nu speciale banden heeft die je kunt gebruiken voor het mennen. Nu ben ik daar wel erg benieuwd naar en of dit goed blijft zitten en goed werkt. Rijden jullie met hartslagmeter en zo ja welke raden jullie aan? Dit mag ook via pb mocht dat fijner zijn voor het topic :)

Verder lees ik rustig mee en hopen wij dus onze eerste (impuls) wedstrijd dit jaar nog te starten!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:54

Renkum is al heel lang niet meer. Volgens mij heb ik daar de laatste mendurance in 2011 gereden. Was toen klasse 3.
Wat betreft groomplekken wordt er in de mendurance nog maar weinig gebruik van gemaakt. In Laag Soeren was het vorig jaar bloedje heet en ik reed klasse 2. Gelukkig mijn partner toen zo gek kunnen krijgen om te groomen. In Teteringen moet ik het stellen zonder groom. Dan zet ik bij de finish wat water klaar om te koelen voor het uitstappen. Meestal is dat wel voldoende op een klasse 1.
Hartslagmeter rij ik wel mee. Ik heb het horloge op mijn rugriem en kan hem zo vanaf de kar aflezen. Ook maakt hij prima contact met mijn telefoon.
Als je ervaring heb met de endurance verschilt het niet veel van de mendurance. Helaas is het gewoon geen kijksport. Op het startterrein krijg je wat mee van de voor en nakeuring maar die is niet anders als bij de endurance. Vragen mag je hier stellen. Leert iedereen wat van

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:39

Wat raar dat er van de groomplekken weinig gebruik wordt gemaakt. Mijn pony heeft het erg snel warm en zou ik liever wel koelen. Heb wel iemand die kan groomen altijd.

Hoe doen jullie dat eigenlijk? Ik rijd dan zonder groom dus groom kan gewoon naar het groompunt komen. Maar in de endurance pak je het water aan en gooi je het zelf over je paard. Hoe doen jullie dat? Neem aan dat je groom die er dan naast staat dat doet.

Kijken bij wedstrijden met camera vind ik overigens nooit vervelend hoor, mooie plek op de route en kletsen met mensen en daar weer van leren werkte voor de endurance ook prima. Al denk ik dat ons weekend toch al te vol is gepland en dan start ik gewoon laag soeren en zie ik het wel hoe en wat :)

Edit
Over je hartslagmeter. Gebruik je de band of de normale elektrodes die ook ohz gebruikt worden?
Ik twijfel nog wat ik wil namelijk..

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:14

Sommige organisaties O:), zorgen gewoon dat er vrijwilligers op de koelplekken staan, dat is pas handig.

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:43

Nu word het dit weekend super mooi weer en iedereen gaat natuurlijk naar het bos. Hoe doen jullie dat tijdens de wedstrijd? Normaal gezien passeer je stapvoets en heel veel willen dan paardje aaien Lijkt me dan niet zo handig...

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:48

Psydoxy schreef:
Sommige organisaties O:), zorgen gewoon dat er vrijwilligers op de koelplekken staan, dat is pas handig.


Dat is wel heel erg luxe hoor! {:} :j

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 14:11

Peachy schreef:
Nu word het dit weekend super mooi weer en iedereen gaat natuurlijk naar het bos. Hoe doen jullie dat tijdens de wedstrijd? Normaal gezien passeer je stapvoets en heel veel willen dan paardje aaien Lijkt me dan niet zo handig...

Wel passeren in stap, niet stilstaan voor aaien. :-)

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 14:35

Ik heb de normale elektrodes net als onder het zadel.
Mijn groom komt naar de groomplaats. Bied water aan om te drinken en vervolgens koelt hij de pony. Kost een minuutje. Met mijn tweespan had ik ook water op de wagen mee en koelde we ook wel vanaf de wagen met een spuitpomp.
Vaak is er ook wel een waterpunt te vinden inderdaad maar dat is geen verplichting van de organisatie.
Verder passeer ik mensen in het bos zoals ik dat altijd doe: ik maak contact, minder vaart en ga er rustig langs.
Ooit...tijdens een klasse 2 wedstrijd op de achterhoekse paardendagen, bij de nakeuring vond een moeder het een goed idee haar kindje op mijn pony te planten. Aaien misschien even als ik klaar ben maar voor de rest ben ik gewoon met een wedstrijd bezig. Dat zien ze vaak ook wel aan je hesje

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 14:43

Je kind er maar op planten vind ik dan ook wel heel brutaal. Daar zou ik sowieso niet van gediend zijn. Inderdaad rustig passeren maar niet stoppen en eventueel melden dat je deelneemt aan een wedstrijd.
Denk dat ze over het algemeen dan wel hun eigen weg vervolgen. Je hebt ze erbij maar zo lang je de discussie niet aangaat moet het goed komen.

Ik zie nu dat polar een speciale hartslagmeter voor het mennen heeft. De m460 mennen. Incl hartslagband en meter die je op de bok kan bevestigen. Voor €290 dus dat is heel goed te doen.
Nu nog beslissen of ik die wil of de m430. Gewoon met horloge.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 15:13

Ik was in totaal 120 euro kwijt voor de meter. En dan kan ik alles uitlezen op mijn telefoon
Afbeelding

Afbeelding

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:36

Ik zelf neem altijd water mee op mijn sulky of menwagen. Ook meestal emmer er bij.piet had een rugspuit op de wagen waar hij vanaf de bok het paard mee besproeide. Ik zelf koel alleen als warm is en enkel onder het rijden/of stappen. Ik koel niet op aller laatste. Maar heb ook nooit problemen met een hartslag, dus ligt ook aan je pony. Je kunt ook slobber en pulp voeren mocht je pony niet drinken. Succes misschien kun je met iemand mee rijden.
Ik rij zonder hartslag meter ooit gekocht maar niks voor mij. Gou weer door verkocht