[AR] Mijn paardje krijgt kale/rauwe plekjes van het tuig.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stal_HD

Mijn paardje krijgt kale/rauwe plekjes van het tuig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 15:24

Hallo,

Ik heb een vraag. Mijn minipaardje krijgt tijdens het rijden schaaf/schuurplekjes van het tuig tijdens het mennen. Dit heeft hij aan beide kanten net achter de voorbenen. Zelfs tot bloedens toe. Wat doe ik verkeerd? En is er ook een oplossing voor? Ikzelf zat te denken aan een soort singeltje. Bestaan die voor de mentuigjes?
Hij heeft het trouwens niet altijd, maar vooral nu er weer wat haar op zijn lichaam komt. En om hem nu weer te scheren, dat wil ik liever niet, want hij loopt eigenlijk 24/7 buiten met schuilstal.

Ik weet dat er tuigonderleggers zijn. Kan ik dan bv zoiets gaan gebruiken voor onder de buik door?

Wie kan me helpen?

SayaJones

Re: Mijn paardje krijgt kale/rauwe plekjes van het tuig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:25

Singelbontje misschien een oplossing?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:26

Mijn pony krijgt ook snel last van singelwondjes. Je kan een singelbontje gebruiken of een neopreen singelhoes. Ik heb er een van 50 cm, deze past goed en sindsdien geen wondjes meer gehad :) de singelhoes vind ik persoonlijk mooier staan dan een bontje.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:46

gewoon een singel bontje gebruiken. Komt vaker voor hoor als je je pony scheert.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:51

Je hebt grote kans dat met het optuigen het velletje al dubbel zit. Wat je kunt doen, is na het aansingelen de singel naar buiten trekken. Hierdoor komt het vel weer glad te liggen en kun je de singel weer loslaten. Omdat het nu al zo gevoelig is, kun je de plekken het beste even goed laten rusten voordat je weer gaat rijden. Smeer het dagelijks in met uierzalf, zodat de huid soepel blijft. Wat hierboven al gezegd is: je kunt eventueel ook een neopreensingel proberen.

Bloesem2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:53

Andere singel proberen of een bontje

ThatCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:56

Misschien is het omdat je tuig te scherpe randen heeft? Dan zou ik je aanraden om het goed in te smeren en misschien zijn de randjes dan minder scherp

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:56

Schoon singel bondje gebruiken en zorgen dat het velletje plat ligt.
Heeft hij een schrale plek smeer er een klodder sudocreme op.
Is goed voor schrale baby billetjes en voor ruwe paarden huidjes.

Ligt je schoftje niet te ver naar voren? moet eigenlijk net achter de schoft liggen en niet erop.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 10:11

Allemaal bedankt voor de berichten. Ik zal hem eerst laten genezen en dan eens kijken of ik het tuigje iets achteruit kan leggen. Of ckecken betreft de velletjes. Anders ga ik inderdaad over op een bontje of singeltje.

De sudocreme en uierzalf werken inderdaad super. Heb ik ook al eens gebruikt op een smetplekje bij een ander paardje.

Nogmaals mijn dank.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:30

Als het een hardnekkig wondje is, kun je er eventueel ook Vetramil opsmeren. Dat is een honingzalf, die erg snel werkt. Zonder recept te bestellen op de site van De Paardendrogist.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 09:49

Dank je shenavallie. Dat zal ik onthouden. Honing is zowiezo een goed genezingsprodukt. :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:00

Mijn paard heeft het ook. Hij heeft gewoon een heel gevoelige huid. Is erg lastig. Smeren inderdaad met diverse middeltjes die al genoemd zijn en bontje om de singel. Ik heb zelf een hoesje gemaakt van een lapje fleece stof. Is ook makkelijk in de wasmachine te reinigen. Succes

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:07

De singel van mijn mentuig heb ik ook altijd verder naar achteren liggen dan de singel van mijn zadel.

Ik zie vaak schoftjes op foto's die eigenlijk te ver naar voren liggen. Zo horen blijkbaar iets verder naar achteren dan dat veel mensen denken.

Verder werkt het heel goed om na het singelen even de voorbeentjes op te tillen en naar voren te trekken. De huid komt dan vanzelf strakker te liggen.
Ook het tuig goed controleren op scherpe randjes! Het hoort echt ronde vormen te hebben aan de voor en achterkant van de singel.

De onderste singel niet al te strak doen, en dan je buitensingel uiteraard wel correct vast kan ook helpen. (Dus niet de singel echt met kracht aanhalen, hij moet natuurlijk wel gewoon goed vast zitten, maar met heel veel kracht aansingelen hoeft niet)

Verder heb ik ook wel wondjes gezien door een borststuk dat te laag hangt. De benen kunnen dan minder goed naar voren. Maar die wondjes zitten niet per se bij de singel. Wel gezien aan de onderkant van de schouder/bovenbeen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:30

Ik heb juist minder last bij mijn paard als ik wel goed aansingel. En hier ligt het iets verder naar achteren hoor. Sommige paarden hebben gewoon een gevoeliger huid dan andere.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 12:32

Volgens mij blijft het best moeilijk. Hij heeft het namelijk niet altijd. Ik ga gewoon overal op letten. :D